Mijn Dyane wordt elke dag gebruikt en doet niks meer, oftewel hulp gevraagd.
Wat is er aan de hand? Vandaag gebeurde er bij het omdraaien van de sleutel ineens niks.. Geen klik, of startmotor. Ik dacht het is iets kleins dus verbond ik de stekkers (alle drie) van het contactslot door. Geen effect. Vervolgens met steeksleutel startmotor laten draaien, dat ging echter sloeg de bendix maar af en toe uit (?). Starten ging niet, geen spanning op de bobine denk ik. Na wat frutten met de kabels van het contact slot bleef ze even lopen. Op de hoek van de straat viel ze uit nadat ik het knipperlicht aanzette. Het leek alsof de stroom wegviel, ook toen ik even naar de overburen claxonneerde klonk het erg schamel. Naar huis geduwd in de veronderstelling dat de accu leeg was. Thuis gekeomen de lampen geprobeerd aan te zetten, geen licht meer.
(echter had ik de blauwe en gele kabel van de startmotor gehaald omdat de startmotor bleef doordraaien met de lopende motor) Heeft dit verband met het stroom circuit? Want nadat ik deze verbindingen weer had hersteld brandde het licht weer, en een heldere claxon! Spanning zat op de accu dus!
Wie kan me vertellen waar ik het probleem zoeken moet? Contactslot? Maar waarom gebeurd er niks na doorverbinden van de kabels?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Beginnen bij het begin nl. de accu en de accupolen. Schoonschuren en massapunt op versnellingsbak controleren. Daarna je bedrading op je startmotor nakijken (breukje-ergens gekneld misschien.) Stekkerdoosje onder je contactslot evt. omwisselen als je een andere hebt (is verder in de volgorde van checken) maar die dingetjes willen ook nog al eens kapot gaan dus noem ik dat alvast ook even.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Bovenstaande + misschien iets met de aansluitingen van de spanningsregelaar of de regelaar zelf? Slecht contact van (een van de) zekeringen kan ook vage problemen veroorzaken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De Dyane doet haar werk weer. Het bleek het relais te zijn op de startmotor. Bedankt voor het meedenken!