Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met een km stand van 245.000 net een reeks reparaties doorstaan.
Het begon met wat koelwaterverlies.
Merkwaardig genoeg geen melding van een te laag koelwaterniveau, terwijl dat wel degelijk het geval was.
Het eerste signaal dat ik kreeg was een oplopende temperatuur (en een melding daarvan).
Niet zonder meer zichtbaar waar het vandaan kwam.
Het trad zo te zien alleen op bij warm weer en stapvoets aan het eind van een rit.
Eén van de koelventilatoren bleek niet te draaien, die bleek overleden, waarschijnlijk de elektronica die er in zit.
Daarmee bleek het probleem niet verholpen.
Systeem onder druk gezet: De bovenste rand van de radiator bleek te lekken.
Die is nu vervangen, ik hoop dat het leed hiermee geleden is.
Ik zie het als “normale” reparaties bij dit soort km standen, misschien wat vroeger dan ik bij de XM ‘s gewend ben.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mijn CX staat op ongeveer 130.000 km en die heeft dit allemaal ook gehad.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Pechvogels heb je overal….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Ik zie het als “normale” reparaties bij dit soort km standen, misschien wat vroeger dan ik bij de XM ‘s gewend ben.
Ik vind dat, als ik eerlijk ben, best tegenvallen. Het zegt wel iets over de kwaliteit..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja Yuri, een BMW zal het nooit worden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, die gaan ook stuk. Ik doelde meer op Japanse producten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mijn 2cv’tje deed het nog prima bij kilometerstand 245.000 kilometers….. Sorry kon het niet laten maar dat ding ging ook kapot bij 296.000 km. toen spontaan de koelventilator poelie brak, precies in mijn eigen straat gelukkig Oliekoeler ook gelijk kapot daardoor. ‘t Blijven citroens he, hopelijk gaan mijn XM’s voorlopig gewoon door, so far so good!
Ergo:auto rijden kost altijd geld, of het nou BMW is of Citroen of Kia’s!
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Nu is het wachten op hallelujah verhalen over subaru, of ander soort Japanse meuk .....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Menno schreef:Nu is het wachten op hallelujah verhalen over subaru, of ander soort Japanse meuk .....
Je bedoelt die gerepareerd moest worden met BX onderdelen b
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik hoopte op weer ongestoord te rijden, maar nee hoor. Op weg naar huis na de nieuwe radiator weer een plens koelwater weg.
Nu blijkt het een slangaansluiting te zijn die ergens middenvoor het blok in gaat. Heerlijk onbereikbaar, zeker zonder brug.
Gezien het weer en geen brug lekker uitbesteed.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O, jan de volgende keer mag je mijn brug wel misbruiken hoor. Als ie er op past..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit was de boosdoener, zoals die er ongeveer hoort uit te zien:
En dit is de schade:
Het ding zit op een rotplek, vlak naast de uitlaat, voor een kunststof deel verre van ideaal.
Reken er maar op dat elke 2.7 hier vroeg of laat mee te maken krijgt.
Het is goed denkbaar het ding in metaal na te maken, met één aansluiting en iets verderop een T-stukje voor de kleinere slang.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Is daar geen hitteschildje tussen te plaatsen? Zoals jij het beschrijft lijkt het inderdaad een mankement waar je op kunt wachten.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het ding zit tussen slang 1 en slang 25, net boven het EGR koelertje.
Een hitteschildje zou kunnen helpen, maar het echte probleem is hetontwerp:
Een wanddikte van 2 mm op de plek waar het in het blok steekt is zeker voor kunststof veel te klein.
Je zou kunnen zeggen: het verschil tussen Frans en Duits.
Mijn advies: Zorg dat het ding vervangen wordt als je toch in de buurt moet zijn, bijvoorbeeld voor een EGR klep of een radiator.
Het heet Collector, nr 4 op de tekening, ca € 50,-
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop