Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als ik het laatste bericht van Godspeed goed lees, veert rechtsachter nog wel.
Dan is er dus nog hoop.
Met een restdruk van 10 tot 15 bar is de bol nog te vullen.
Veert deze kant echter helemaal niet meer, dan kun je ervan uitgaan dat de bol als verloren moet worden beschouwd. Dan helpt alleen demonteren en vernieuwen.
Toch ben ik het wel met Walter eens, als ik het goed begrijp is de bol de laatste tijd achteruitgegaan en stuitert al enigszins , dus de kans is groot dat het membraan al is beschadigd.
Ik zou voor een paar nieuwe achterbollen gaan, of in ieder geval de slechte vernieuwen. Ze zijn niet meer zo duur http://www.ctaservice.nl/c-1316-gsgsa.aspx?ProductTypeFilterID=123
Het is toch nog wel even prutsen die achterbollen, dus gelijk maar goed doen!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Juist omdat demontage beslist niet zonder risico’s is, gaf ik de mogelijkheid van vullen aan de wagen aan.
Blijkt de bol echt ‘plat’ dan is er geen andere mogelijkheid dan vernieuwen.
Eerst maar eens restdruk meten lijkt mij. Bij het vulsysteem aan de wagen is dat volgens mij mogelijk.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Volgens mij wordt de achterste afsluitdop vervangen door een nippel
langs waar gevuld kan worden ( zoals de ventiel van een band )
Dus vrees ik dat eerst de originele stop er af moet , en dan is alle gasdruk weg .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Demontage is inderdaad niet zonder risico’s je hd leiding kan afknappen bij de wartel. Dus alvast goed in de kruipolie zetten, dat zal de kans verkleinen dat het stuk gaat.
Persoonlijk zou ik het niet heel erg vinden als het stuk gaat, ik heb liever dat het stuk gaat op het moment dat je de bollen vervangt dan wanneer je lekker onderweg bent en dan toch blijkt dat je leiding binnen de wartel te rot bleek te zijn.
Het vervangen van het stukje leiding is niet bijster veel meer werk, en dan kan je er echt weer een hele tijd tegenaan!
Ik zou er nieuwe bollen opschroeven, nadat je de veercilinder compleet hebt uitgebouwd. Het stelt niet veel voor.
Lijkt me een slim plan van Vintage om het met de Vlamingen samen te doen en dan ook een leidingtooltje te regelen (lenen misschien) voor de nieuwe leidingtjes. Dan vang je eventuele problemen direct af!
Succes ermee!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:
Ik zou voor een paar nieuwe achterbollen gaan, of in ieder geval de slechte vernieuwen. Ze zijn niet meer zo duur http://www.ctaservice.nl/c-1316-gsgsa.aspx?ProductTypeFilterID=123
!
Alleen zijn dit geen originele GSA bollen. het nummer is gelijk aan de BX14 bollen en daarmee dus ietsje stugger dan origineel…
Als er nog 15 bar rest druk is zou ik ze vullen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is een fabeltje Bogaard77:
Vergelijk de product of bestel nummers maar eens met die van de BX
http://www.iddstechnique.nl/TDO Parts Veerbollen.htm
290300 Veerbol GS-GSA achter GS35RX
290310 Veerbol GS-GSA voor GS55FA
http://www.ctaservice.nl/c-1316-gsgsa.aspx?ProductTypeFilterID=123
CTA nummer: 1360010 voor
CTA nummer: 1360015 achter
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=213
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb het toen bij chyparse vergeleken. Ivo was er van overtuigd!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Origineel GS of BX 14, in ieder geval veren ze beter dan de huidige bollen !
Ik heb 2 voorste en 2 achterste veerbollen 2de hands kunnen kopen.
Het zijn ongebruikte en hopelijk nog goede bollen.
Nu nog de hoofdbol vinden en wat tijd maken.
De verpakking lijkt niet origineel citroën te zijn dus ik hoop dat het OK is.
Als iemand hier meer over kan vertellen dan hoor ik het graag.
IFHS bollen?
Ik geloof dat die best OK zijn.
Achterste vervangen is nog wel een klus…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als deze oude stock zijn , eerst even de druk meten voor je ze monteerd !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi,
voortgaand op de verpakking zijn het idd IFHS-bollen.
De voorraadbol moet niet noodzakelijk ook van IFHS zijn, dat kan ook van een ander merk, zeker ook origineel citroën.
Wie heeft er in België ook al IFHS-bollen aangekocht, en waar dan, als ik vragen mag ?
Zelf heb ik er aangekocht bij Brouwers auto-onderdelen
Nieuwlandlaan 26/B, 3200 Aarschot
Telefoon:016 56 79 05
Je kan ze natuurlijk ook bestellen via Daniel Engelhardt.
Wat ik helemaal niet weet, is hoe lang zo’n bol OK blijft als hij niet gebruikt wordt. Ik neem aan dat er minder, maar toch ook een percentage gasdruk verdwijnt als ie gewoon op het schab ligt en niet gereden wordt ??
Godspeed,
indien je “tijd van wachten” hebt, eind september plan ik nog steeds om bij mijn GSA de bollen achteraan te vervangen. Het aanbod blijft om dat samen met jouw auto te doen. Ik veronderstel dat je dan meteen alle LHM wil verversen, dus dat moet tegen dan ook aangekocht zijn.
Stuur eventueel maar PB met je verdere kontaktgegevens.
groeten, Bart
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Van Brouwers heb ik honderden bollen gestoken , niets dan lof .
Natuurlijk kan het nooit kwaad even te testen voor je ze gaat monteren !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hi Vintage Bart,
Ik heb tijd want ben nog met een andere wagen bezig.
Ik wist niet dat Braouwers die kon bestellen ik dacht het te doen bij enkele DS kenners die bij DeGraaf kunnnen bestellen.
Ik wil de bollen laten nakijken op druk want ze zijn van beging jaren 90.
Het probleem is dat de citroen garage die ik vertrouwde verdwenen is (Heverlee Motors)
Maar ik ga eens rond horen via de DS kenners welke andere opties ik heb in de buurt.
Eind september is nog mogelijk ik zal na de vakantie eens met je afspreken via PM over de details.
Mvg
Bart