Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik wil de multiriem, krukas pouly en 2 spanrollen van mijn Xantia (1.8 16v ‘99) vervangen.
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar niet echt meer duidelijkheid gevonden van hoe dit te doen.
Krukas pouly is mij duidelijk (heb ik er al afgehad voor de d-riem) automatische spanner zijn maar 2 bouten als ik het goed zie, dus dat zal ook nog lukken.
Echter bij de geleiderol zit mijn probleem: er is volgens dat ik kan zien geen ruimte om de T50 sleutel of dop op de bout te krijgen.
Hoe word dit gedaan? Bovenste motorsteun losmaken en motor naar voor laten kantelen?
Moet ik hiervoor de motor aan de takel hangen, of er de rolkrik onderzetten?
Wat is de truuk? iemand hier ervaring mee?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De Torx bout hoeft niet los, de geleide rol zit op een plaat, welke met 2 bouten vastzit, waar je wel bij kunt komen vanuit de wielkast.
De geleiderol word compleet met plaat geleverd.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dank voor je antwoord!
Ik heb de plaat nu zien zitten deze zit vast met 3 inbus-boutjes.
Het was mij niet duidelijk omdat ik enkel de geleiderol (zonder plaat)geleverd heb gekregen.
Deze zal dan moeten overgezet worden op de plaat denk ik, of anders heb ik een verkeerde rol geleverd gekregen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Excuus, 3 boutjes
In princiepe word de geleiderol compleet met plaat geleverd, en anders kun je deze wel overzetten.
De maten staan erbij in de bovenstaande post van mij.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Alles is vervangen
Krukas pouly zat toch weer goed vast waarschijnlijk door de loctite, gelukkig loste ze met maximum druk op de slagmoersleutel.
Voor de plaat met de looprol op te demonteren moest ik de behuizing van de injectie-computer uitbouwen, dan lukte het.
De losse looprol de ik geleverd had gekregen was inderdaad gewoon over te zetten op de plaat, de torxbout heb ik ook maar vast gezet met loctite (was niet zo)
De nieuwe automatische spanner was niet voorzien van een blokkeergaatje maar met wat hulp lag de riem er snel op.
Wat mij op viel is dat de oude spanner veel meer kracht vergt om te ontspannen dan de nieuwe, daar was wel iets mis (te veel druk op de riem denk ik)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De veer in een auto-spanner is op een gegeven moment lam.
Niets bijzonders, is gewoon slijtage