De versnellingsbak laat ik tot deze winter zitten en de motor loopt ook goed dus misschien in september maar eens naar Frankrijk ermee. Nu schokt de wagen bij ket oppakken van het gas een beetje. Niet zo erg als mijn DS maar ik wil het er proberen uit te halen. Is het bij een eendmotor de carburateur makkelijk schoon te maken en waar moet ik dan op letten?
Pieter, alle A-types schokken makkelijk. Dus voordat je aan de klus gaat, eerst weten of dit abnormaal is. Je moet leren rijden met een A-type om schokvrij de rijden.
Carb schoon maken gaat het zelfde als bij je DS: deksel er af, alles schoon blazen met perslucht. Beste is ook de sproeiers er even uit draaien, de kanalen goed doorblazen en de sproeiers goed doorblazen. Wel goed opletten welke sproeier waar zit!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb diverse eenden gehad, en nog in bezit, maar daarvan schokt er niet 1. Al doe ik nog zo m,n best
Als je de carb gaat schoonmaken, let dan goed op de acceleratie sproeier, deze zit onzichtbaar verscholen onderin de vlotterkamer en kan je hem er alleen uitdraaien door eerst de bout aan de zijkant van de carburateur eruit te draaien, dan door het boutgat met een dunne platte schroevendraaiert de sproeier los draaien en met een sateprikker kan je dan het sproeiertje er uiteindelijk uithalen.Als je voor de auto staat zit die bout rechts! achter/zijkant van de carb.in de wand van de vlotterkamer Succes!
Edit: dit indien je een 2 traps carb hebt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dat klinkt als straks tussen de kiezels zoeken…
Art schreef:
Ik heb diverse eenden gehad, en nog in bezit, maar daarvan schokt er niet 1..
Zet iemand in je 2CV die dergelijke auto’s niet gewend is en laat die langzaam rijden, voordat je het weet komt die in de schokkerige oscillatie modus. Auto accelereert, voet gaat een beetje van gaspedaal,auto decelereert, voet drukt steviger op gaspedaal. Zeker de oudere 2CV met bediening via gasstang ipv kabel zijn hier erg gevoelig voor.
Heb vroeger nwe 2cv’s en dyanes afgeleverd en moest de nwe eigenaar vaak even leren hoe je je gaspedaal goed in bedwang houdt.
Aangezien Pieter een nwe A-type rijder is, waarschuw ik er voor dat hij dit fenomeen niet verwart met een ander probleem.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik ben inderdaad een nieuwe A-rijder. Maar een paar weken geleden op een van mijn eerste ritten sloeg de motor af agv benzinegebrek. Ik heb toen het filter in de benzinetank schoongemaakt en het probleem was grotendeels opgelost. Hierna schokte de wagen opeens en daarvoor niet. Het ligt dus vermoedelijk niet alleen aan mijn onbekendheid met de wagen. Er zit ook nog een zelfverzonnen gasstangbediening in die het ook niet makkelijk maakt maar ik wil de carburateur toch even open maken en tegelijk een extra benzinefilter voor de carburateur zetten. jullie horen het nog wel. Zaterdag nog even naar het Amimagazijn om wat spullen te scoren.
Vanmiddag naar het Amimagazijn geweest. Een krik met houten keg gescoord, een nieuwe startknop en slotcylinders besteld. Het vervelende van de Ami is dat iedereen eraan en erin wil zitten, ook als ik er niet bij ben. En dan is het lastig dat je de wagen of de kofferbak niet op slot kan doen. Verder met de hulp van een clublid de sproeiers van de carburateur doorgeblazen. Het stotteren is nu aanzienlijk minder dus dat heeft gewerkt. Misschien nu nog leren voorzichtig gas te geven.
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Even een vraagje:
Weten jullie van het fenomeen dat mijn Ami koud prima start, maar na een lange rit en dus heet, niet aan de praat te krijgen is.
Herkennen jullie dit en wat is een oplossing?
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Vaak ligt dit aan de bobine die te heet word, en is een andere bobine erop zetten de oplossing. Echter niet altijd.
Ik heb het ook gehad met mn eend. Bobine werd te heet en door hem op dat moment te wisselen kon ik de auto weer aan de praat krijgen.Maar alle bobines die ik probeerde werden op een gegeven moment te heet. Oorzaak kan dus ook liggen in de ontsteking. Als je contactpunten hebt en die te nauw staan word de bobine ook te heet.
Ik heb een electronische ontsteking gemonteerd en goed afgesteld. Probleem is opgelost.
Te hoge laadspanning kan ook voor een te hete bobine zorgen.
Succes!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ook niet plankgas starten?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Bij de amivereniging nieuwe slotcilinders gezocht. Volgens het zakje zouden ze voor een 6 zijn. Gelukkig ter plekke mijn slot open gemaakt en het bleek dat er toch een ander type in zat. Er stond nog een oude 6 en daarvan het kofferbakslot en de deurklink gehaald. eindelijk kan de wagen nu op slot want iedereen heeft de neiging eraan of erin te zitten. Nu nog een 12V aansluiting maken en dan naar Frankrijk begin september
In de Ami een 12V aansluiting gemaakt voor het navigatiesysteem want we willen er binnenkort naar Frankrijk. Er zijn leuke impressionistententoonstellingen in Rouen, Caen en Le Havre. Op het dashboard had de eerste eigenaar een contactknop gemaakt omdat hij de contactsleutel kwijt was. Het gat vergroot en daar zit nu de 12V aansluiting. Het is toch wel erg handig zo´n domdom en het behoud van je huwelijk. Mijn benzinetank lekt bij de tankvlotter als ik de tank vol doe. Van een binnenband een nieuwe pakking geprobeerd te maken maar het blijft een beetje lekken. Is de pakking van een tankvlotter van een DS hetzelfde als van een Ami uit 1968?
Nee maar je kan wel een van een 2cv gebruiken. Is het niet het stukje slang bovenop de tank dat lekt?
Nee, het is niet het stukje slang dat heb ik al gecontroleerd. Dus op zoek naar een 2cv pakking. Zijn er er verder nog tips voor onderdelen die ik moet meenemen voor een vakantiereis naast wat gereedschap? Bobine en wat nog meer?
anwb pasje, het gene dat evt stuk gaat onderweg heb je toch toevallig nooit bij je, of net niet het juiste gereedschap.En je auto vtv goed nakijken.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)