Mijn XM is een automaat (benzinemotor) en heeft de gewoonte bij koude motor eerst niet verder op te schakelen; hij blijft de eerste paar honderd meter in z’n 1 hangen. Dat hoort zo, want dat schijnt met de opwarming van de kietelysator van doen te hebben. Om dit opwarmgedoe te vermijden, kun je hem in de sneeuwstand zetten, dan zet ie ‘m automatisch in z’n twee. Maar dat vind ik, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand, weer slecht voor de koppelomvormer dus wat doe ik weleens (als ik geen zin heb om ‘m warm voort te laten pruttelen)dan rij ik weg, totdat ie ongeveer 3000 toeren draait en schakel dan de sneeuwstand in. Dan hoeft die koppelomvormer niet zo te hannesen. Vraag is; is dit technisch te tolereren, sloop ik de boel zo niet ongewild?
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die koppelomvormer kan er echt wel tegen. Daar slijt niets mechanisch.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je twijfelt aan de schakelmomenten is een spoelbeurt bij Oldenhage sterk aan te bevelen.
En ook als je er niet aan twijfelt…...
Gewoon olie verversen juist niet, daarmee loop je een flinke kans op vuil op plekken waar dat niet hoort.
Er is al veel over geschreven in dit forum.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb paar jaar gereden met dezelfde automaat. Mijn schakelde altijd perfect over vanaf de start.
Alleen bij -15 duurde het het de eerste minuut wat langer.
Maar boven de nul graden merkte je er echt niets van!
Gaat dan om een 4hp20 automaatbak met een V6 24 klepper.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980