Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Al een aantal jaar ben ik erover aan het denken om een hele simpele aanhanger te fabriceren die toch goed werkt. Het moet een simpel klein ding zijn, ligt van gewicht, genoeg om toch nog wat dingen op te vervoeren, bijvoorbeeld fietsen, of bagage etc. Dus multifunctioneel.
Op http//www.singlewheel.com staan genoeg voorbeelden van hoe het moet.
De aanhanger zelf zal ook niet zo’n probleem zijn, de koppeling is lastig, de aanhanger moet zelf namelijk wel kunnen draaien. De meeste heb een draaibaar wiel eronder gemaakt, ik wil met behulp van een kruiskoppeling gaan werken om zo de aanhanger draaibaar te maken.
Heeft iemand nog voorbeelden? Ik weet dat er eenden zijn geweest die zoiets hadden, en bij motoren zie je het ook vaak en er zijn vast genoeg motorrijders!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
je kunt ook een gewone koppeling gebruiken die bij aanhangers wordt toegepast. Echter voor de stabiliteit zou ik een band gebruiken bij een eenwielige aanhanger die met name in de breedte het formaat heeft van een formule 1 achterband. Staat ie goed stevig en gebeurd er niets mee.
ben benieuwd naar je uiteindelijke stukje huisvlijt.
Xantia 1.9 Dx 441.000 km C5 ligne prestige HDI 192.000 km
Ehh…..misschien snap ik iets niet, maar met 1 wiel en een gewone koppeling…valt ie toch om ?
Bram schreef:Ehh…..misschien snap ik iets niet, maar met 1 wiel en een gewone koppeling…valt ie toch om ?
Klopt. Voor de stabiltieit zou je 2 koppelingen naast elkaar kunnen gebruiken. (vergelijk met een triangel). Of idd een kruiskoppeling. Moet er nog wel een schuifmogelijkheid in beide benen van de triangel zitten.
Persoonlijk zou ik echter gaan voor een klein 2 wielig baggagewagentje. Veel meer ruimte en universeel toepasbaar ipv dat je een speciale koppeling moet maken die alleen bij je eigen auto past.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Er zijn een aantal mogelijkheden om de aanhanger vast te maken. De meeste hebben extra steunen aan de chassisbalken. Ik wil gaan proberen om een Twinnyload koppeling om te bouwen en daar een kruiskoppeling op te zetten. Dan is hij stabiel, hoef je geen extra steunen te gebruiken en het gedeelte kan scharnieren.
Ik ga voor een 1 wielige aanhanger met superlaag gewicht. Met twee wielen, hoe klein ook, heb je meer gewicht. Ik ga het ook maken van onderdelen die ik reeds heb, dus vandaar ook de 1 wielige. Plus het is natuurlijk veel leuker -)
Een 2 wielige aanhanger wordt meteen al een flink stuk groter ook. Ik heb 2 leuke asjes met bijbehorende banden, door een 1 wielige te maken, heb ik meteen een reservewiel ook, dus dat scheelt ook weer.
Als dit gewoon niet werkt maak ik weer een neusje van de eend verwacht ik, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
er zijn eenwielige motoraanhangers. Dat gaat goed , omdat die mee overhellen met de motorfiets. Indien de aanhanger niet kan overhellen in de bocht, komt er veel meer kracht op die koppeling te staan, waardoor de aanhangerkoppeling veel zwaarder belast wordt.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
mischien een droge opmerking!
maar waarom zo moeilijk doen?
er zijn genoeg lichte aanhangers te koop, nieuw alsook gebruikt.
ik snap er echt niets van waarom je nu zo nodig een 1 wielige aanhanger moet hebben.
los van het draagvermogen van 1 wiel,de dissel is ook zo’n ding ,je hebt er direct 2 nodig.
greets wupke:die het absoluut het nuttige niet van inziet.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Het hoeft niet altijd nuttig te zijn, het mag ook leuk zijn! Kijk maar eens op die website http//singlewheel.com, die dingen zijn gewoon leuk, apart! Daar hou ik wel van, ik rij niet voor niets eend…
Ik vind het zelf ook heel leuk om te klussen, vandaar dat ik er ook mee bezig ben. Maar inderdaad gewoon een aanhanger maken kan ook nog altijd.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik ben vandaag even op wat sloperijen geweest voor een cardanas met kruiskoppeling voor een volvo 340, die had ik willen gebruiken, maar niets te vinden helaas, genoeg andere aandrijfassen natuurlijk, maar wie heeft er toevallig nog 1 liggen, liefst een slechte, dan is het niet zo erg om hem te slopen.
omgeving enschede
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Dat kan ook
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
AndrĂ© schreef:Een homokineet doet’t natuurlijk ook.
nee, dat kan natuurlijk niet, want die trek je uit elkaar
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
André schreef:Een eende homokineet niet hoor.
das ook meer een verschuivende spiebaanas.. Dat is dus geen homokineet.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
er stond er laats een op marktplaats te koop, kan m alleen niet meer vinden. Maar volgens mij was t er een die vast aan de auto zat, zonder scharnierend gedeelte. Stond bij dat het origineel citroen was
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ja volgens mij had ik die ook gezien een aantal maanden terug was dat al. Toen had ik mijn eend nog niet af, dus geen interesse, nu dus wel…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)