Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Gisteren bij een olieverversing even naar de remblokken gekeken en vervangen.De remschijven zijn nog ok.
Blokken vervangen.Alle delen proper gemaakt,piston ingedrukt,kopervet op de delen die moeten bewegen,blokken en klauw erover,dan die rotveer erop.De andere zijde ook.
Een beetje pompen en klaar is kees.De c4 remt,maar de enorme stopkracht dat de auto had is verdwenen.De c4 remt nog slechter dan mijn saxo.Kheb 25 jaar geleden nog jaren in een garage gewerkt en kan wel remmen vervangen,maar met ABS heb ik nog niet gedaan eigenlijk.Toch ben ik er steevast van overtuigd dat ik alles goed gedaan heb.Ik vindt dat de pedaal diep moet geduwd worden,en dat hij sponsachtig voelt.Vroeger ging je bijna door de voorruit als je nog maar aan je rem kwam bij de c4.Dat was op 28000 km bij aankoop,nu 68000km.
Niet getreurd en heb de voorste remmen ontlucht wat eigenlijk niet moest want het remsysteem is niet open geweest.Geen beterschap,meneer c4 is nog wa ziekjes.
Ook mijn lexia eens aangesloten(suxcesvol de achterste blokken mee gecalibreert in het verleden)maar die heeft ook kuren.Kan wel in het programma maar ik krijg niet echt verbinding als ik begin te resetten.
Morgen nog es proberen en es proberen de ABS te ontluchten met de lexia,alleen weet ik die ABS pomp nog niet zitten.En ook niet waar de ontluchtingsnippel zit,als die al bestaat teminste.
Wat me ook zorgen maakt dat ik geen originele remblokken heb gebruikt van citroen zelf maar van ferodo of zo.
Wie advies heeft graag een reactie
Wie weet raad?
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Even een update plaatsen.Bij vervangen van de remmen heb ik de 2 imbusvijzen van 7 die de remklauw vast houden er volledig uit gehad.De asjes goed gereinigd en goed met kopervet ingesmeerd.Dan alles terug in elkaar.Misschien is er lucht in het systeem door die imbusvijzen(imbusasjes eigenlijk)Of wat vet in het systeem.
Stom he,alles invetten zunne dat het nie vast komt.
Tot later
Bart
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Welke remblokken heb erop gelegd? Mmisschien dat het daaraan ligt?
Ik heb ook mijn remblokken vervangen en daarna de schijven; geen verschil gemerkt…...
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
De blokken zijn van het merk Ferodo type FDB 1971.Heb je de imbusasjes waar de remklauw mee vast zit er ook volledig uit getrokken?En ingevet?
De schijven vind ik nog te goed. 24 mm dik is nog ok.
Verder zoeken en alle hulp is welkom.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het remsysteem met abs mag nooit, echt nooit, ontlucht worden door met het rempedaal te pompen. Het ontluchten dient onder druk te gebeuren met een speciaal apparaat. ABS ontluchten gaat alleen via de lexia en ook weer met een speciaal remontluchtingsapparaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
kga maar eens zoeken naar een shop waar ze zo’n ontluchtingsapparaat verkopen.Een lexia heb ik al doch die heeft kuren.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Ikheb alles wat ik kon schoon maken en invetten met kopervet ingevet (behalve de remoppervlaktes, hahahaha!)
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Nee jong ik heb alles overgoten met olie.Ra ra ,waarom remt ie nie.Ha ha witte reus,heb je je remcontact al gevonden of is het de abs sensor.
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Deze morgend bij brezan een eezybleed gekocht en 1 litertje remolie (41€). Daarna de c4 op blokken gezet,de lexia aangesloten,de ontluchtingspagina opgezocht,om zo verder te gaan met de eezybleed.Gewoon doen wat de lexia voorsteld.Dus eerst linksachter ontluchten door nippel open te draaien.Lexia stelde voor om 30sec te pompen op het rempedaal met tussenpozen van 3 sec.Scherm van lexia verandert na die 30sec.Nippel LA dichtzetten.Daarna LV openen,30sec pompen,nippel dicht,Houd het olieniveau van de bleed in het oog en vul zo nodig bij.Aan de nippels waar het in de fles loopt ook in het oog houden.
Dan stuurt de lexia me naar RV.Nippel open en 108sec pompen,ondertussen slaat er een pomp of zo aan tijdens het pompen.Pomp echter met kleine bewegingen,niet tot op de bodem duwen om de rubbetjes in de hoofdremcilinder niet kapot te duwen.
Na 108sec nippel dicht.Dan bleeder opvullen en opvangfles uitgieten in grotere reservoir.
Laatst is RA aan de beurt voor 80 sec volgens de lexia,nippel RA open en weer slaat de recirculatiepomp aan en de trillingen zijn goed voelbaar tijdens het pompen met het rempedaal.
Dan nippel dicht.Eventueel storingen nog es uitlezen.En wissen indien er zijn.Bij mij waren er geen.
Contact af,bleeder opruimen,lexia afkoppelen,wielen erop,remolie nog es nazien,en gaan testrijden.
De c4 smeet zich in de ankers.
Dus een c4 Picasso met abs moet je met lexia en eezybleed ontluchten,alhoewel het remsysteem niet open geweest was.Enkel de rempistons achteruit geduwd met waterpomptang.
Volgens lexia:Met behulp van het diagnoseapparaat kan het hydraulische circuit van het ESP ontlucht worden.Dat is nodig als de slag van het rempedaal groter is geworden na het regelen (lucht in het hydraulische circuit van het ESP komt in het remcircuit) en pas nadat het primaire circuit is ontlucht(handmatig ontluchten)
Aanbevelingen volgens lexia:
gebruik nieuwe remvloeistof
sluit uw ontluchtingsapparaat aan max 1,4 bar
trap het rempedaal tijdens ontluchten pompend in om recirculatiepomp te voeden.
Je ziet dat lexia u stap voor stap door het hele ontluchtingswerk loodst.
Je ziet “witte reus” dat invetten waar moet mag.Kzat gewoon op het verkeerde pad met die langere rempedaal aangezien het remcircuit nie open geweest was.(kwam van de ESP)
Hopelijk kan ik jullie met deze uitleg helpen.Mijn remprobleem is opgelost.
Tot nog es.
Mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Bart DHeer schreef:Nee jong ik heb alles overgoten met olie.Ra ra ,waarom remt ie nie.Ha ha witte reus,heb je je remcontact al gevonden of is het de abs sensor.
Ik heb geen problemen met mijn remmen. Dus hoezo de vraag of ik mijn remcontact heb gevonden?
Ik heb een Xsara Picasso 2.0 automaat uit 2006 en wil de remmen ontluchten. Ik heb een Lexia en een Eezybleed.
Ook heb ik bovenstaande werkwijze van Bart Dheer gelezen. Er staat iets in wat ik niet goed begrijp.
Hij schrijft :
“Volgens lexia:Met behulp van het diagnoseapparaat kan het hydraulische circuit van het ESP ontlucht worden.Dat is nodig als de slag van het rempedaal groter is geworden na het regelen (lucht in het hydraulische circuit van het ESP komt in het remcircuit) en pas nadat het primaire circuit is ontlucht(handmatig ontluchten)”.
Mijn vragen :
1. Wat wordt bedoeld met : ....hydraulisch circuit van het ESP….... ?
Is dit een apart/gescheiden circuit van het hydraulisch remsysteem ?
Wanneer het ESP circuit gescheiden is van het remsysteem, hoe kan ESP dan zorgen voor lucht in
het remsysteem ?
2. Wat wordt bedoeld met : ....als de slag groter is geworden na het regelen….?
Wat wordt er dan geregeld ?
3. Er staat dat het ESP circuit pas kan worden ontlucht nadat het primaire circuit handmatig is
ontlucht. Met primair circuit, wordt daar het remsysteem mee bedoeld ?
4. Hoe moet ik het ESP systeem ontluchten ?
Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden !!
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Jammer, dat schijnbaar niemand voldoende kennis heeft om mijn vragen te kunnen beantwoorden !!
Maar goed, afgelopen zaterdag mijn Xsara Picasso voorzien van nieuwe schijven, remblokken, remklauwgeleiders en remslangen. En daarna ontlucht m.b.v. een Eezybleed en Lexia.
Gewoon gedaan wat de Lexia voorstelde. Althans, Lexia stelde voor om de Eezybleed in te stellen op 2 bar, terwijl de Eezybleed voorschrijft om max. 1,4 bar te gebruiken. Ik heb het voorschrift van Eezybleed maar aangehouden.
Ok, eerst LA ontluchten door de ontluchtingsnippel open te draaien en gedurende 104 sec. langzaam pompend op het rempedaal te drukken. Ik kreeg echter geen vermelding dat dit met tussenpozen van 3 sec. moest gebeuren. Daarna LV ontluchten, hiervoor moest ik gedurende 26 sec pompen. Daarna RV ontluchten gedurende 45 sec. Ook bij mij slaat af en toe de recirculatiepomp aan tijdens het pompen. Als Laatste RA ontluchten gedurende 112 sec. Wat mij opviel was dat, zeker bij de achterwielen, ontzettend veel lucht er uit kwam. Had ik niet verwacht.
Omdat ik nieuwe schijven en blokken gemonteerd had, kon ik niet meteen echt testen. Volgens Brembo moest ik de schijven gedurende 200 km inrijden. Volgens hun, door alleen zachtjes remmen en niet langer dan 3 sec. achter elkaar. Is bijna niet te doen, met 3 sec. remmen, krijg ik mijn auto niet voldoende afgeremd. Maar ben inmiddels deze inrij periode voorbij en inderdaad hij remt weer heerlijk, pakt meteen en remt zeer sterk af.
Maar nog belangrijker, ik ben alle trillingen in het stuur kwijt tijdens het remmen, want dat was de reden waarom ik nieuwe schijven en remklauwgeleiders wilde monteren. Dik tevreden dus !
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Super, goed dat het gelukt is, denk dat ik ook zo Eezybleed gaat aanschaffen.
Fijn dat je van alle trillingen af bent.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Goedemorgen René,
Ja, die trillingen tijdens het lichtjes afremmen, vond ik mateloos irritant. Wanneer ik doortrapte en steviger ging remmen, verdween het trillen wel, maar met licht remmen, en dat doe je best vaak, was het er altijd.
Het is ook vooral lonend om de remklauwgeleiders te vervangen. Setje kost bij de dealer € 69,26 echter bij een automaterialen winkel (http://www.heuts.nl) heb ik slechts € 26,74 per setje betaald.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Bedankt voor dit nuttige topic.
Verwacht nieuwe schijven, blokken en geleider stangen vandaag binnen te krijgen. Ontluchten of remvloeistof vervangen in de planning als de lexia binnen is dus het is fijn om hier te lezen wat te verwachten.