Hey!
Met de vakantie naar frankrijk die eraan komt heb ik al enkele weken het idee om de 14RE toch terug iets meer “sound proof” te maken.
Vooral storend over lange afstand is de tocht aan de bestuurderskant. Deze komt doordat de deur niet meer perfect afsluit.
Ik moet ook toegeven dat die deur ook terug ietsje moet bijgesteld worden, dat hij terug mooi aansluit.
Weet iemand waar je “nieuwe” deur rubbers kan kopen?
Maar nu heb ik dus ook zitten opzoeken over mogelijke isolatie van de BX.
Sowieso is het tussenschot niet geïsoleerd en in de deuren zit er helemaal niets buiten een dun stukje kunststof.
Dit kost allemaal wel wat en eigenlijk is het plastieke brol die je erop lijmt en ik heb een vreselijke hekel aan dingen vast lijmen.
Dus mijn vraag aan jullie is of iemand hier ervaring mee heeft en het verschil ook merkbaar is.
Hij moet niet mercedes s klasse stil zijn, maar hoofdpijn na een uurtje 120 rijden vind ik ook maar niets
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ik zou beginnen met het portier correct af te stellen.
Dat maakt al een wereld van verschil.
Heb je waarschijnlijk niet eens nieuwe rubbers nodig. (of ze moeten gescheurd of beschadigd zijn)
Ik zou ook beginnen met de deur. Verder is de BX gewoon een lawaaiige auto.
Ik heb zelf ook wel eens gedacht aan motorkap isolatie. Alleen weet ik niet of dit veel uithaalt.
Wat wel helpt bij mijn Cannes, is als je snelwegkilometers gaat maken de auto even doorhalen tot en met 130 km/uur en hierna laten afzakken tot en met 110 +-. Klinkt misschien raar, maar de auto maakt dan naar mijn idee minder lawaai.
Citroën BX Cannes // 1991
BX lawaaiig? Dat valt best mee, tis normaal voor auto’s die A) ouder worden en B) destijds waren auto’s gewoon wat lawaaiiger.
Idd eerst zorgen dat deuren goed sluiten en alle rubbers goed zijn. Een nieuw rubber bij de bestuurdersdeur kan ook goed helpen, na 20+ jaar is de sjeu wel van het rubber af. Controleer ook even of de rubbers in het schutbord nog goed zitten. (achter ruitenwissermotor en bij de pedalen en stuurstang. Motorkapisolatie is een zeer goede aanvulling als je deze niet hebt. De meeste 1400’s hebben die niet.
Zelf heb ik net mijn auto helemaal aangepakt tijdens een ombouw van grijs naar zwart interieur. Motorkapisolatie van een 16v aangebracht en onder de tapijten extra isolatievilt. (natuurlijk materiaal is beter ivm betere vochtregulering). Ook achter het dashboard op diverse plaatsen extra vilt aangebracht en onder het middentunneltje.
Daarnaast alle rubbers los gehad, ingevet en deuren afgesteld. Bij het terugmonteren van de interieurdelen ervoor gezorgd dat alle kabeltjes goed weggestopt zitten en niet kunnen rammelen.
Het resultaat is een hele fijne stille, niet rammelende BX. Ik wil alleen nog een dikkere mat in de kofferbak hebben, heb ergens gelezen dat die van een Xantia past.
groet,
Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Inderdaad, je kofferbak en onder de achterbank isoleren scheelt ook een hoop! Vooral de kofferbak is echt een klankkast.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Geluidsisolatie in de motorkap scheelt ook veel hoor. Op mijn auto zit het ook gewoon (inclusief luchttunnel naar de intercooler) en je hoort eigenlijk alleen het schuifdak suizen.