heeft iemand hier een idee over de hoeveelheid gas die in een airco van een bx ourane turbo diesel van 1993 moet, systeem zou terug in orde moeten zijn maar heb de vulgegevens nodig voor ze’m kunnen vullen.
alvast bedankt
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Geen gas in ieder geval. Maar een koudemiddel (vloeistof)
De hoeveelheid weet ik helaas zo 1-2-3 niet.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
XU7TE en XU9J4 -> R12= 800 +/- 25 gr. -> R134a= 660+/-25 gr.(kompressor SD709a)
Alle andere typen:R12= 1000 +/- 25 gr. -> R134a= 825+/-25 gr.(kompressor SD709a)
Bron:Citroën Klima-anlage september 2001 ref BRE 0882D.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Hmm, ik was dus net iets later.
Bx turbo diesel heeft dezelfde hoeveelheid koudemiddel als de 16V.
Bij gebruik van R12, 800gr koudemiddel. Maar aangezien R12 in nederland niet meer gevuld mag worden, kan er gevuld worden met R134a.
Bij gebruik van R134a, 680gr. Dit is 85% van de hoeveelheid van R12.
Ik heb samen met mijn broer in het verleden 3 16V’s omgebouwd van R12 naar R134a.
Doe je er 800gr 134a in, dan word de airco niet koud genoeg.
Het koudemiddel word dan door het inspuitventiel niet goed verneveld, en zal niet volledig verdampen in de verdamper.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Sorry dubbelpost, zie hieronder.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het is natuurlijk ook belangrijk om te weten welk koudemiddel er nu in zit. Als je een R12 installatie hebt moet de airco installatie een zogenaamde retrofit krijgen.
Dit wil zeggen dat voornamelijk alle afdichtingen en evt slangen vervangen moeten worden door exemplaren die bestand zijn tegen het nieuwere koudemiddel R134a
Maar aangezien TS uit België komt, en er hier in Nederland de geruchten rond gaan dat R12 in België nog wel te krijgen is (ik weet dus niet of dat ook werkelijk waar is) heeft TS wellicht geluk!
dichtingen etc zijn al vervangen, van de leidingen hoop ik dat ze ertegen kunnen.
voorlopig zit er niks in van koudemiddel daar we nog niet konden achterhalen hoeveel erin moest.
nu we dat ook weer weten kunnen we weer een stap verder.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jay-Jay… schreef:Dit wil zeggen dat voornamelijk alle afdichtingen en evt slangen vervangen moeten worden door exemplaren die bestand zijn tegen het nieuwere koudemiddel R134a
Het gaat niet om alleen het koudemiddel, het gaat hoofdzakelijk om de compressorolie die onders is bij een R134a vulling. Echter, de olie die daar tegenwoordig voor gebruikt wordt tast afdichtingen en slangen niet meer aan. Zo kun je dus relatief eenvoudig van r12 naar r134a gaan zonder gezeik. Filter/droger vervangen, olie vervangen, nieuwe vulnippels plaatsen en klaar. Ik heb dat nu een paar keer gedaan, op verschillende merken/modellen en dat werkt prima en langdurig mits de installatie nergens lekt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
das hoopvol, als nu de compressor nog meevalt dan zijn we der
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4