ik zou gaan voor een leuk doppenset oid.
of een assortiment spuitbussen met remmenreiniger en meer van dat.
dat zul je wel nodig hebben met het strippen en reinigen van een duck.
of je lapt die 100 bij je andere 3 wielen,welke ook nieuwe Michelins benodigen…
een Momentsleutel,, haha op een eend ,,,,whaahahaha..
oops niks gezegd, bij daf moet alles op moment…maar ja ,, dat is testen he ~~
mvgr wupke
Doppenset is er al, remmenreiniger ook geloof ik. Banden kunnen nog wel een paar km mee.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Doppenset is er al, remmenreiniger ook geloof ik. Banden kunnen nog wel een paar km mee.
dan zou ik het op de grote restauratierekening droppen, en lekker rente laten trekken, gedurende je karwij….
potje onvoorzien oid..
maar nooit aan een Nm sleutel uitgeven die alleen maar stof gaat happen..
greets wupke
kreazyV8wuppo schreef:Lelijke Eend schreef:Doppenset is er al, remmenreiniger ook geloof ik. Banden kunnen nog wel een paar km mee.
dan zou ik het op de grote restauratierekening droppen, en lekker rente laten trekken, gedurende je karwij….
potje onvoorzien oid..
maar nooit aan een Nm sleutel uitgeven die alleen maar stof gaat happen..greets wupke
Hehe, ik heb ook nog niet geinvesteerd in een momentsleutel. Het meest precaire wat ik heb aangedraaid zijn denk ik de vliegwielmoeren.
Mocht ik nog eens een cilinderkop moeten wisselen ofzo waarbij het er echt toe doet dat het aandraaimoment exact goed is, dan huur of leen ik er wel een.
kreazyV8wuppo schreef:een Momentsleutel,, haha op een eend ,,,,whaahahaha..
Worden er voor een eend wel aanhaalmomenten voorgeschreven in de boeken :
Ja Sohail, absoluut ! Als je een kleppendeksel bijvoorbeeld te strak aandraait, is die krom, lekt die en kan je er niets meer mee.
Schijt aan originaliteit.
ZX1.4i schreef:kreazyV8wuppo schreef:een Momentsleutel,, haha op een eend ,,,,whaahahaha..
Worden er voor een eend wel aanhaalmomenten voorgeschreven in de boeken :
ga morgen eens voor de lol naar 10 garage bedrijven, en zeg in de deuropening (met een krat bier in de hand) ::wie heeft er vandaag de momentsleutel nog nodig?::die krijgt van mij een biertje….
en dan niet zeuren als je savonds thuis komt, en nog steeds 24 volle flesjes in je kratje terug vind…....
greets wupke:die de Nm sleutel net als veel ander gereedschap stof ziet happen…
Lelijke Eend schreef:Ja Sohail, absoluut ! Als je een kleppendeksel bijvoorbeeld te strak aandraait, is die krom, lekt die en kan je er niets meer mee.
Nou een kleppendeksel is wel het meest kritische, dus niet
Als ik weer even de TU motor als voorbeeld mag pakken, officieel staat er iets van 5nm, dat is dus handvast en een klein beetje. Als je een paar keer geoefend heb met het aandraaien van momenten zoals KV8Wuppo zegt, dan doe je die 5nm echt op gevoel.
O ja, hoe lager het bereik gaat van een sleutel, hoe duurder deze word, de Gedore van mij was €110 (gesponderd ) en gaat van 8nm tot 50nm.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hee LE,
Een truuk om je bouten niet kapot te draaien is om je sleutel dichter bij de bout vast te houden en dan kan je er best hard aan gaan hangen!
Ik heb een moment sleutel van tengtools. werkt prima! Maar.. heb em op een eend nog nooit gebruikt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LE kijk hier eens:
sleutel !!
Deze heb ik ook!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:LE kijk hier eens:
sleutel !!Deze heb ik ook!
leuk, kan je je wielmoeren mee op 110 Nm zetten.
onder de 40 Nm zitten alle bouten en moeren van M1 tot M10.
maw,, nagenoeg nutteloos ,of je moet elke dag je wielen wisselen en cilinderkoppen aantrekken..
mvgr wupke, die je gedore 10 tot 80 Nm adviseerd..(als je dan toch zo nodig moet).....
ik heb net mn hele eend weer in elkaar gevijst, en alles goed met kopervet ingesmeerd en zonder momentsleuten aangedraaid.
Er is nog niks los gerammeld oid..Alles zit nog mooi vast.
Ik zou die 100 ballen ook apart houden, zoals Wup al zei ... Want het geld ging er bij mij snel doorheen, tijdens de restauratie, gaat vooral in de kleine dingen zitten.
Je kunt natuurlijk wel alles aandraaien, en dan naar iemand toerijden die een momentje(sleutel) heeft en dan alles vast draaien..
Of: koop breekboutjes, die draai je maar 1 keer te hard aan en daarna nooit meer
kreazyV8wuppo schreef:zoiets dus.
even shoppen en je vind hem in de aanbieding…
8 tot 54 Nm….perfect voor het eendenwerk,, de rest is toch boomvast tegen kapot aan….
Kijk dat is nog eens kwaliteitsspul, die van 8 tot 54 Nm heb ik zelf ook.
Maar goed, wat kV8wuppo zegt, investeer die €100 in wat anders, een goede doppenset en/of ringsleutels met een ratelmechanisme, super handig die dingen.
PS: Je mag ook een klein gedeelte van dat bedrag gebruiken om dropsleutels te kopen, die gaan er wel in tijdens het sleutelen op de 28e
ZX1.4i schreef:kreazyV8wuppo schreef:Hazet
Hee dat merk hoorde ik mijn collega vandaag roepen, hij heeft een momentsleutel van dat merk te koop.
Hij heeft dat ding éénmalig gebruikt bij een kopwissel van een Alfa.
Bereik wist hij niet zeker, maar hij dacht iets van 20 t/m 200nm.
Heb de sleutel nu voor me liggen, het is inderdaad een Hazet, bereik 20 t/m 190nm.
Verder zit er een verloopstuk bij van 1/2” -> 1/4” en een grote dop 30.
Als je interesse heb, stuur me dan maar een PB, me collega schijnt er best veel voor betaald te hebben.
Hij hoeft er niet de hoofprijs voor te hebben, hij riep iets van €50.
PS: Deze is dus prima geschikt voor een Alfa, mocht je de eend ooit op de sloop willen dumpen