Totaal aantal Berichten: 27922
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nou ja dat moet je dan als eigenaar maar als compliment zien
Totaal aantal Berichten: 11769
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
Zo stond uw redacteur des ochtends op tijd klaar voor vertrek: het zou een incognito bezoek (want per Ford Capri II) aan de Oldtimerdag in Ruinerwold worden. De dag ervoor de linker achterband weer eens opgepompt (want die velg behoeft aandacht, blijkbaar), ’s ochtends nog gauw even de brandstofbunker vol getapt en maar weer eens naar het Zuid-Drentse!
De Oldtimerdag in Ruinerwold is inmiddels een bekend evenement onder een groot deel van de forummers. Voor anderen is het weer iets nieuws om te gaan bekijken. Zeker is wel dat er voor elk wat wils is op het grootste oldtimer-evenement van Noord-Nederland. Met ruim 1500 aangemelde voertuigen is ‘Ruinerwold’ misschien zelfs wel het grootste evenement in zijn soort in Nederland.
Waarom komen al die mensen in zulke aantallen eigenlijk naar dat kleine dorp in Drenthe? Het antwoord is eenvoudig: omdat het kan. Een dooddoener? Misschien, maar het is wel waar. In Ruinerwold is de ruimte om met niet alleen een verzameling auto’s te pronk te staan, maar ook militaire voertuigen, tractoren, vrachtwagens, motoren, bromfietsen, caravans en aanhangers en zelfs een handvol stokoude fietsen – als het een mechanisch vervoermiddel van ‘zekere leeftijd’ is, is er een warm welkom in Ruinerwold. Als het wel fossiele brandstof verstookt, maar het juist met grote moeite vervoerd moet worden overigens ook: er was een mooi aantal stationaire motoren te zien, met als hoogtepunt een nogal enorme liggende eencilinder Blackstone.
De hoofdmoot - ruim een derde - van de aanmeldingen bestaat uit auto’s, en daar is van jaar tot jaar een niet onaanzienlijk aandeel Citroëns onder. Van 2CV tot U23 was er van alles te bewonderen – voornamelijk overigens ID/DS, Traction Avant en A-type modellen. Uit voorgaande edities is het zelfs bekend dat het beruchte Citroën-Forumcafé er een plek voor zichzelf inrichtte. Dat zijn ideale omstandigheden voor een dag als in Ruinerwold: met een gezellig clubje volk er naartoe en dan vanuit een hangplek een loopje om de voertuigen te bekijken, dan een loopje om natjes & droogjes, dan een beetje lanterfanten en op die manier zr relaxed de dag slijten.
De organisatie valt daar ontzettend voor te prijzen. Het evenement kent zo zijn vlekjes, dat is duidelijk: de marshalls die het binnenkomen van deelnemers en de aan- en afvoer voor de toertochten regelen, zijn voor de vroege vertrekkers niet voldoende aanwezig om daar geleiding of ondersteuning te bieden. De drommen volk nemen intussen natuurlijk wel de hoofdstraat van het dorp volledig over. Dat is voor de marshalls dan ook amper te bij te houden met zo’n opkomst, maar toch. De FIAMM dubbele luchthoorn die ik vanuit een CX GTI naar de Capri heb verhuisd bewijst dan ook goede diensten.
Het zijn juist dit soort zaken die de unieke sfeer in Ruinerwold maken. Het evenement is bepaald grootschalig, maar de uitstraling van een klein evenement blijft uitstekend overeind. In feite maakt dit van het evenement een echt publieksfeest. Iedereen kan op aanraakafstand met de voertuigen in contact komen. Mooier wordt het eigenlijk niet. Een mooie slag in de strijd om de maatschappelijke relevantie van ons rijdend cultureel erfgoed!
Het verzorgde karakter van het evenement leek ook onder de aanwezige Citrofielen een thema. Eigenlijk alle aanwezige Citro?ns (en niet alleen die) waren in keurige conditie. Niet altijd zonder plekjes, maar het was duidelijk dat er uitvoerig onderhoud was gepleegd en dat de flessen met poetsmiddelen weer danig waren aangesproken. Ik zal maar bekennen dat de zorgvuldig verzamelde hoeveelheid stof op mijn Capri daar merkwaardig bij afstak. Te deksel! Er was zelfs een opgedroogd vogelpoepje op de motorkap te zien!
Gelukkig was er de roemruchte Keith Haring Ami van Monsieur Grat om een en ander in perspectief te zetten. Een blik menie en een gezonde dosis lak aan conventies maken die Ami tot een conversatiestuk dat op het evenement zijn gelijke moeilijk kon vinden. Of toch die wel aardig gare Fiat 127 in dezelfde kleur menierood? Of het moest de merkwaardig hoekige babyblauwe 2CV Roadster ombouw zijn geweest… Hoe dan ook: tussen al het perfecte glanzen door waren er vele auto’s te zien die duidelijk maakten dat ‘Ruinerwold’ echt een oldtimerdag voor iedereen is.
Dit jaar was de opkomst aan Citroën-forummers weer uitstekend. Ondergetekende heeft de medeforummers Toniclight, Patrijsraam, CitroBenz en Monsieur Grat op hun aanwezigheid betrapt, maar meest door de aanwezigheid van hun voertuigen. Anders dan eerder was elk dit jaar op eigen houtje naar het Drentse platteland afgereisd. Er waren meer forummers, zo laat het bijbehorende topic merken. Maar ‘Ruinerwold’ is juist de moeite waard om met een groep te bezoeken – meer nog dan in los verband. Volgend jaar weer een café-treffen? Zet ’t in ieder geval maar vast in de agenda!
Tekst: Penny Lane, foto: toniclight
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Zaterdag 21 september is er een oldtimerdag in Appelscha.
Dit is ook een groots opgezet evenement, vergelijkbaar met Ruinerwold.
Voor degene die Ruinerwold gemist hebben is er in Appelscha een herkansing
Ik zal hier een nieuw topic voor starten
Groeten van Henk uit Steenwijk.
- Xantia TD SX
Zo, inmiddels druk aan het scannen met de negatiefjes die ik in Ruinerwold gemaakt heb. Ik heb ze weliswaar in de koelkast moeten ontwikkelen, maar hey: als dat werkt…
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Is het zwart wit? (Omdat je ze zelf ontwikkelt)
- Xantia TD SX
Ja. Kijk maar! De set van Ruinerwold staat online.
ID65 Interior by bimmer1502, on Flickr
In principe kun je ook heel goed thuis kleurenfilm ontwikkelen, maar ik heb de chemie er niet voor in huis.
Het ontwikkelen van deze shots was weer een leuk avontuur: omdat het op woonkamertemperatuur te warm was heb ik de ontwikkeltank fijn een uurtje in de koelkast geparkeerd… Ze zijn er perfect uitgekomen. Lang leve Rodinal en 1 uurs ‘stand development’!
Derk
Totaal aantal Berichten: 17403
- CX 2400 Super
Mooi!
Totaal aantal Berichten: 8160
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mooie set foto’s Jeroen en Derk!
Patrick
- Xantia TD SX
Dank jullie wel, Rens en Patrick!
Derk
Totaal aantal Berichten: 108
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Leuk verslag en geweldige foto’s!
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96
Penny Lane schreef:Ja. Kijk maar! De set van Ruinerwold staat online.
ID65 Interior by bimmer1502, on FlickrIn principe kun je ook heel goed thuis kleurenfilm ontwikkelen, maar ik heb de chemie er niet voor in huis.
Het ontwikkelen van deze shots was weer een leuk avontuur: omdat het op woonkamertemperatuur te warm was heb ik de ontwikkeltank fijn een uurtje in de koelkast geparkeerd… Ze zijn er perfect uitgekomen. Lang leve Rodinal en 1 uurs ‘stand development’!
Derk
Mooie foto’s Derk, als die Id zie had ik ook wel met 203 kunnen komen en tijdens het lezen van het verslag baalde ik wel dat ik niet geweest ben
De “Cifo-hangout” 2011
Citroen c32 Hilton XLS