Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Heb nu met mijn DS5 Hybrid4 zo’n 2 weken in een klimaat met een temperatuur rond de 30 graden en volop zon doorgebracht.
En kan nu weer wat toevoegen aan de irritatielijst:
- Wanneer de auto gestart wordt na lekker een tijdje in de brandende zon te hebben gestaan (ik heb een zwarte, extra lekker) en de binnentemperatuur dus ongetwijfeld zo’n 40 graden of meer is, heeft de auto écht niet het benul om zelf het initiatief te nemen de airco te starten. Ook al staat deze op ‘Auto’ en een normale 21 of 22 graden ingesteld.
De Airco wil nl. pas beginnen te werken wanneer de motor draait. Maar ja, als je op hybride AUTO-stand rustig wegrijdt heeft hij de motor niet nodig, dus moet je wachten totdat de auto zelf het initiatief neemt de motor te starten. En afhankelijk van je rijstijl, verkeersdrukte etc., kan daar best wat tijd overheen gaan….
Voorlopige oplossing/truc: schakel hem in Sport of beter nog 4WD, dan forceer je dat de motor gestart wordt.
- Ook het ‘A/C Max’ knopje voegt hier niets aan toe. Ook dat reageert pas wanneer de motor draait. Aanvullend: met regelmaat, wanneer de A/C Max stand weer wordt uitgezet, blijft de thermostaat op ‘LO’ staan, en springt deze niet terug naar de eerder ingestelde gewenste temperatuur. en als je dat niet in de gaten hebt rijdt je dus kilometers in een zeer koele auto….
groet,
Johan
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Kijk eens of het AC lampje zelf ook aan staat.
Ik heb al eens eerder gemerkt dat die knop gewoon uit wordt gezet door de “intelligentie” van de DS5.
En omdat de AC dan uit staat springt de motor ook niet aan omdat de airco niet nodig is.
Beetje poulet et œuf
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
AC lampje staat gewoon aan….. En het maakt ook niet uit of je AC/Max aan of uitzet: de Airco start simpelweg alleen maar zodra de motor start.
Vreemd genoeg, wanneer de auto later weer eens in Zero Emission stand gaat, blijft de airco wel werken zonder dat de motor draait….
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
macpro schreef:Ik heb al eens eerder gemerkt dat die knop gewoon uit wordt gezet door de “intelligentie” van de DS5.
Vandaag wat wijzer geworden over dat AC knopje. Als je de auto in ZEV mode zet gaat de AC automatisch uit. En zet je de auto weer in AUTO of springt ‘ie daar vanzelf in, dan gaat de AC weer aan.
Dus daarmee is dat gedrag alvast verklaard.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 02-09-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Oplossing is de eco off knop direct na de start in te drukken, dan slaat de motor meteen aan. Die knop heb ik met dit weer altijd ingedrukt.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 02-09-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Eeh, geen reacties?
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Is niet veel meer op te reageren denk ik: het is irritant (zeker de afgelopen maanden) dat de airco de dieselmotor nodig heeft om tot leven te komen.
De trucs zijn inderdaad eco=off even indrukken of geforceerd de motor activeren door in sport- or 4wd-STAND te gaan….
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ik zie het probleem niet hoor ...
Dat hoort nu eenmaal bij hybrid4 rijden , dat weet je van tevoren , daarnaast kun je zoals opgemerkt gewoon de eco knop indrukken danwel andere stand kiezen.
Altijd die motor aan enkel en alleen om de passagiers te koelen is nu eenmaal niet “zuinig” en spaarzaam omspringen met diesel.
Ik heb er geen last van en kan het ook niet irritant vinden, heb je dat wel dan had je een andere variant moeten kiezen
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch is het jammer, in de Pruis werkt de airco namelijk wél zonder dat de (benzine)motor hoeft te lopen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dan is die Prius niet echt “groen” bezig ....
Bovendien zijn in deze auto veel onderdelen elektrisch aangedreven, bij andere start/stop auto’s niet.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
De irritatie zit hem vooral in het inconsistente ontwerp van functies als deze:
Ja, je zou kunnen zeggen dat het niet automatisch starten van de AC zo ontworpen is om zuinigheid te bewerkstellingen. Maar wees in dat geval consistent in het zuinigheidsontwerp, en laat de AC dan helemaal automatisch op UIT staan na elke start van de motor. Zodat het aanzetten van de AC altijd een (schuld )-bewuste keuze van de bestuurder moet zijn. En start hem dus ook niet automatisch op wanneer de motor WEL aanslaat…..
Net zoals het feit dat de transmissie altijd weer start in AUTO modus, ook wanneer je de auto bij een voorgaande rit doelbewust (bv. in winterse omstandigheden) in 4wd hebt gezet.
Het een raakt aan comfort vs. zuinigheid, het andere aan veiligheid vs. zuinigheid…
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ik heb de airco ( bijna ) altijd uit staan, en die gaat na start/stop of wat dan ook niet automatisch aan, ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Menno schreef:heb je dat wel dan had je een andere variant moeten kiezen
En overigens, als ik nu nog de keuze had gehad, dan had het inmiddels inderdaad een Volvo V60 Full Hybrid geweest, maar dit terzijde…
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ach, dan had je weer lijsten vol andere irritaties én ellende gehad
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien een opmerking uit de oude doos, maarre: advies bij airco is sowieso om weg te rijden met alle ramen geopend en dan wanneer de ergste hitte de auto uit is pas de airco aan te zetten. Niet alleen levert dat veel sneller een aangenaam klimaat op maar bespaart ook nog eens brandstof en spaart het milieu.
En laat dat laatste nou de reden zijn dat we met z’n allen voor een hybride gekozen hebben, toch?
OK, dat laatste zal niet voor iedereen opgaan
Terug naar ‘t serieuze: ik rijd dus altijd weg met geopende ramen en gooi daarna pas airco aan, ook probeer ik airco laatste 2 minuten van een autorit ook uit te zetten: dan wen je aan de temperatuur (is de klap niet zo groot), ook voor het voorkomen van schimmel op de aircoradiateur is dat een gewenste wijze van omgaan met de autokoelkast.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 01-07-2013
- DS 5 Hybrid4 buss. Executive '13
Ik vind dit soort eigenaardigheden ook wel weer een charme hebben. Gewoon een eigenwijze auto, zullen we maar zeggen.
enne, dit hele aircogedrag staat ook helemaal uitgelegd in de manual.
Maar zoals bijna iedereen lezen we die gewoon niet…
Zie ook:
Citroën DS5 Hybrid 4 BE BN+Xenon