Oldtimertreffen Wervik (BE) 2013
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3205

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 19 augustus 2013 10:30 PM

Gisteren (zondag dus) vond in Wervik terug het grootste statische oldtimertreffen van België plaats. Ikzelf was er met ThomasC3VTR maar er waren ook Nederlanders, misschien forummers?

Was alleszins weer de moeite waard, foto’s volgen.

Profiel  

demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3205

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 augustus 2013 11:03 PM
  [ # 1 ]

van de voorpagina

De jeugd van Wervik

Zoals ze in Drenthe Ruinerwold hebben, zo hebben we in de West Vlaanders ‘Wervik’. Begon de dag nog met flink wat regen, tegen de middag kon je al barbecue-lucht ontwarren en in de namiddag kwam er nog steeds volk toe en wou niemand naar huis. Editie 2013 is dus zeker weer geslaagd. Wat wordt het volgend jaar? Trekken we dan eens met een grote groep forummers naar Wervik?

Dit jaar was het thema van het ‘Internationale Oldtimertreffen Wervik’ de brandweer en alles wat daarmee te maken had wegens het 175-jarig bestaan van de brandweer in dit kleine stadje. Vreemd, op de site geen enkel brandweervoertuig te zien? Wervik groeit jaar na jaar en daarom werd dit jaar besloten om de themastand dan maar apart op een plein te stallen. Waarschijnlijk ook vanwege het feit dat brandweerwagens nu eenmaal wat langer uitvallen dan de modale klassieker en het traditionele pleintje gauw te klein zou zijn.

Misschien even schetsen voor hen die Wervik (nog) niet kennen. Het treffen speelt zich af in het centrum van de stad, achter het zwembad, waar een groene oase ligt. De oude stalen rossen staan hier op het gras, al dan niet in de lommerte van de vele bomen of langs de oevers van de Leie. Geen grote tarmacvlaktes dus, nee, gewoon allemaal in rijen op verschillende stukken park, tussen het speeltuig. Dat is juist ook zo leuk, alles staat kriskras door elkaar en zo valt de variatie des te meer op. Wat steelt zo’n SM de show naast een Opel Kadett C! Internationaal is de beurs ook wel. Naast een grote groep Franse liefhebbers bemerken we niet alleen Nederlanders, maar ook Engelsen en Duitsers! Ook dit jaar werd de kaap van 700 oldtimers overschreden, waardoor dit het grootste gratis treffen van België is.

Tractions (waaronder een mooie 15-6), DS, BX en CX, 2CV, Ami, SM, Dyanes, C6, alle generaties van ons merk staan hier te blinken. Meestal toch… Wat te denken van een CX Prestige C-matic, een Engelse SM, of een op en top gerestaureerde 2CV Cocorico? We kuieren langs de rijen auto’s op weg naar de kraampjes binnen en buiten. Na wat zoeken vinden we hier ook enkele zeldzame schakelaars voor CX en BX. Over de prijs moeten we al niet discussiëren, vier euro voor twee schakelaars. Het zeldzame pinkerrelais voor mijn CX was hier dan weer niet te vinden… We lopen verder met een ijsje ter hand, want het is ondertussen al 26° geworden en lopen de straten naar het centrum zelf in. Ook hier nog voitures van allerlei pluimage, maar we laten het geld toch maar in onze zakken zitten.

We starten onze Godin en terwijl een omstaander tegen zijn zoontje zegt dat hij nu goed moet kijken, want die auto zal omhoog gaan, laten we de hydraulique zijn werk doen. Gezwind rijden we door het terrein achter een drietal Porsches aan door het centrum, alwaar overal mensen zitten te kijken en te filmen wat er allemaal door hun anders zo rustige stadje passeert. Een tiener roept vol verwondering tegen zijn pa: “Kijk papa! Een DS!” Ik was enigszins verwonderd dat iemand van pakweg 12 jaar een Citroën DS herkent. Jawel hoor, het komt nog goed met de jeugd van Wervik.

Ook zo’n heerlijke activiteit meegemaakt? Laat het weten aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

tekst: demuywo, foto: Jie-Pie

Profiel  

thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 23 augustus 2013 10:24 AM
  [ # 2 ]

Het was weer een heel erg leuke meeting en ik verschiet er echt van hoeveel auto’s er dit jaar waren. Het wordt echt wel ieder jaar groter en groter Smile

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  

BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 23 augustus 2013 07:22 PM
  [ # 3 ]

Ik ben ook geweest! Veel Citroëns, waarschijnlijk het best vertegenwoordigde merk daar, en algemeen heel veel Franse auto’s.
Roubaix is ook goed (Belles Mecaniques in juni).

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook