We zijn net terug van vakantie met onze Berlingo 2010 XTR 1.6 VTi. - 75000km
Op de heenweg, op de Duitse Autobahn merketen we na ca. 400km rijden, een aantal keren dat de motor plotseling kortstondig meer toeren ging maken als je rustig constant 120 km/h in de 5 reed (cruisecontrol of niet). Het toerental schoot even van 4000 naar ongeveer 5000 rpm en zakte binnen een seconde weer naar 4000 rpm.
De Berlingo was toen volbeladen (4 personen, vol bagage en met dakkoffer).
Het gekke is dat dit probleem zich alleen maar een vijftal keren voordeed op de heenweg, op dezelfde terugweg nooit, en ook in de alpen, rustig rijdend over allerlei steile passen, trok de auto zonder problemen. Ik verbeeld (?) me ook dat schakelen/koppelen nu vrij veel “klik/klak” geluid maakt, maar dat is misschien perceptie.
Wel heeft er altijd, en nu dus ook, een beetje scherpe “brandlucht” in de motorkap gehangen; maar dat deed hij al sinds we ‘m in Jan. 2010 nieuw kochten.
We zijn normale, rustige bestuurders, geen gescheur of snel wegtrekken oid. De Berlingo is in onderhoud bij een lokale Citroen dealer.
De hamvraag: moet ik hiermee naar de garage? Wat zou het kunnen zijn, en is 75000km niet wat snel voor eventuele koppelingsproblemen?
Bedankt!
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
FF op mijn eigen topic reageren
Vandaag naar de garage geweest en met een monteur een proefritje gemaakt; na 100m was de conclusie duidelijk: koppeling versleten….Volgende week reparatie en ik heb ze verteld dat ik ervan uitga dat Citroen cq. de garage enige coulance betracht voor een defekte koppeling na <80k km. To be continued.
Berlingo 1.6i/110pk 2003 (verkocht) - Berlingo XTR 1.6VTi/120pk 2010 (verkocht) - Volkswagen T4 California 2.5 TDI - Suzuki Swift
Wel heel erg snel versleten. Bij mijn 2.0 HDi was dat pas bij 170.000 km en mijn vorige 1.9D bj 1999 zelfs nog niet bij 289.000 km
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
ik hoop vor je dat ze een beetje coulance krijgt, maar reken er niet te hard op, alleen als op papier staat dat er al een probleem was met kopeling, sta je wat sterker, je hebt er immers al 80000km mee gereden, je krijgt dan naar je hoofd geslingerd, je zal wel met je voet op het pedaal hebben gerust, waardoor er een braam op de prisseas komt,en de kopeling niet meer vrij komt. maar de ene garage is de andere niet, dus hopen op een goede afloop.
De boel is gerepareerd (lekke keerring) en alle kosten (arbeid, onderdelen en leenauto) zijn volledig door mijn garage vergoed! Hulde voor Bennie Wilmink in Almelo!