Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dank jullie wel. Da’s leuk: door de APK heen, ware het niet dat een koude start na enkele dagen stilstaan de volgende verschijnselen oplevert:
-Motor komt moeizaam op gang. Die hapert en dreigt af te slaan als je niet wat gas bijgeeft.
-Flinke grijze en zwarte rook uit de uitlaat, de eerste minuten.
-Na minuutje of 4 a 5 draait de motor weer normaal.
Deze verschijnselen doen zich vaker voor na een paar dagen stilstaan. Daar kwam vanmorgen bij dat het motormanagement lampje oplichtte, echter na 10 seconden ging het weer uit. Dat verbaasde mij? Als er iets mis zou zijn, blijft dat lampje dan niet continu branden?
Nee hoor, dat lampje brandt over het algemeen alleen als de ECU iets raars opmerkt. Bij mij werd dat veroorzaakt door een scheurtje in het slangetje van de MAP sensor. Alleen na een tijdje een constante snelheid rijden, ging het lampje aan. Als ik vervolgens wat gas bij gaf, ging het weer uit… Je zou de ECU uit kunnen lezen, kijken wat de foutcode is.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Nu ik ‘r langer over nadenk… Misschien is de oorzaak voor het moeizaam starten een brakke/vieze stappenmotor? japv suggereerde dat al eerder in dit topic. Hij beschrijft dezelfde symptomen:
japv schreef:Ik heb wel eens problemen gehad met mijn stappenmotor bij het starten, ik moest aldoor een teentje gas bijgeven. Liep hij eenmaal dan was er geen probleem meer. Haal hem er gewoon eens uit en maak hem schoon, baat het niet dan schaadt het niet.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nee, dan zou die enkel wat te hoog of te laag stationair moeten draaien, maar wel netjes moeten lopen. Ook zit die niet aan de ECU aangesloten, waardoor je door een brakke stappenmotor geen brandend motormanagement lampje kan hebben. Je zou hem eens uit kunnen lezen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Je temperatuursensor is waarschijnlijk stuk, die voelt hoe warm de motor is en de ECU stelt de in te spuiten hoeveelheid brandstof bij.
Ik heb het eerder meegemaakt bij een TZi.
Succes!
Emiel
Als je een reserve exemplaar hebt kan je die gewoon op de stekker aansluiten terwijl ie naast het blok ligt.
Welke injectie heb je?
Ik ben je even kwijt hier Deur…
Als je het type ECU weet kan je ook aan de stekker meten of de temp sensor werkt.
O, wacht, al aangepast.
Ik heb veel gehad aan dit schema:
http://www.mantablog.nl/le-jetronic/ even naar beneden scrollen voor die 25 polige stekker.
Meten tussen 10 en 5
Misschien zijn de stekkers hetzelfde, maar misschien heb ik het ook wel helemaal mis!
Als ik Short was, zou ik eerst eventjes uitlezen, voor hetzelfde geld is de lambda sonde slecht… Het MM lampje is gaan branden, dus de kans bestaat dat er een foutcode is opgeslagen…
Stomme vraag, maar waar zit die tempsensor op het motorblok? Bovenin het blok, waar ook de aansturing voor het ‘motor te warm’ lampje zit?
Bij mij zit ie, als je voor de auto staat, aan de rechter zijkant van het blok (dus eigenlijk linkerkant van de auto).
Net onder de plek waar vroeger de verdeelkap zat.
Blauw stekkertje met 2 polen. eerst klemmetje een beetje lossen en daarna uit het gras vissen, dan kan de stekker los. Beter bereikbaar dan die thermoschakelaars voor de waarschuwingslamjes want die zitten achter op het blok.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Het injectiesysteem is van Magneti Marelli (dus niet Jetronic van Bosch) op een BDY-blok. Ik zou graag de ECU uitlezen, maar ik heb nergens kunnen vinden hoe ik dat eventueel zelf zou kunnen doen. De diverse vraagbaken vertellen dat je speciale uitlees apparatuur dient te gebruiken en geven geen tabel om zelf uit te lezen zoals bij andere types. Bijvoorbeeld de ECU van mijn (overleden) 1.4 TU kon ik wel zelf uitlezen. Maar bij de garage willen ze me misschien wel even helpen.
De temperatuursensor, onderdeelnr. 1920 C5, zit aan de rechterzijde van het inlaatspruitstuk (als je voor de motorruimte staat dus links) net onder het injectiehuis. De sensor is simpel te vervangen, indien dat werkelijk de boosdoener is. Het is verbonden met ECU middels de witte stekker met groene en bruine draad. Zie foto:
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Waar woon je? Er zitten op verschillende plekken wel mensen met zo’n uitleeskastje (waaronder ik), misschien kunnen wij je helpen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hee, dat zou tof zijn! Omgeving Amsterdam…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hmm, mocht je behoefte hebben om naar regio Utrecht te rijden, wil ik hem voor je uitlezen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
lambda doet niets bij de koude start, maar pas na een (paar) minuutje(s) kun je dus volgens mij uitsluiten. Mijn 1.6 had een soort gelijk euvel en dat was de temperatuursensor. Echter dat gaf pas problemen bij een warme motor waar de ecu dacht dat deze koud was. Enne meten en uitlezen = weten
uitlezen met knippercodes kon bij mijn 16V overigens zelfs met het contactslot. Contact aan (volledig aan) en vervolgens sleutel heel klein tikje verder draaien dat alles uitvalt (tussen contact/starten in houden dus) na paar sec loslaten en dan kreeg je de knippercodes op je dashboard langs. Voor de luie mensch is de lexia natuurlijk veel gemakkelijker hoef je niet te tellen en kun je ook codes wissen. Laatste is wellicht aan te raden: uitlezen+wissen en vervolgens wachten tot het probleem voorkomt en nog een keer uitlezen. Weet je zeker dat je de juiste fout te pakken hebt.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS