1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën PY700 1968
Gepost: 22 augustus 2013 10:57 PM

Groot groter grootst…

Een haalverhaal.

Dit keer niet een zoveelste rit naar Frankrijk maar slechts een klein ritje van een km of vijftien…

Een paar jaar geleden spotte ik op de Coolsingel in Rotterdam deze fantastische ex-brandweerauto.
Een 6 cilinder benzine, de PY700. Hij was voorzien van stickers van de PvdA ten behoeve van de campagne toen in 2007?

Untitled by azu250, on Flickr
Daarna deze schitterende vrachtwagen nooit meer gezien.
Tot vorig jaar; Op de CCR meeting in Mookhoek ging het gerucht dat er een oude Citroën vrachtwagen stond in de Rotterdamse tramremise van de RET. De remise waar al het oude spul staat opgeslagen.
Onderzoek leerde dat het om voornoemde PY700 ging, daar was ie dus gebleven!
De vrachtwagen was sinds de campagne weggezet en er was nooit meer naar om gekeken. Nu ja, er werd eigenlijk zat naar gekeken want hij stond er maar lelijk in de weg. De remmen stonden vast en hij blokkeerde de boel daar behoorlijk. Daarom moest ie eigenlijk ook maar helemaal weg daar en of we er niemand voor wisten…
Uiteraard dachten we direct aan forummer ‘Patrijsraam’, maar die had er al twee en echt klein zijn ze nu ook weer niet.
Alfred van garage ‘Eendenwacht’ had hem erg graag geadopteerd, ware het niet dat hij al een 6 cilinder T46 in de tuin heeft staan die al veel te veel ruimte in neemt… En ja wie kan zo’n groot mormel nu eigenlijk wel kwijt…ikzelf zou em maar wat graag hebben, maar heb geen groot rijbewijs dus dat werd hem ook niet.
Mijn gedachten gingen derhalve uit naar mijn buurman. Deze is zwaar Citrofiel en reeds in bezit van onder andere een DS cabriolet, een DS21 IE en een NDP450, de kleinere uitvoering van de 700. En niet geheel onbelangrijk, hij heeft een hele flinke achtertuin Smile
En ja hoor, die had er wel degelijk oren naar.

DSC_6126 (Kopie) by azu250, on Flickr
Dus op een mooie dag naar de remise en de auto bekeken. Hij gaat ervoor en neemt de 700 over.
Twee keer een zaterdag middag werk en de auto loopt weer en de remmen zitten los.
Toen ze dat hoorden wilde de PvdA em eigenlijk voor de nieuwe campagne het liefst nog wel een keertje gebruiken…

120 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr
Een paar maanden later, nog voor de campagnetijd moest de grote rode loebas toch echt weg want de PvdA wilde em voor de huidige campagne toch maar niet meer gebruiken. Het paste niet zo goed meer; met een oude stinkende 6 cilinder benzine vrachtwagen met een verbruik van 1 op 3 (Z-label?) door de stad heen jagen om fijn campagne te voeren… En tevens stond ie in de RET remise nog steeds zeer ernstig in de weg.
Dus op een mooie dag in september zijn we die rooie rakker maar op gaan halen. Alfred met zijn Eendenwacht service Xantia maar mee voor het geval dat we onderweg zouden stranden. Maar nee hoor, dat was achteraf niet eens nodig. Al krakend zette de grote rode mastodont zich in beweging en reed geheel op eigen kracht de remise uit.

126 (Kopie) by azu250, on Flickr
Zodra hij buiten boven de 50km/h uitkwam waaide het grootse gedeelte van de stofdeken er van af, een machtig gezicht!
Eenmaal op de rijksweg wordt direct de Van Brienenoordbrug getrotseerd, de 700 doet het prima!
Zonder problemen komen we thuis waarna hij de achtertuin wordt ingereden.
De dagen erna worden gebruikt om de garage wat dieper uit te graven en de 700 blijkt daarna zelfs in de garage te passen!

10 by azu250, on Flickr
Deze afgelopen week, ongeveer precies een jaar later hebben we een afspraak bij de RDW voor de APK.
Vol goede moed gaan we op weg maar komen ongeveer één km voor het tankstation zonder benzine te staan…Snel een jerrycannetje van 20 liter gevuld en vervolgens weer door om em verder af te tanken. Na 70 liter dure super98 zit de tank bijna halfvol en rijden we door naar Zwijndrecht. Twee minuten voor tijd komen we aan en melden ons.
‘Zet em maar voor baan 3’ krijgen we te horen. Vol goede moed stijgen we in maar de 700 doet niets meer…
Onderweg begon het dynamolampje ook al zwak te branden. Met startkabels en een vrachtwagenaccu die we konden lenen van de buren van de RDW krijgen we em ook niet aan de praat. Langzaam proberen we de vijf en half ton zware 700 in de vijfde versnelling wat heen en weer te duwen waarna de startmotor weer los komt en de 700 weer keurig start.
De keurmeester is geduldig en nodigt ons uit naar binnen te rijden. Hij is onder de indruk van de goede staat waarin de vrachtwagen verkeerd en stempelt derhalve even later een vers keuringsbewijs af. De rooie rakker is na jaren stilstand weer volkomen road legal!

Alle foto’s;
http://www.flickr.com/photos/citroenazu/sets/72157635184331661/

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2013 10:58 PM
  [ # 1 ]


6 by azu250, on Flickr

241 (Kopie) by azu250, on Flickr

084 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

082 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

085 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

086 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

087 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

101 (2) (Kopie) by azu250, on Flickr

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 22 augustus 2013 11:13 PM
  [ # 2 ]

Gaaf!  Cool


Was dat die remise langs de Rotte waar die stond?
Of die bij de halte Kleiweg?

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 22 augustus 2013 11:15 PM
  [ # 3 ]

‘t Is weer een fijn verhaal. Helaas voor de PY700 is de foto van de DS cabrio tussen de trams toch de mooiste Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 22 augustus 2013 11:17 PM
  [ # 4 ]

Die langs de Rotte…

Profiel  
 
Gepost: 23 augustus 2013 12:18 AM
  [ # 5 ]
RensKorevaar schreef:

‘t Is weer een fijn verhaal. Helaas voor de PY700 is de foto van de DS cabrio tussen de trams toch de mooiste Wink.

Tsja, met een iets minder lompe taille is dat niet zo moeilijk Smile

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 23 augustus 2013 09:11 AM
  [ # 6 ]

Mooi dat hij onderdak heeft gekregen bij een liefhebber
en nu ook een verse apk.. super

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5381
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 23 augustus 2013 10:31 AM
  [ # 7 ]

Als totaal onbekende op dit gebied:
Zit er een 6 cilinder in van een Trax?
Is het lastig om te rijden met die slangrollen achterop? ze lijken breder dan de wagen…
Is het spuitgedeelte nog functioneel?
Misschien nog een waarschuwing op dat gebied, als ie lang niet gebruikt is bestaat de kans op legionella…
Leuke fotoserie!
Veel plezier met dit bijzondere voertuig!
Volgend jaar Vijfhuizen?

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 23 augustus 2013 10:54 AM
  [ # 8 ]

Ik heb de wagen al een tijdje zien staan en het is een machtig ding. Hij is ook nog eens goed terechtgekomen. Alleen rijden is een dure hobby. Top.

Profiel  
 
Gepost: 23 augustus 2013 11:07 AM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 augustus 2013 11:15 AM
  [ # 10 ]

Mooi dat dit behouden blijft very good Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat je zonder extra reflectoren of bescherming mag rondrijden met die katrollen achterop. Gelukkig maar, ‘t is natuurlijk wel zoals ze vroeger ook rondreden.

Profiel  
 
MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 23 augustus 2013 11:32 AM
  [ # 11 ]

Wat een machtig apparaat, heerlijk!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 23 augustus 2013 12:26 PM
  [ # 12 ]

Gaaf!

Je maakt altijd wat leuks mee Martijn!

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 23 augustus 2013 10:54 PM
  [ # 13 ]

Geweldig! clap

Profiel  
 
c-rijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 03-01-2010

- (Grand) C4 Picasso e-HDi 115 Business
Gepost: 23 augustus 2013 11:25 PM
  [ # 14 ]
H@ns schreef:

Als totaal onbekende op dit gebied:
Zit er een 6 cilinder in van een Trax?
Is het lastig om te rijden met die slangrollen achterop? ze lijken breder dan de wagen…
Is het spuitgedeelte nog functioneel?
Misschien nog een waarschuwing op dat gebied, als ie lang niet gebruikt is bestaat de kans op legionella…
Leuke fotoserie!
Veel plezier met dit bijzondere voertuig!
Volgend jaar Vijfhuizen?

In de PY700 zit een 5183 cc motor van 118pk
Traction-avant six heeft een 2867 cc motorblok

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 25 augustus 2013 03:04 PM
  [ # 15 ]
c-rijder schreef:

In de PY700 zit een 5183 cc motor van 118pk
Traction-avant six heeft een 2867 cc motorblok


Een kleine correctie, De brandweervrachtauto,s hadden meer pk,s dan de normale vrachtwagen,s
In het geval van deze 700, 158 i.p.v. 118 pk

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook