1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.6 HDI nog steeds probleemmotor?
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 augustus 2013 11:37 PM

Ik heb al even gezocht op het forum maar ik kan zo snel niks vinden en daarom maar even op deze manier. Weet iemand hoe het zit met de hedendaagse 1.6 HDI en de problemen rondom deze motor. Mijn zusje heeft wel belang bij een nieuw type C4 met een 1.6 HDI. Je hebt keuze uit 2. de 90 pk en de 110 pk. Is de 90 pk kwalitatief beter? Heb je nog steeds dat de turbo een gevoelig onderdeel is vanaf 2010 motoren? Ze hebben een Xsara Picasso gehad met een 1.6 HDI en is overleden door turbo problemen, ze zijn dus wel een beetje huiverig.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 15 augustus 2013 01:35 AM
  [ # 1 ]

Ik heb zelf ervaring met zowel de eerste generatie 2.0 hdi als de moderne (2011/2012) generatie 1.6 e-hdi motoren (en nu de 2.0 hdi i.c.m. electrische motor).

Alhoewel ik wel eens gehoord heb van turbo problemen moet ik daarbij aantekenen dat de verhalen daarover een groot “uit 2e/3e hand” karakter hebben. Daarbij wordt vaak de rol van de bestuurder over het hoofd gezien. Zeker na een pittige rit verdient het ook bij de moderne commonrail turbo motoren aanbeveling om de motor nog even stationair te laten draaien (ik weet het: bij de met start-stop uitgeruste motoren gaat dat niet altijd, maar mijn ervaring is dat de elektronica je daar beschermt, als ik wel eens pittig doorreed en bij een stoplicht stopte bleef de motor gewoon doordraaien).

Als gevolg van het start-stop systeem wil vroegtijdige vervanging (vaak onder garantie!) van de spanrol noodzakelijk zijn, dat overkwam mij met m’n DS3.

Al met al zie ik, mede in vergelijking met de krachtbronnen van de concurrentie, niet direct een aanleiding om de 1.6 hdi links te laten liggen. Het is in de basis een uiterst betrouwbare krachtbron welke gelijk aan de motoren van vele andere merken uiteraard in vergelijking met dieselmotoren van 15 jaar geleden wel eens te kampen heeft met electronische problemen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 15 augustus 2013 08:09 AM
  [ # 2 ]

prima motor hoor..
ik heb er 4 gehad..
in de C4P lag de euro 5 met 112pk..
die voelde nog prettiger aan..

citroen gebruikt al meer olie in het blok, nog betere olie als in het begin..
de 92 pk versie in onze C3P doet het ook fantastich hoor…

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 16 augustus 2013 12:34 AM
  [ # 3 ]

Oke, dank voor jullie reacties. Het blijft altijd een beetje koffiedik kijken natuurlijk. Hoe zijn de onderhoudsintervallen bij de HDIf motoren eigenlijk? Nog steeds om de 20.000 of heeft Citroen deze zelf ook teruggeschroefd naar 15.000?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 16 augustus 2013 02:40 PM
  [ # 4 ]

Ook dat (15 of 20k) is een broodje aap verhaal, interval is ‘gewoon’ 20.000 km.

Ik weet niet of er echt veel gereden wordt en bijtelling/milieu een issue is maar anders lekker de 2.0 hdi pakken, ik kan nu weer tenminste gewoon om de 30.000 naar de dealer Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2013 02:42 PM
  [ # 5 ]
NeufegliseThierry schreef:

Ook dat (15 of 20k) is een broodje aap verhaal, interval is ‘gewoon’ 20.000 km.

Dat is zeer zeker niet waar, er bestaat daar een keurige info-rapide over van Citroen aan haar dealers. Incl een aanpassing aan de olietoevoer van de turbo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 16 augustus 2013 02:50 PM
  [ # 6 ]

Kun je de desbetreffende info-rapide hier op het forum zetten dan?

Volgens dealer is het voor zowel de interval en turbo niet van toepassing.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 augustus 2013 02:55 PM
  [ # 7 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Kun je de desbetreffende info-rapide hier op het forum zetten dan?

Nee, want dan zou ik forumregels over copyright overtreden, dat doe ik dus niet.

maar lees hier maar eens verder:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215487/P30/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 16 augustus 2013 04:01 PM
  [ # 8 ]

Vooruit, gedeeltelijk broodje aap dan: ik heb nadrukkelijk bij mijn DS3 en C3 geïnformeerd naar verlaagd interval en dealer heeft schriftelijk benadrukt dat dat niet nodig was.

Kennelijk is er nog verschil in motortypen bij de 1.6 hdi. Toch wel handig als iemand dat zou kunnen uitvogelen, daar is topicsteller en waarschijnlijk ook anderen mee geholpen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 augustus 2013 09:55 PM
  [ # 9 ]

de euro 5 mogen om de 20k
zegt citroen zelf…
mijn dealer blijft toch 15k aanraden maar laat de klant daar vrij in..

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 17 augustus 2013 11:56 PM
  [ # 10 ]

Wel, nog steeds, een twijfelachtig verhaal dus. Helaas zijn de 2.0 HDI niet heel rijkelijk verdeeld.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 augustus 2013 03:01 PM
  [ # 11 ]

Maar hem ervoor laten staan zou ik niet doen.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 18 augustus 2013 03:17 PM
  [ # 12 ]

Ik ook niet. Gewoon kwestie van diesel met respect behandelen en dan draait ie probleemloos 5 ton.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 18 augustus 2013 07:20 PM
  [ # 13 ]

Ik heb een 1.6 HDI 110pk van 2007, en tot op heden doet die het nog altijd zeer goed zonder problemen.
Sinds ik hem heb in 2010 gaat hij wel altijd mooi binnen om de 15.000 km, nu heb ik net de 40.000 km gehaald en binnenkort moet hij weer binnen gaan voor een onderhoud.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
sjouke3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 28-05-2012

Gepost: 19 augustus 2013 09:18 PM
  [ # 14 ]

Ik rij probleemloos in 1.6 HDi van 2005. Gechipt van 90 naar ruim 110 pk. Nu 210.000 km gereden. Om de 20.000 km nieuwe olie (vol synthetisch!!) en zoals eerder geschreven een half litertje meer dan oorspronkelijk werd voorgeschreven.
Wel wordt ook beweerd dat de waterpomp soms stuk gaat met als gevolg een gebroken distributieriem ruim voor de voorgeschreven vervanging van 240.000 km.
Dus regelmatig luisteren of de waterpomp een blikkerig geluid geeft (metaal op metaal) en regelmatige inspectie op evt. lekkage.
Verder zijn het zeer zuinige dieselmotoren.  1:20 à 21.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 19 augustus 2013 10:03 PM
  [ # 15 ]

In het begin zijn er waterpompen met een kunstof binnenwerk op gezet.
Mijn 1ste C5 heeft een lekkende pomp gehad die onder garantie vervangen is door een nieuw exemplaar met rvs binnenwerk.
De andere 3 1.6 hdi hadden dat prob niet meer…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook