distributieriem (V-snaar gevolgschade)
ponton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-07-2013

Gepost: 30 juli 2013 10:14 PM

Betreft Citroen Xsara Picasso 1.8i benzine 2004
Motor volledig kapot door defect distributieriem. Km-stand 146.000. Distributieriem is NIET gebroken.
Distributieriem is vervangen bij 118.000 km in 2011 inclusief waterpomp, rollen en spanners door officiële Citroen-dealer en binnen de gestelde adviezen van Citroen).
Bij 144.000 km (2000 km geleden) zijn dynamo, V-SNAAR (multi-snaar), rollen, spanrollen vervangen.
Volgens dealer is er nu touw tussen de distributieriem gekomen, waardoor motor ‘van tijd’ is gelopen. Het ‘touw’ is afkomstig van de V-snaar. Volgens dealer is er iets tussen de V-snaar gekomen (steentje??), waardoor beschadiging is opgetreden van de V-snaar en het touw is vrijgekomen.
MIJN VRAAG: KAN DIT VOORKOMEN?
HEEFT IEMAND DIT EERDER MEEGEMAAKT?
Ik denk eerder aan een montagefout bij de V-snaar vervanging bij 144.000 (3 weken geleden).
Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222527/

Reparatiekosten zijn nu geschat op 2300 Euro (worst case scenario met alle 16 kleppen beschadigd)
Auto is altijd door de dealer onderhouden geweest. Tot nu toe ben ik tevreden Citroen- en dealer klant. Ik ben eerste eigenaar van deze auto.
Auto is nu 9,5 jaar oud en de reparatiekosten zijn (bijna) niet in verhouding tot marktwaarde van de auto.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 30 juli 2013 11:48 PM
  [ # 1 ]

Het kan wel, maar dan heb je inderdaad wel heel erg veel pech.
Of het door een foute montage zou komen is op afstand moeilijk te beoordelen. Misschien kun je de poulies bekijken of er beschadigingen op te zien zijn. Als er niets te zien is blijft het helaas gissen….

Succes met de afhandeling Sad

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 juli 2013 12:13 AM
  [ # 2 ]

Het probleem zit hem in het rubber van de krukaspoelie.
Dit laat los waardoor stukken multiriem in je distributiedeksel komen.
En dan gaat het stuk.

 

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 31 juli 2013 08:37 AM
  [ # 3 ]

heb het idee dat je garage er goedkoop vanaf wil komen, normaal als distributie breekt binnen termijn, wordt schade verhaald op leveraar distributie riem, bv gates. heb nog nooit mee gemaakt dat multiriem ineens breekt of wat dan ook, en als er een steentje tussen door zou gaan, gebeurt er nog niks, riem is enorm taai, en door de afdekplaat bij de motor is het al haast onmogelijk dat er daar een steentje terecht komt. ga ten rade bij de bovag, of anwb, of via je rechtsbijstand verzekering hoe je dit moet aanpakken. ik vind dat hun aansprakelijk zijn, anders kunnen we gewoon allemaal onze auto bij beun de haas in onderhoud brengen, houden we vanzelf geld over voor als het mis gaat. het is eigenlijk jammer dat de auto gelijk naar je eigen garage is gegaan, bij dit soort dingen moet je eigenlijk externe expertise hebben, dan heb je alvast, hou vast, nu ligt waarschijnlijk al de hele boel los, zodat er niks meer valt te zien. nou veel succes met de afhandeling, een rechtsbijstand heb je vaak al, zit bij je autoverzekering.  mocht het allemaal niet baten(hoop van niet natuurlijk) dan is een ruilmotor een betere optie, en goedkoper.

Profiel  
 
ponton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-07-2013

Gepost: 31 juli 2013 09:19 AM
  [ # 4 ]

@rene: bedankt voor je reactie. Kan ik hieruit opmaken dat de V-snaar(multiriem) over de krukaspoeli loopt. Dat die krukaspoeli kan slijten, waardoor stukjes de multiriem beschadigen, waarna losgeraakt materiaal van de V-snaar bij de distributieriem terecht komt, waardoor die weer van tijd raakt. En dat zo mijn schade aan de motor is ontstaan.
Als dat zo is, treft de reparateur van de reparatie van 3 weken geleden (2000 km geleden) waarschijnlijk geen blaam. Ik hoop op een reactie van je, om te weten of mijn samenvatting klopt.

@beremans: de distributie is niet gebroken, maar van tijd geraakt door het touw-materiaal uit de V-snaar (multiriem). Die multiriem is ook niet gebroken, maar gaan slijten. De reden daarvoor moet ik zien te achterhalen. Dat is mijn probleem nu net.
De rechtsbijstandverzekering die soms bij je autoverzekering zit is er een als verkeersdeelnemer. In dit geval heb je een rechtsbijstandverzekering voor consumenten-zaken nodig. Helaas heb ik die een paar jaar geleden opgezegd.

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 31 juli 2013 02:08 PM
  [ # 5 ]

Hoe kan de V snaar de distributieriem van tijd halen? Die twee zijn toch gescheiden d.m.v. een kap over de distributieriem??

De dealer heeft de V snaar vervangen, vervolgens loopt die na drie weken stuk en haalt de distributieriem van tijd. Dan is het de dealer die voor de kosten op mag draaien. Zij monteren een nieuwe V snaar, die hoort niet na 3 weken dergelijke slijtage te vertonen!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 juli 2013 02:16 PM
  [ # 6 ]
René schreef:

Het probleem zit hem in het rubber van de krukaspoelie.
Dit laat los waardoor stukken multiriem in je distributiedeksel komen.
En dan gaat het stuk.

excaim

 

Profiel  
 
ponton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-07-2013

Gepost: 31 juli 2013 02:35 PM
  [ # 7 ]

@rene kun je mijn post van vanmorgen 7:19 nog bekijken

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 juli 2013 02:53 PM
  [ # 8 ]
ponton schreef:

@rene: bedankt voor je reactie. Kan ik hieruit opmaken dat de V-snaar(multiriem) over de krukaspoeli loopt. Dat die krukaspoeli kan slijten, waardoor stukjes de multiriem beschadigen, waarna losgeraakt materiaal van de V-snaar bij de distributieriem terecht komt, waardoor die weer van tijd raakt. En dat zo mijn schade aan de motor is ontstaan.
Als dat zo is, treft de reparateur van de reparatie van 3 weken geleden (2000 km geleden)

Ja!

 

Profiel  
 
ponton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-07-2013

Gepost: 31 juli 2013 08:49 PM
  [ # 9 ]

@René: rubber bij de krukaspoeli speelt alleen rol bij diesel. Het rubber dient daar voor geluidsdemping.
Ik heb gewoon pech gehad. Juiste multi-snaar (6 ribben; goede lengte) is gebruikt en was in lijn. Snaar is beschadigd geraakt en het vulmateriaal van een rib is het touw wat bij de distributieriem er tussen is geraakt. Einde verhaal, lijkt mij. Rollen waren goed gemonteerd.

Profiel  
 
ponton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-07-2013

Gepost: 18 augustus 2013 10:27 PM
  [ # 10 ]

Multisnaar, spanrol en dynamo 2000 km. geleden vervangen door dealer.
Einde van het distributieriem-liedje: geen reparatie van 2300 euro (opgave dealer) gedaan aan auto van bijna 10 jaar oud met 145000 km. op de teller. Ook geen ruilmotor met inbouw door dealer (ongeveer zelfde totaalbedrag).
Auto aan bevriend garagist overgedaan, die in eigen beheer is gaan reparareren of Picasso alsnog af laat voeren.
Wat blijkt nu?:
Spanrol (2000 km oud) is beschadigd:
1. Het oog om de voorspanning vast te houden is afgebroken (hopelijk zegt de kenner dit voldoende).
2. Bout waarmee de rol vast zit is scheef
3. Als je de imbus (stervormig; 6 puntig) ronddraait, zie je dat de rol scheef draait.
Dit alles heeft de bevriende garagist ontdekt.
Volgens mij dus een fout van de dealer.
Mijn vraag:
Maak ik kans bij de dealer op verhaal a.d.h.v. de spanrol die ik heb?
Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Profiel  
 
hennyw
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 05-02-2012

- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso 1.6 VTi Ligne Business
- (Grand) C4 Picasso exclusive 2.l .bl.H.D.I.
Gepost: 20 augustus 2013 04:17 PM
  [ # 11 ]

ik zeg niet geschoten is altijd mis.
heb je rechtsbijstand verzekering en dan samen met je bevriende garagist een claim doen?
proberen kan geen kwaad toch.

succes er mee

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 20 augustus 2013 07:30 PM
  [ # 12 ]

Heeft de dealer de moeite genomen om de distributiekappen eraf te halen en de spanrollen e.d. te controleren? Dat maak ik niet helemaal op uit je verhaal. Dat zou toch wel moeten om juiste diagnose te stellen. Dan hadden ook zij kunnen zien dat de spanner kapot was. Je mag toch aannemen dat zeker een dealer een verzekering heeft voor dit soort akkefietjes..

Profiel  
 
firedriver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 25-05-2009

Gepost: 26 augustus 2013 11:12 PM
  [ # 13 ]

Foei, foei je brengt je wagen bij een verdeler met als gedachte dat zij de specialisten zijn hé.
Iedereen kan fouten maken, maar vindt toch dat de garage daarvoor moet opdraaien.
Gr.

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 27 augustus 2013 02:10 PM
  [ # 14 ]

Ik kan jullie vertellen (en het staat ook op het net) dat dealers (bij toyota weet ik het zeker!) onderling afspraken maken over welke reperaties wel/niet vergoed worden naar klanten toe…......

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook