Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste mede-Citroën-liefhebbers,
Sinds een aantal weken lekt er af en toe LHM, precies onder het LHM vat. Ik ben er eens onder gaan liggen en zag ik dat er een flexibele leiding over gaat in een metalen leiding, recht onder het LHM vat. Wat is dit voor leiding?
Het lek zit in de overgang tussen die twee leidingen. De metalen leiding heeft ook een soort korte verdikking waar (waarschijnlijk) de flexibele leiding overheen zou moeten zitten om goed af te dichten. Dit is bij mij echter niet het geval. Het lijkt mij dus dat dit lek vrij gemakkelijk te verhelpen is door de flexibele leiding verder over de metalen leiding heen te schuiven, toch?
Om dit te doen moet het LHM vat eraf. Wat is de procedure voor het loshalen van het LHM vat t.b.v. het repareren van deze lekkage? Ik neem aan dat dit minder gecompliceerd is dan wanneer het LHM vat eraf moet voor het verversen van de LHM.
Bij voorbaat dank!
Groeten,
Maarten
Het slangetje van de leiding aftrekken(vat kan blijven zitten)en controleren op barstjes. Als er barstjes in zitten, er een stukje afknippen en er weer opdrukken. Als het slangetje te kort wordt verlengen met een nieuw stukje slang. Als er geen barstjes zijn is de slang opgerekt en moet er een klemmetje omheen.Die verdikking is om de slang te stuiten. Die leiding is waarschijnlijk de retour van de stuurbekrachtiging.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Bedankt voor je reactie!
Ik heb al geprobeerd de slang verder op de metalen leiding te drukken maar met het LHM vat erop is dit niet mogelijk. Vandaar mijn plannen om het vat er gewoon even af te halen, dan kan ik meteen zien wat de staat is van deze slang en er eventueel een klemmetje op zetten.
Wat zou de procedure zijn voor het verwijderen van het LHM vat wanneer de LHM niet ververst hoeft te worden?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Staat ongetwijfeld in de Haynes en is heel simpel. Uit m’n hoofd even - er moet een metalen klemmetje uitgewurmd worden met een tangetje, beugeltje loshalen van het filter huis, filter huis eruit halen met bakje eronder. 1 moertje lossen en evt. de je luchtfilterslang lossen. Dan kan je het ding eruit tillen.Succes
Wat ik doe: Dat rubberen geval achter op het luchtfilterhuis losdraaien (en voordat ik ‘m vastdraai een lik vaseline), dat zit daarmee vast aan het scherm. Dan kun je het huis opzij leggen. Het LHM vat zit vast met 1 M10 boutje en aan de kant van de accu met een soort haarpin. Deze uit het vat wippen en je kunt het optillen.
Als alles rubbers netjes afsluiten, kun je een vol vat 90 graden kantelen zonder lekkages. Helaas wordt de dop hard en gaat de rubberen kraag bovenop lekken. Maar deze zijn nieuw voor een paar euro te krijgen bij de dealer.
Wim,
Disciplus Simplex