Hallo allemaal,
Ik heb sinds mijn lange rit naar Duitsland een vreemd en een irritant iets met mij Xsara Picasso uit 2002.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen
Als ik overschakel naar een volgende versnelling, lijkt het net alsof het gas een paar seconden blijft hangen (ik noem dit na-ijlen). Dit is best vervelend, omdat het niet lekker schakelt. De motor loopt niet hoog stationair of zo, maar daar heeft het wel de symptonen van. Wat ook wel opmerkelijk is, is dat het gas niet snel reageert op het pedaal. Maar hiervan weet ik niet zeker of dit al lannger zo is.
De work-around is: koppeling een paar seconden lang ingedrukt houden, de motor komt dan tot rust, en dan doorschakelen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Bedankt alvast voor jullie reacties.
matahari
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik zou het gasklephuis eens schoonmaken (klik) en laat even weten of het probleem er dan nog is.
Ook is het dan nog interessant te weten of het probleem optreedt bij koude en / op warme motor ? Is dit ooit gebeurt en hoeveel kilometers heb je op de teller staan ?
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Beste Bart, hartelijk dank voor je reactie !
Het euvel begint een beetje irritant te worden. Je kan hierdoor niet snel optrekken. Het is zowel bij koude als warme motor. Bovendien reageert de motor erg slecht op gas geven en mist vermogen. Ik heb de auto nog niet zo lang, maar het is nu sinds een maand (na een lange rit naar Duitsland). Er staat nu 108.000 op de teller.
Ik ben niet zo heel handig, maar ik zal in het weekend eens kijken of ik goed bij het gasklephuis kan komen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de auto ook al laten uitlezen??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hi waterman,
Nee nog niet, ben dat wel van plan als het gasklephuis niet gaat lukken.
Ik wil niet naar een off. dealer. Dus ik ben op zoek naar een betrouwbare garage voor Citroën. Die zijn er wel in Scheveningen en Vlaardingen (ik woon in Rijswijk). Ik heb niet zulke beste ervaringen met de meeste garage’s doordat ik altijd de indruk heb dat ik onnodig op kosten wordt gejaagd
wrom niet naar citroen dealer ??
Toch bang voor de hogere kosten. De auto is mij emotioneel veel waard , maar ik wil niet te veel betalen.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als je dit verhaal houdt bij een dealer dan gok ik 9 tegen 10 dat ze met schoonmaken van het gasklephuis beginnen. De teller stond zo bij mij al eens op 60 euro (bij een ander merk dealer) en is makkelijk zelf te doen in ongeveer een half uurtje tijd inclusief in & uitbouw.
Dit is in ieder geval het begin van de analyse en hopelijk lost het je probleem in z’n geheel op.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
matahari schreef:Hi waterman,
Nee nog niet, ben dat wel van plan als het gasklephuis niet gaat lukken.
Ik wil niet naar een off. dealer. Dus ik ben op zoek naar een betrouwbare garage voor Citroën. Die zijn er wel in Scheveningen en Vlaardingen (ik woon in Rijswijk). Ik heb niet zulke beste ervaringen met de meeste garage’s doordat ik altijd de indruk heb dat ik onnodig op kosten wordt gejaagd
Civer zit vlak bij Scheveningen, is niet de goedkoopste maar ze zullen geen overbodige dingen doen.
Het zijn wel ervaren gasten daar.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Een goede garage met kennis van zake van moderne auto’s is heel wat waard.
Je hebt kans dat uitlezen met generieke apparatuur niets oplevert totdat het mengsel brandstof / lucht echt niet meer goed aangestuurd kan worden. Dit soort apparatuur kan dan wel grafieken maken van diverse parameters met draaiende motor. Een getraind persoon kan daar heel wat diagnose uithalen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik probeer het gasklephuis eerst zelf. Als dit niet lukt ga ik idd naar Civer (goede reviews). Het zal niet in de komende dagen zijn, maar ik houdt jullie op de hoogte.
Bedankt zover allemaal !
Ik heb het gasklephuis losgemaakt en zo goed als kon schoongemaakt. (Zie draadje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222570/). De zwarte aanslag is in ieder geval helemaal weg. Helaas is het probleem hierdoor niet verholpen. Moet de boordcomputer wellicht nog gereset worden? Zijn er nog andere optie’s over, voordat ik naar een garage stap?
EDIT: O, ja. Ik heb direct vanaf het gasklephuis gas gegeven: zelfde probleem. Hiermee heb ik het gaspedaal en kabelmechaniek uitgesloten.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De boordcomputer hoeft niet gereset te worden. De computer “leert” zelf van de informatie van het gasklephuis: aan de ene kant zit hier een stappenmotor in en daarop gemonteerd een pot-meter. Deze laatste geeft een bepaalde electrische weerstand bij een bepaalde klep-openingshoek. De relatie tussen weerstand en openings-hoek is wat de computer moet leren omdat dit per gasklephuis anders zal zijn. Dit heeft een aantal kilometers rijden nodig bij verschillende standen van de klep / gaspedaal. Omdat5 je hetzelfde gasklephuis hebt teruggebouwd, is de relatie hoek - electrische weerstand niet veranderd en is een reset daarom niet nodig.
Jammer dat het probleem niet is opgelost, deze oorzaak kun je nu echter wel zo goed als uitsluiten.
Het lijkt er daarom dus op dat de computer bewust het gasklephuis en inspuiting laat “na-ijlen” wat misschien weer een gevolg is van verkeerde sensor-informtie (lucht-massa, lambda, etc), maar daar houdt mijn expertise wel een beetje op.
Mocht je naar de garage gaan, kun je in ieder geval melden dat het gasklephuis is schoongemaakt.
Succes, Bart.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Binnenkort naar de garage. Als er een oplossing uitkomt, komt die uiteraard in deze thread te staan.
Beste mensen, ik ben uiteindelijk naar de garage gegaan (Civer in Scheveningen). Op zich is het ‘na-ijlen’ van de motor redelijk normaal. De garage heeft echter een groot deel van de uitlaat vervangen. Het voorste deel lekte enigzins (wist ik van), en de achterdemper zou verstopt zitten.
Al met al heeft dit geresulteert in minder na-ijlen en een krachtiger/pittiger aanvoelende motor. Ook lijkt hij nu zuiniger, maar dat kan ook mentaal bedrog zijn
Ik hoop dat jullie hier nog iets aan hebben.
Goed om te lezen dat het iets beter is geworden, jammer dat het nog niet voorbij is.
een vriend van mij heeft een Corolla uit 2007 en die heeft precies hetzelfde, het gas blijft wel 2 seconden hangen nadat je je voet van het pedaal haalt. heeeeeel erg wennen om daar “soepel” in te rijden.
Garage kon bij hem niets vinden, die halve auto is al vervangen..