Thermostaat is lastig zonder brug te doen inderdaad, echt een K plek.
Kijk ook of het huis nog netjes is bij wat dat helemaal vergaan, nwe gehaald.
Wat ook kan, is dat de radiateur verstopt zit van binnen, dat was bij mij ook nog eens het probleem bleek later.
Nwe radiator er in en koelt nu echt goed!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Radiateur is al in april vervangen. Hoop maar dat het er een is geweest met voldoende koelcapaciteit.
Heb sinds een week een nieuwe dop op het expansievat (via de dealer) en heb vandaag 2 liter koelvloeistof (in etappes) bij moeten vullen. Je zou toch denken dat het eruit moet lopen die koelvloeistof of een vette dikke witte rookwolk uit de uitlaat moet zien. Niets van dat. Temperatuur blijft bij dit weer zo rond de 90 graden en heb de thermostaat nog niet vervangen, omdat het op zo’n vervelende plek zit.
Daarnaast blijft het LHM lekken zo nu en dan bij de retourleiding achter en zakt die weer lekker die achter weer naar beneden na zo’n half uur. Achteraf viel het mij wel op dat na afzetten van de motor ik een sissend geluid hoorde van het hydraulisch systeem. Misschien toch maar even een specialist naar laten kijken.
Nou ja. Eén groot voordeel is nu wel dat na alle verlies van de LHM het parapluutje wel in de hoogste stand precies tussen de 2 streepjes staat.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Waterpomp misschien ?
Dat sijpelt heel langzaam en alleen tijdens het rijden, dat druppelt gewoon op straat of droogt meteen op.
Kijk eens of je een (witte) zoutachtige aanslag ziet bij de onderste D-riemkap, demonteer eventueel de onderste kap en kijk of je daar wat in zit.
Heb dus 2 problemen.
Eerst met de losgeschoten retourleiding:
Heb deze vandaag weer erin geduwd en er waren er dus 2 bij de achterste veerpoot Die ene zat wat verstopt. Lekt nu niet meer voor zover ik kan zien. Kont zakt nu wel gelijk in en in rijstand zoekt die wat de juiste hoogte op steeds. Precies zoals in dit topic, alleen dan zakt ie maar een paar centimeter. Zie hier.
Zal ook nog even vragen bij de garage of ze toevallig niet de ontlastschroef eraf hebben gedraaid en vergeten zijn dat er een kogeltje inzat.
Correctie: Het piest er weer lekker uit als ik de wagen in de hoogste stand zet.
Dan nog het verlies van koelvloeistof:
Het lekt achter het blok aan de rechterzijde. Tenminste ik zie dat bij de aansluiting van de onderste radiatorslang naar het thermostaathuis heel iets van lekkage. Ook is de aansluiting van het thermostaathuis wat voorzien van witte aanslag. Heb vorige week wel wat zitten te knijpen in die onderste slang. Komende dagen eerst maar even die slang er vanaf peuteren en kijken of die aansluiting nog schoon te maken is (kan ik ook gelijk de thermostaat vervangen) mits ik daar goed bij kan met de auto op bokken.
Aan een lekkende waterpomp wil ik even nog niet aan denken.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Blijkbaar worden de retourleidingen er steeds uitgedrukt bij die veerpoot achter. Dat is dus flink balen.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De bovenste “aansluiting” is voor ontluchting. Als die verstopt zit kan de retourleiding er tijdens het inveren uitgedrukt worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Is dan de bovenste die korte nummer 5?
Zie hier
Het zou zo maar kunnen omdat ik daar gespoten heb met coating op de HD-leiding en wat teveel heb gespoten en dat toen de bovenkant van die leiding verstopt is geraakt.
Ik zie dat die korte leiding op een aansluitblokje zit en als dat dicht zit zou het heel misschien…..
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Als het goed is dan is de ontluchtingsleiding van zwart kunststof. Die gaat van de lekzak naar een gat in het subframe. Het is dus niet een heel lang stuk, dus dat zou je ‘ns kunnen loshalen en doorblazen.
Als ik je verhaal zo lees dan vermoed ik eerder dat je veercilinder lekt want op zich zou er weinig LHM in de rubberen lekzak terecht mogen komen.
Wim,
Disciplus Simplex
Weer de multiriem aan gort. De klem van de onderste radiatorslang is logeschoten en in de riem gekomen en nu dus gerafeld. Dat wordt dus weer zwaar sleutelen. Plus daar nog bij het verlies van koelvloeistof en het gedoe met de hydrauliek heb ik het even gehad met dat ding..
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je die retourleiding nou al eens doorgeblazen? Dat moet gewoon met de mond gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die korte met een draad doorgestoken en de doorzichtige ook. Je komt er wat moeilijk bij met de mond. Als jij dat kan mag je bij mij langskomen. (:-))
Lekt niet meer tot nu toe. Alleen zakt de achterkant heel snel in en blijft de achterkant wat op en neer gaan.
Morgen eerst aan de slag met die multieriem. Heb al een nieuwe gehaald. Wordt weer krukaspoelie eraf en onderste distributiedeksel om te kijken of er toch geen resten daar zitten en schoonmaken. Boel weer monteren en starten en hopen dat de distributie niet weer versprongen is. Het klonk toch nu toe niet zo.
Shit happens: Heb vanmiddag die onderste slang bij het thermostaathuis ervan af gehaald om de aanslag te verwijderen. Het was was krabben. Wellicht is toen die klem los geschoten. Hoorde bij de proefrit een geluid rechtsvoor. Dat was dus de klem die in de multieriem kwam.
Ga morgen het zaakje maar even goed bekijken en weer mijn knopen tellen wat ik doe. Je zal zien dat de koelvloeistoflekkage toch van de waterpomp komt en dat het hydrauliekgedoe een klein dingetje is. Het is maar een XM 2.1 TD en geen V6 topmodel, geen klassieker. Gewoon een auto roep ik maar. En toch…
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kun je met een fietspomp bij die retourleiding? Zou ook goed gaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nou die fietspomp is van latere zorg.
Heb het zaakje weer los gehaald en voor zover ik het nu kan overzien is de krukaspoelie ook niet meer je van het. Achter de onderste distributiedeksel geen resten kunnen vinden van de multiriem. Bij de waterpomp zie ik wel wat (maar weinig nattigheid) dus nog even uitzoeken of het daar wel echt lekt. Met de onderste kap eraf en zonder multiriem motor gestart en zie nog geen druppels en geen onregelmatige loop.
Toch denk ik erover om de gehele distributie (spanrol) en waterpomp en krukaspoelie te gaan vervangen. Kan van het huismerk van Mr. Auto (BOLK) dit gaan bestellen. Allen weet ik dan nog niet welk merk ik precies krijg. Iemand ervaring met BOLK?
Denk dat ik daar tussen de bedrijven door wel een week voor mag uittrekken.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Heb een keer geinformeerd naar dit merk.
Dit was het antwoord.
Als u Bolk vergelijkt met de zogenoemde A-merken, dan is Bolk een B-merk. Wij vinden Bolk van een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Het hangt er echter vanaf hoe en hoeveel u rijdt. Als dit intensief is raden wij u de A-merken aan. Bolk is inderdaad ons huismerk. Verscheidene fabrikanten leveren aan ons, wij brengen deze onderdelen vervolgens onder de naam Bolk op de markt.
Met vriendelijke groet,
Het Team Mister-Auto
Ik heb met bolk sechte ervaringen met de XM 21TD.
Ik had last van een klapperende multiriem
Pas toen ik de spanveer had vervangen door een orginele dure van de dealer was alles weer goed.
De bolk veer was niet goed.
De krukaspoelie die ik had gekregen was de verkeerde maar en moest weer terug.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980