Ik heb een XM 2.5 turbo diesel uit ‘96. De distributiesnaar is om de 120.000 km vervangen. Ook lees ik in de facturen dat spanrollen zijn vervangen. Waar moet ik eigenlijk opletten. Ik wil de auto bij een XM specialist in onderhoud geven maar ik wil ook tegengas kunnen geven als mij onderhoud wordt aanbevolen waar ik m’n twijfels bij heb. Wie heeft er tips voor mij. De cylinderkop natrekken, wanneer moet dat, bij welke interval. Deze XM heeft nu 305.000 km gelopen. De laatste 15000 bij mij, een fantastische auto. ‘s morgens slaat hij soms wat traag aan maar daar heb ik dan de rest van de dag geen last meer van. Graag tips voor het onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
mijn advies is gewoon rijden, en je niet druk maken, gewoon op tijd naar de dealer.
veel plezier..
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: xm onderhoud
leo greiner schreef:Ik heb een XM 2.5 turbo diesel uit ‘96. De distributiesnaar is om de 120.000 km vervangen. Ook lees ik in de facturen dat spanrollen zijn vervangen. Waar moet ik eigenlijk opletten. Ik wil de auto bij een XM specialist in onderhoud geven maar ik wil ook tegengas kunnen geven als mij onderhoud wordt aanbevolen waar ik m’n twijfels bij heb. Wie heeft er tips voor mij. De cylinderkop natrekken, wanneer moet dat, bij welke interval. Deze XM heeft nu 305.000 km gelopen. De laatste 15000 bij mij, een fantastische auto. ‘s morgens slaat hij soms wat traag aan maar daar heb ik dan de rest van de dag geen last meer van. Graag tips voor het onderhoud.
cilinderkop natrekken?
is je XM uit het flintstone tijdperk?
als je de specialist niet vertrouwt ga dan op zoek naar een ander.
als je van nature geen vertrouwen in de garage hebt ga dan naar het riagg.
en verder?
gewoon luisteren naar de voorgestelde reparatie’s, laat ze eventueel doorfaxen, lees het door, en kijk zelf of eea te rijmen valt.
voorbeeld, je schijven en blokken dienen vervangen te worden.
je hebt een rekening liggen 25,000 km terug.
onverklaarbaar dus, en zou in het uiterste dus alleen de blokken kunnen zijn.
anders spreek je het zo af, dat als je de auto brengt, je direct samen met de monteur eronder door loopt, en eea samen op de werkorder zet wat vervangen herstelt dient te worden.
de monteur kan je dan aanwijzen waarom bv je uitlaat verrot is en waarom het onherstelbaar is.
verder zou ik het ook niet weten, of je moet zo’n figuur als de wup om de hoek hebben wonen, dan kan je het hem vragen of er hout snijd van de uit te voeren reparatie’s.
mvgr wupke:
he wupke, is het zo langzamerhand niet beter als je zelf een grote hal huurt met 10 bruggen en het hele forum gaat assisteren bij hun onderhoud en reparaties? De kennis straalt er in ieder geval van af en tevens de bereidheid anderen te helpen!
Doe dan ergens in de buurt van Delft, dan wordt ik ook blij….Of je wordt de rijdende-rechter…..hand van de forummers als het gaat om klussen. Neem je een mooie grote citroen mee met nuttige onderdelen en apparatuur, ik zie het al helemaal zitten!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:he wupke, is het zo langzamerhand niet beter als je zelf een grote hal huurt met 10 bruggen en het hele forum gaat assisteren bij hun onderhoud en reparaties? De kennis straalt er in ieder geval van af en tevens de bereidheid anderen te helpen!
Doe dan ergens in de buurt van Delft, dan wordt ik ook blij….Of je wordt de rijdende-rechter…..hand van de forummers als het gaat om klussen. Neem je een mooie grote citroen mee met nuttige onderdelen en apparatuur, ik zie het al helemaal zitten!
als jij eraan meebetaald wil het wel overwegen
ik heb een garage bedrijf gehad, en ben heden blij dat ik ermee gestopt ben.
echter je mist wel wat,dus dan is zo’n forum als dit wel handig.
je kan lekker je kennis nuttig maken, en als je zoals nu tussen 2 jobs in zit,een of ander klusje doen.
en jullie hebben er ook wat aan (denk ik)
verder? tja we zien wel wat de toekomst brengt, mischien iets ten noorden van den bosch ofsoo??
mvgr wupke
xm onderhoud
Bestaan er schema’s. Het onderhoudsboekje stopt bij 200.000 km. De mijne zal zeker de 400.000 vol maken. Ik zou graag willen weten om de hoeveel km de auto naar de garage moet. Is een interval van 20.000 km te laat moet dat 15.000 km zijn. Dat wil ik ook graag weten.
Re: xm onderhoud
leo greiner schreef:Bestaan er schema’s. Het onderhoudsboekje stopt bij 200.000 km. De mijne zal zeker de 400.000 vol maken. Ik zou graag willen weten om de hoeveel km de auto naar de garage moet. Is een interval van 20.000 km te laat moet dat 15.000 km zijn. Dat wil ik ook graag weten.
vanaf 2 ton word het onderhoud specialistisch.
denk aan koprevisie ed tzt.
in feite zou je weer voorraan in je onderhoud schema moeten gaan.
het is nu dus nagelang je auto je laat merken dat er weer wat versleten is.
mvgr wupke:die voor de rest om de 10,000 een inspectiebeurd zou doen, en om de 20 een grote liefdes beurd,en haar her en der ff extra kietelen…
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Re: xm onderhoud
[quote author=“kreazyV8wuppo
cilinderkop natrekken?
is je XM uit het flintstone tijdperk?:
dit is in deze tijd echt vaak geen overbodige luxe hoor,
niet bij zo een km. stand natuurlijk.
mij ervaring met hdi’s tegenwoordig is dat koppakkingproblemen meestal het gevolg zijn van “loszittende"koppen. die bouten kunnen wel een extra trekje gebruiken. je kan er alleen zo lastig bij….......
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN