eXpelliarMus schreef:Goed bezig weer Wim en je airco!?
Die gaan we doen als jij ook komt helpen
Ik had het airco gereedschap niet bij me, was nergens te vinden, inmiddels is dat koffertje weer terecht.
JanSr schreef:Ook als hij dicht zit?
Dan ben je werk met werk aan het maken.
Kan ik ook heel goed.
Enkel de melding dat de deur niet dicht is, vind ik niet boeiend maar wel de reden van het defect: het bewuste draadje was in de grote multiconnector geoxideerd; ik kon ‘m er zonder kracht uit trekken. Dan is het veilig aan te nemen dat er dus meer zijn geoxideerd/zullen oxideren met als gevolg uitvallende c.v., haperende raambediening,etc.
@Jabaar: het is inderdaad merkbaar. Subtiel, maar merkbaar.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
ZX1.4i schreef:eXpelliarMus schreef:Goed bezig weer Wim en je airco!?
Die gaan we doen als jij ook komt helpen
Ik had het airco gereedschap niet bij me, was nergens te vinden, inmiddels is dat koffertje weer terecht.
Goed zo, je weet zomaar even ergens naar toe rijden is reeds verleden tijd voor mij, maar ik ben altijd bereid om te helpen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Het is altijd gezellig om samen te sleutelen, we hadden het zaterdag nog over de beunweek in 2011, de TCT van Wim
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ja die was sensationeel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Hoor ik daar een verzoek voor een herhaling?
In plaats daarvan kunnen we ook alle hydrauliekleidingen gaan vervangen. Gewoon, omdat het kan.
Wim,
Disciplus Simplex
Als we daar minimaal een week mee bezig kunnen zijn, dan is het een goed idee
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik vond het HEEL jammer dat ik er niet bij kon zijn (de multisloopmeet bedoel ik), maar door omstandigheden was het nou eenmaal niet anders (Zie XM-club forum voor details).
Soms moet je je bij dingen neerleggen, en dit was er zo eentje. Sohail, ik ben er achter gekomen dat je gelijk hebt: XM’s ZIJN soms schijtbakken
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Hahaha, zolang je je erbij neerlegt dat het een auto is die regelmatig aandacht vraagt, is er niets aan de hand
De XM van Wim krijgt heel veel aandacht, dus die laat Wim zelden in de steek
Inderdaad Sohail. De kneep zit ‘m gewoon in het feit dat zowel jij als ik maar 1 auto hebben die we dagelijks gebruiken. Die MOET het dus doen. En dan ben je gewoon wat alerter en ben je wat vlugger preventief bezig.
Om nog even terug te komen op het parkeerremkabelverhaal; op basis van een paar reacties heb ik vorige week besloten om niet de remklauw te reviseren maar wel nieuwe blokjes te plaatsen. De cilinders links en rechts lieten zich makkelijk naar binnen draaien en de klauwen zelf bewogen ook soepel heen en weer.
Na anderhalve week en een paar honderd kilometer rijden merk ik dat het sturen vloeiender is, wat niet zo vreemd is want een van de twee parkeerremkabels was ongelooflijk stug. Ook is de auto geruislozer. Dat valt me met name op als ik op de snelwegafrit de koppeling in trap en de auto laat uitrollen. Het grootste verschil is te merken met optrekken vanuit stilstand; ik moest voorheen relatief veel gas geven om de motor niet af te laten slaan waardoor het optrekken nerveus was. Nu de rem niet meer aanloopt, gaat het wegrijden vanuit stilstand ook mooier, geleidelijker.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mooi Wim. Gek, al die kleine puntjes waarin flinke verbetering van het rijgedrag te winnen is, hé? Ook voor mij is de XM de dagelijkse auto die het dus eigenlijk gewoon MOET doen, maar zoals Sohail terecht opmerkt: het is maar een auto. En als je dan dom genoeg bent om afscheid te nemen van de jou door-en-door bekende auto ten faveure van een andere, dan kun je nog weleens voor verrassingen komen te staan.
Jouw verhaal, Wim, doet me eraan denken dat mijn huidige XM weleens de indruk geeft dat de rem aanloopt in een bocht (piepend geluid). Dus als ik mijn huidige ellende achter de rug heb, zal ik eens de soepelheid van mijn handremkabels controleren. Blijkbaar bleef bij jou een kabel dermate hangen dat de rem iets aangetrokken bleef. Wie weet is iets dergelijks ook bij mijn V6 aan de hand.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Madame en ik hadden gisterochtend een meningsverschil. Ik dacht er over om na het werk even bij de garage langs te gaan voor een APK maar daar had de auto geen behoefte aan, dus deed het ruitenreinigervloeistofpompje voor de voorruit het niet meer. ‘s middags een nieuwe gehaald bij de dealer en die er ‘s avonds ingefrot.
Gisteravond kwam ik er ook achter dat ik een hele irritante lekkage heb: de sproeier van de achterruit lekt. Het is die kunststof kraag onder de ruitenwisserarm. Aan de onderkant zit een scheurtje waardoor een deel van de vloeistof over het ruitenwissermotortje de achterklep in loopt. En natuurlijk is dat ding NFP.
Als iemand zo’n ding overheeft, dan hou ik me aanbevolen.
Wim,
Disciplus Simplex
Bedoel je dat kraagje waar ook het sproeikopje inzit?
Die heb ik nog wel liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Die inderdaad. Ik pb je.
Wim,
Disciplus Simplex
En geheel volgens belofte had ik gisteren het kraagje van Coen binnen. Vanochtend heb ik het kraagje verwisseld en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ruitenwissermotor even te controleren. Die bewoog af en toe als een oude man of vertikte het soms helemaal. Het mechaniek uit elkaar halen is heel simpel. Net zo simpel als de inwendige constructie met contacten die slepen over de banen van een ingevet tandwiel. Dus het vet er uitgeschept, contacten en sleepbanen schoongemaakt zodat het vet niet meer isoleert en nu beweegt dat ook weer soepel.
Hier nog een foto van het bewuste kraagje:
Onder het tuutje, in het kraagje, is het scheurtje te zien waar de vloeistof zich een weg baant naar de binnenkant van de achterklep.
Het is fijn dat nu alle vloeistof op de achterruit komt, het is merkbaar meer.
Wim,
Disciplus Simplex