Hallo Citronisten,
Doorgaans zit ik bij de buren van de idds groep, maar nu heb ik een probleem met mijn dagelijkse auto. Het koppelen en ontkoppelen gaat lastig. Ik heb maar een zeer klein bereik bovenin, als ik het pedaal indruk. Ik begrepen dat een Xsara 1.4 uit 2003 een zelf stellende koppelingskabel heeft. Je zou dus denken dat de kabel uitgesteld is en dat ik nog maar een klein stukje kabel over heb. Het vreemde is wel dat ik absoluut niet het idee heb dat mijn koppelingsplaten versleten zijn. Ik ben bijvoorbeeld een weekje wezen rijden met een caravan er achter en slipt absoluut niet.
Wat denken jullie?
De Xsara met TU motor heeft inderdaad een zelfstellende koppelingskabel.
Met klein bereik bovenin, bedoel je daarmee dat het pedaal nog maar een hele kleine slag heeft ?
In dat geval komt de koppeling niet goed vrij en is het lastig schakelen.
Heeft inderdaad een kleine slag. De koppeling komt nog wel vrij maar ik heb het gevoel dat dit wel minder aan het worden is. Dus het schakelen gaat maar over een paar maanden…..
Dat klinkt inderdaad als een kabel die uitgesteld is.
Wat is de km-stand en leeftijd van de auto ? en word deze voornamelijk voor stadsverkeer gebruikt ?
Ik weet eerlijk gezegd niet of de auto veel stads verkeer heeft gereden want ik heb de Xsara maar een paar maanden. Maar ik vermoed van niet. De kilometerstand is rond de 120.000
Dat is c.a. 12K per jaar, klinkt wel als gebruik voor een stadsauto.
Je weet ook niet hoe er mee gereden is, continue de voet op de koppeling bij het stoplicht en file ?
ZX1.4i schreef:Dat is c.a. 12K per jaar, klinkt wel als gebruik voor een stadsauto.
Je weet ook niet hoe er mee gereden is, continue de voet op de koppeling bij het stoplicht en file ?
Bedankt dat je me uitgebreid te woord staat zx! Wil ik “ontspannen” rijden dan moet ik mijn voet op het koppelingspedaal houden. Ik vroeg me af of je niet een soort afstand busje kunt plaatsen achter de koppelingshevel?
lopezdijkstra schreef:ZX1.4i schreef:Dat is c.a. 12K per jaar, klinkt wel als gebruik voor een stadsauto.
Je weet ook niet hoe er mee gereden is, continue de voet op de koppeling bij het stoplicht en file ?
Bedankt dat je me uitgebreid te woord staat zx! Wil ik “ontspannen” rijden dan moet ik mijn voet op het koppelingspedaal houden. Ik vroeg me af of je niet een soort afstand busje kunt plaatsen achter de koppelingshevel?
Voet op het pedaal is slecht voor je koppeling, met name het diafragmaveer word lam en de kabel rekt uit.
Ik zou niet experimenteren met busjes, gewoon een nieuwe kabel (laten) monteren, dat kost je de kop niet.
Als je gaat experimenteren en je trapt de koppeling te diep in, dan is dat ook de laatste keer geweest, je trapt dan letterlijk door de koppeling heen.
Ik heb een Haynes en vraagbaak, als je me een email stuurt, dan kan ik de betreffende pagina’s inscannen en naar je mailen, mocht je het zelf willen doen.
Oke, Duidelijk verhaal ik zal een nieuwe koppelingskabel bestellen. Zojuist wat Haynes handboeken gedownload “xsara 97-2000” en “Berlingo 1996-2005” Mocht dit geen soelaas bieden dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Nogmaals bedankt!