Ik heb op internet eens gevonden hoe je de computer uit kan lezen, gewoon een paar meter kabel en een schakelaar… Stelt echt niks voor, en bij mij heeft het die MAP-sensor fout aan het licht gebracht.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Staat bij mij in de favorieten, maar dan om de foutcodes te kunnen lezen:
http://home.wanadoo.nl/neilllvanderhorn/index_bestanden/uitlezenbx.pdf
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Maar dat is dus voor het uitlezen van een 1.4 (TU motor met Bosch injectiesysteem.) Die methode zal niet werken voor een 1.6 met systeem van Magneti Marelli. Heeft ‘n ander type ECU.
@Timo1990: je hebt een PB ontvangen!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je hebt wel een groene uitleesstekker naast de veerbol aan de passagierskant liggen?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Short, Jij hebt hetzelfde blok als ik heb, en ik kan hem gewoon uitlezen middels het kabeltje-en-schakelaartje..
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Jawel een groene stekker. Dat wel. Naast de MAP-sensor. Dit is wat de Haynes zegt over Magneti Marelli:
“If there is an abnormality in any of the
readings obtained from any of engine
management circuit sensors, the ECU has a
back-up facility. It ignores any abnormal
sensor signals and assumes a pre-programmed
value which will allow the engine to
continue running at reduced efficiency. On
entering the back-up facility, the ECU will
illuminate the engine management warning
light in the instrument panel, thereby
informing the driver of the fault. It then stores
the relevant fault code in the ECU memory. If
the warning light is illuminated, the vehicle
should be taken to a Citroën dealer for system
testing at the earliest opportunity.”
@Deur: we hebben wel hetzelfde blok, maar misschien niet hetzelfde injectiesysteem. Jij sprak over Bosch. Die van mij is van Magneti Marelli. Zoals ik het lees, kan je deze ECU echt alleen uitlezen met speciaal kastje. De NL vraagbaak bevestigt dat ook.
Short, ik dacht dat het Bosch was, maar ben daar ook niet 100% zeker van. Ik heb ook de verdelerloze ontsteking, en ook een BDY blok. Naar mijn weten moeten wij dan ook dezelfde ECU hebben, daar onze Chics de enige zijn met verdelerloze ontsteking. Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze verschillende ECU’s hebben ingezet.. Ik neem aan dat het enkel op de ECU staat vermeld?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Het verhaal gaat verder:
@deur: Ja, de naam Magneti Marelli staat enkel op de ECU zelf. Maar je kan het systeem ook herkennen aan andere zaken zoals inderdaad de verdelerloze onsteking. Dus we zullen wel hetzelfde hebben. Daarom ben ik te meer benieuwd hoe jij zelf de ECU hebt kunnen uitlezen, deur?
Vandaag was ik even bij de garage om de ECU uit te laten lezen met speciale testkast. De monteur was ook van mening dat je uitlezen van dit type ECU niet zelf kan doen zoals wel bepaalde ECU’s van Bosch. (Overigens is de 1.6i met minstens twee of drie verschillende injectie systemen - verstuivers/inlaatspruitstukken - geleverd, zag ik op de site Citroën Service.)
Resultaat van de test was in elk geval de volgende: foutcode 52 - mengselverhouding.
“En voor de rest moet je het dan maar uitzoeken” zei de monteur gekscherend, “want dat kan van alles zijn.” De luchttemperatuur sensor is blijkens de test niet kapot, want dan had de test dat ook moeten hebben aangeven. Kan die eventueel wel vervangen, maar dat heeft m.i. op dit moment weinig zin.
Iemand die licht kan werpen op deze foutode i.c.m. de genoemde symptomen? (Slecht starten met grijze/zwarte rook na langere stilstand.)
Gr,
Simon.
Nou, dat had je met je eigen neus ook al ontdekt die foutcode…
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, handig hè? Die testapparatuur… Maar ik weet in ieder geval dat er geen kapotte sensors zijn.
Linkje hierboven:
foutcode 52: automatische aanpassing mengselverhouding -> check accuspanning en stekkerverbindingen lambdasonde op corrosie
Als je de PDF hierboven bekijkt zie je dat er 3 afzonderlijke codes zijn voor de mengselverhouding.
Tja, ik heb het echt op de kabeltje-knopje methode gedaan… Werkt als een tierelier… Ik kan me ook echt niet voorstellen dat ze binnen de injectiehandel van BXen verschillende uitleesmethodes hebben gehanteerd, daar Citroen garages dan tig testkasten moesten hebben. Maakt verder ook niet uit, je hebt de code in ieder geval.
Maareh, ‘luchttemperatuursensor’??? Naar mijn weten is het inderdaad vrij onmogelijk om die kapot te krijgen, daar een Chic die niet heeft, enkel de 1900 blokken (correct me if i’m wrong).
Trek de lambda sensor maar eens uit. Er bestaat een methode om erg basaal te testen of ie werkt (meten met een multimeter, als ik het goed heb). Ergens heb ik gelezen wat de weerstandwaardes tussen de diverse pinnen moet zijn. Ik heb hier nog een reserve liggen, ik kan het nameten voor je als je wil.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedankt voor je uitleg. Wellicht dat ik die test dan zelf ook eens probeer. En misschien heb ik mij onhandig uitgedrukt, maar de Chic heeft wel degelijk een “luchttemperatuursensor”, of eigenlijk is het de verhouding-lucht/benzine-sensor, die zoals al eerder gezegd op het inlaatspruitstuk steekt. In de PDF boven heet het de inlaatluchttemperatuursensor. Zie hier:
Achterop het blok zit ook nog de sensor die de temperatuur van het koelwater meet en doorgeeft aan de ECU. Is dat dan de sensor die Emiel en rehc in hun eerdere posts bedoelen? En die jij bedoelt, naast de Lambda-sonde?
Als die kapot was, zou de test dat ook hebben moet aangeven, toch?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Timo1990 schreef:Je hebt wel een groene uitleesstekker naast de veerbol aan de passagierskant liggen?
???? Waar zit je uitleesstekker?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Je moet eventjes realiseren dat de ECU uit een BX uit 1991 stamt, dus erg high-tech is het allemaal niet. De ECU kan niet analyseren of anticiperen dat een bepaalde sensor niet (correct) werkt. Het enige dat de ECU weet, is dat een combinatie van ontvangen sensorwaardes onlogisch is. In dat geval zal de ECU dat kenbaar maken door het gele MM lampje op het dash aan te laten gaan, en een foutcode op te slaan. In het lijstje hierboven staan 11 foutcodes weergegeven, waar er maar vier in de richting van een bepaalde sensor wijzen (2 temperatuursensoren, lambda en gaskleppotmeter).
Een andere vraag is overigens, wanneer geeft de ECU de foutcode 51? als de Lambda onlogische waardes geeft, of als de Lambda totaal foutieve waardes geeft. Realiseer je dat de ECU een teruggekoppeld systeem is. Hij weet wat er de motor in gaat, en er weer uitkomt (lambda). Als de lambda onterecht aangeeft dat de motor te arm loopt, zal de ECU meer benzine inspuiten, zodanig dat de lambda klopt. De combinatie van de sensorwaardes (ik vermoed dan de relatie MAP / hoeveelheid brandstof / Lambda) klopt dan niet meer, en je MM lampje gaat aan met een foutcode 31 of 52.
Ik meen mij te herinneren dat een aantal sensoren niet wordt meegenomen wanneer de auto nog een koude motor heeft.
Lang verhaal kort: er klopt iets niet. Ik vermoed dat er een sensor dood aan het gaan is, en deze geeft niet-correcte waardes.
Owja: Naast de lambda sensor? Daar zit naar mijn weten niks naast. De lambda zit in je uitlaat, onder de auto.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
@Timo: de uitleesstekker zit ook op die plek, aan passagierszijde tussen het LHM reservoir en de veerbol, en is ook groen.
@deur: ik bedoelde dat de lambdasonde behalve de temperatuursensor ook defect zou kunnen zijn, niet dat die ernaast in het blok steekt. We zullen maar ‘ns beginnen met de suggesties uit de PDF: corrosie op de lambdasonde en accuspanning controleren.
‘t Gekke is: wanneer ik de dag ervoor nog heb gereden, dan start ze wel normaal. Het doet zich voor na twee/drie dagen of langer stilstaan…