Hallo
Ik heb al een tijdje problemen met mijn Xantia Break 1.8 16V uit 99 met 280K op de teller. Hij is org geleverd met een AG lpg systeem , wat natuurlijk kapot ging. Daarna is er een Landi Omegas intallatie ingebouwd, daar is 25K mee gereden toen ik hem kocht.
Ik dacht dus een goede koop te doen, maar dat viel een beetje tegen.
De foutmelding die ik uitlees is “Bovenste aanslag gasmenselregeling” Het probleem is dat ie na 2 dagen niet meer stationair wil lopen op benzine, en met gas geven houdt ie in. Op LPG rijdt ie verder wel ok en ik heb een verbruik van 1:10 op gas. Nu heb ik al een aantal onderdelen vervangen en daardoor loopt ie wel telkens een klein beetje beter maar het afslaan bij stationair blijf.
Verder bij de “koud"start op benzine schiet het toerental naar 200toeren om daarna meteen naar 1200 tegaan wat normaal is bij koude motor.
De volgende onderdelen heb ik al vervangen, nieuwe MAP sensor, nieuwe Lambda sensor, verschillende stappenmotors erin waar ik goed merkte welke kapot zijn en welke niet, Bobine rail en “speciale” LPG bougies. Verschillende keren ecu gereset met de laptop. Injector cleaner in de tank, nieuwe thermostaat, temperatuur sensoren geven goede waardes aan.
Mijn vraag is omdat het probleem zich na 2 dagen begint op te komen, zou de Sagem ecu zelflerend zijn omdat mijn Lambda waardes bij LPG anders zijn dan dat ie op benzine(98) loopt, dat ie langzaam de verhouding gasmengsel veranderd totdat ie zijn “waarschuwings” grens bereikt, en ik las iets over Lambda emulators die dat weer kunnen “oplossen”. Heeft iemand hier ideeen over of zelf meegemaakt.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Redbird schreef:De foutmelding die ik uitlees is “Bovenste aanslag gasmenselregeling”.
Dat zou dan duiden op een probleem met de gaskleppotentiometer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan vind ik het wel appart dat ie pas na 2 dagen daar pas moeite mee heeft en niet meteen, als ik op de laptop kijk zie ik ook dat ie netjes de waarden aangeeft en geen haperingen.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je, na de reset, dat ECU de tijd gegeven in te leren? dus:
Foutcodes wissen, daarna: motor moet koud zijn, accupool half uur los, dan accu weer aansluiten, contact 15 sec op aan, NIET AAN HET GASPEDAAL KOMEN, dan pas starten, warm laten draaien op benzine zonder aan het gaspedaal te komen tot de fans aanslaan, afzetten, sleutel minimaal 15 sec uit het contact, opnieuw starten en dan rijden.
Heeft bij mijn Xantia destijds het probleem opgelost. Het belangrijkste was tijdens de hele procedure het gaspedaal niet aan te raken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Deze procedure moet ik ff uitprinten , ga ik proberen .
Goede raad is voorraad