10.000 km geleden een neiuwe koppelingsset laten instaleren op mijn 2.0 HDi. Ook een nieuwe koppelingskabel. Met het op laten komen van de koppeling schud en trilt de auto en het pedaal. Daarna weer teruggegaan naar de garage maar na de tweede keer is het resultaat nog steeds hetzelfde. Ook gaat het pedaal zeer zwaar. Zou na zo’n 1000km beter gaan maar is nog steeds alsof ik voor het eerst in een auto rijd door dat getril end. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Trilde de wagen ook al voor je die eerste koppeling liet doen?
Trillen is vaak olie op de koppeling.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk is óf het vliegwiel niet meer vlak (komt helaas voor..) of betreft het hier een “duo massa” vliegwiel wat gewoon gaar is. De garagist moet dat weten en herkennen bij een koppelingswissel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Deze blokken hadden toch nog geen dual-massa vliegwiel?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarom schreef ik ook “of”.. ik weet het namelijk niet zeker. Maar, het probleem van vliegwielen die niet meer vlak zijn is wel bekend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, de auto trilde of schokte niet voordat ik de koppelingsset liet vervangen. Hij maakte een afschuwelijk lawaai en ik was dicht bij de garage en ben daar direct naar toe gereden. De garage wist al toen ik het terrein opreed dat het een koppelings probleem was. Kon hij blijkbaar horen aan de herrie.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Bijna zeker het vliegwiel. Helaas is niet goed vast te stellen bij een koppelingswissel of een vliegwiel krom is. In ieder geval met het blote oog niet. Het komt maar zelden voor, meestal gaat het goed met het oude vliegwiel. Het heeft ook met de aard van het koppelingsprobleem te maken. Wanneer een koppeling heel lang veel geslipt heeft is de kans groter dat het vliegwiel ook krom is.
Helaas komt het ook nog wel eens voor dat het contactvlak van het vliegwiel geschuurd wordt met zo’n luchttolletje. Maar dan heb je wel echt een Beun de Haas monteur gehad. Ik ga er van uit dat dit laatste niet het geval is.
Succes met de afhandeling…...
Nee de koppeling slipte niet maar maakte veel lawaai. Van de week weer zo’n 5 km een herrie van jewelste onder de motorkap. Was alweer op weg naar de garage maar het hield plotseling op. Wat het is geweest, geen idee. Het leeek wel een bak knikkers die door de motor rolde. Daarna is alles tot op heden weer normaal.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit