Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Problemen met een koplamp door slechte verbinding? Dan zal het wel tijd worden om je lampstekkers te vervangen. De originele blinken niet zo uit in kwaliteit. Ik heb (volgens mij) in de Zwarte TZD van I. destijds stekkers uit een ouwe Suzuki Swift gebeund (maar dat kan ook in m’n eigen Breek zijn geweest), daarna heeft die auto nooit meer problemen met de koplampen gehad. Misschien dat schoonmaken en weer netjes strak zetten nog een poosje helpt. Er zijn ook reparatie lampvoetjes van Hella die je op de bekabeling kunt schroeven zoals kroonsteentjes. Ik heb zo’n ding in de Panda op 1 lamp, maar dat dat na een jaar nog steeds werkt lijkt meer mazzel dan wat anders. Eerstvolgende keer op de sloop misschien even twee stekkers uit iets Japans knippen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Knippen en solderen is mijns inziens altijd de beste optie. Na een minuut of 10 was het opgelost, maar schoonmaken is altijd een goed idee.
*elektrisch raam*
Gisteravond had ik een achterraammechaniek (uit de chic, was ooit handbediend, nu elektrisch) in de voordeur gezet, hoop gepriegel, maar binnen no-time zat ie erin. Raam omlaag -> 4 centimeter boven het einde stopt ie.
Vandaag het achterraammechaniek eruit gezet, en een voorraammechaniek van een Type2 erin gezet (let wel: Beetje speling in de stand met 2 rolletjes erop). Na wederom een hoop gepriegel zat ie erin. Ik maak het raam open, en ik zie hem vrijwel meteen naar voren kantelen. Foute boel dus.
Type2 raammechaniek er weer uitgehaald, en weer het type3 achterraammechaniek erin gezet, alles netjes in het vet gezet, en het werkt (alleen niet helemaal naar beneden, 4 centimeter voor het einde stopt ie). Geen speling erin, dus beter dan die type2 mechaniek. Wel een erg interessante les geleerd. Type2 mechanieken zijn een stuk minder robuust dan de type3’s. De verlenging van de hierbovengenomende as, is een stuk minder robuust. Verder zijn voor en achterraammechanieken verschillend.
*Voorraadbol*
De nieuwe bol zit er ook onder. Ik heb niet de stopwatch erbij gehad, maar na een goede 10 minuten zat de nieuwe bol er al onder. Daarna de hele zooi ontlucht (ontlast schroef los, motor tijdje laten lopen), ontlastschroef vastgedraaid, vervolgens de stuurbekrachtiging ontlucht (paar keer van links naar rechts en vv.), beetje gymnastieken, en de auto in de rijstand gezet. Paar minuutjes gewacht, en toen het moment van de waarheid: tellen.
Met de oude bol was de tik-interval zo’n 2 seconde.
Net de nieuwe bol: 18 seconde. Nog steeds verre van ideaal dus, maar in ieder geval een stap in de goede richting.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Goed bezig!
Die hoofdbol ga ik ook ‘ns doen. Hoewel ik nog overweeg het te laten doen, en dan meteen de LHM laten vervangen. De interval bij mij is iets van 12 seconden. Beetje kort.
Ik zou het zelf doen als ik jou was. Die bol wisselen is echt geen spannend klusje, en LHM verversen is ook erg makkelijk zelf te doen… Spaart een hoop geld als je het zelf doet. Jammer dat je ver weg woont, zou graag helpen.
Heeft het vervangen van de voorraadbol nog steeds hetzelfde positieve effect? Ik zit er ook aan te denken, want misschien scheelt het ook tegen het inzakken.
Ik sta soms, als de auto een dag stilgestaan heeft, makkelijk 30 seconden te wachten voor de hydrau-lichtjes uitgaan..
Het oppompen van de auto duurt even lang als voorheen, dat heeft weinig met die bol te maken. Ik hoor ook niet dat de drukregelaar op druk komt (geen getik) zolang de auto nog niet omhoog is.
Dat het lampje 30 seconde blijft branden, is wel erg lang.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
30 sec. lijkt mij ook erg lang. Bij mij gaat het lampje al na enkele seconden uit, nog voordat de wagen ook maar één centimeter omhoog is gekomen…
Hmm, soms voelen dingen langer dan ze zijn. Gisteravond en vanmorgen nageteld en het is meer 10 (of misschien 15 seconden).
Dat het lampje uitgaat voordat de auto omhoog komt klopt wel, je hebt immers bijna volledige druk nodig om de auto op te pompen en het lampje wordt op druk aan en uit gezet. (Dat zegt tenminste mijn techneutenbrein)
De meeste druk uit de pomp komt nieteens bij de vering terecht, maar bij de stuurbekrachtiging. Het duurt inderdaad een tijd voordat er wat gebeurd als de BX lekker ligt te slapen…
Het lampje is inderdaad een indicatie dat de systeemdruk te laag is. Je auto zal niet omhoog komen voordat het lampje uit is, dat is namelijk de functie van dat lampie.
Helpt ‘t als je wat aan je stuur beweegt bij het starten?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nou, we zijn weer een jaar verder na de wedergeboorte van de BX, en ook weer een APK. Helaas was ie afgekeurd op een paar puntjes (ashoes, jaarlijks terugkerend punt bij mijn BX), accu niet goed vast, koplamp niet goed afgesteld, verkeerde bandenmaat (reserveband zat achter, die is smaller). Mijn nieuwe garage (goede vriend) heeft dat allemaal netjes gerepareerd, en 80 euro verder (incl. keuren), was de BX weer netjes legaal op de weg.
Maar, ik dwaal af… Vandaag zitten we een jaar (en bijna een week) na de wedergeboorte van de BX, en vanmorgen zag ik weer een plasje onder de BX, thv. het voorraadvat. Blijkt een lekretour, niet echt spannend dus. Weet iemand waar ik zo’n slangetje vandaan kan halen? Zijn ze nog gewoon verkrijgbaar bij de dealer, of op internet ergens of iets dergelijks?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Stukje brandstofslang in de goede maat misschien???
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Op Facebook had je het over een veerpootretourslang in plaats van een lekke retourslang ter hoogte van de octopus?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja, klopt. Een veerpootlekretour… Niks te maken met het voorraadvat. Ik kan het bericht niet meer aanpassen.
Ik heb 2 nieuwe slangetjes gehaald bij de dealer.
Kun je dergelijke slangetjes nog gewoon nieuw kopen bij de dealer?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX