Hallo,
In het verleden reed 4 jaar met een Citroen XM 1800TDI Salloon.
Dan kocht ik de mercedes van mijn baas die eigenlijk op en ten einde was.
Maar ik weet goed wat het is om met zo’n vliegend tapijt te vliegen en ik heb er weer één nu.
Op 2dehands.be stond er een Blauwe dame ,een Exclusive 2.0 TI van 1999.
Met 153.000 Km van de eerste eigenaar,en goed onderhouden.Trekhaak,airco,boordcomputer,
Zelfs de dubbele achterruit zit erin.Alles electronisch,ook de middelste armsteun.
Zalig rijdt die. Hij was direkt door de keuring zonder probleem.
Graag wou ik vragen: de rechtse meter van de 3 in het dashboard,voor wat dient deze?Er staat persies
een soort oliestokje bij. Met de sleutel op off staat die naald neer. Met de sleutel op stand 1,standby dus staat die naald op max,hoog. Als ik de wagen start dan gaat deze naald op Min en daarnaast rechts gaat 4sec een langwerpig lampje branden naast die naald en gaat dan direkt uit.
Ik heb de toetsenbord code veranderd maar ik zie dat ik zo maar kan starten met de sleutel soms zonder code. Als ik iets langer wacht om te starten en al instapte,dan vraagt hij wel de code.
Bij mijn vorige XM van 1996 moest ik altijd de code intikken en dat is beter.
Kan ik iets veranderen zodoende dat hij altijd de code vraagt?
Als ik de wagen afleg en ik stap uit,deuren sluiten..dan hoor ik ergens achteraan onder een zoemend
geluid en na 10 sec zegd dat daar klik(relays ofzo) en het stopt.
Als ik de dame in achteruit zet,dan gaat de spiegel aan bijzitterzijde ietsje omlaag en naar de deur toe, wanneer ik de pook uit achteruit haal zet de dame haar spiegel weer zoals hij stond.
Raar.persies om lang de auto te kijken.
Is nergens een handleiding te bespeuren ofzo? Ik heb geen boekje en zelfs de radiocode heb ik niet.
Groetje,alvast bedankt kenners en tot zo.Dank u.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zullen we de punten eens een voor een doorlopen?
Je beschrijft correct dat de oliepeilmeter alleen werkt met ingeschakeld contact en voor het starten van de motor. Dat deze op “max” staat lijkt me niet goed. Dat hij na het starten naar zijn ruststand gaat, is normaal, maar welk lampje licht dan op?
Code startonderbreking. Wees blij dat je de uitvoering hebt die gedurende een minuut na het openen van de deuren via de centrale vergrendeling niet om de code vraagt. Zo bespaar je je een onzinnige handeling en zo leeft het afdekklepje wat langer. Echt niemand wil een XM stelen, helemaal niemand .
Zoemen is normaal, zo legt de auto contact met zijn soortgenoten op Mars.
Je hebt een rechterspiegel met indexstand om de stoeprand te kunnen zien bij inparkeren. Wanneer de auto in zijn achteruit staat, kun je die instellen. Wil je helemaal niet dat de spiegelstand verandert, dan kun je de achteruitrijstand net zo instellen als de normale stand.
De handleiding bevindt zich waarschijnlijk in het daarvoor bedoelde vakje onder het dashboard, aan de passagierszijde.
Succes!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Oke dank u.
Het metertje gaat dus omhoog als het contakt op staat,als ik dan de motor start gaat hij
naar minimum. Maar daarnaast rechts is een langwerpig lampje even groot of het metertje.
Het boekje is nergens te vinden,de voorziene ruimte is leeg.
De comunicatie naar mars gebeurd vannaf ik een deur opendoe,wanneer alle deuren dichtzijn gaat na
10 sec het gezoem weg.
Dank u.
http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/citroen-xm-75109328.htm
Deze?Had ik ook gezien! lijkt me een hele mooie XM.
Je kunt de startcode er helemaal uit halen.
Je moet met lopende motor de stekker los trekken van het kastje met de cijfers.
Het kastje in de middenconsule dus.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik zie het nu niet precies voor me, maar waarschijnlijk is dat lampje naast de oliemeter alleen een teken dat de meting plaatsvindt. Als hij echt de maximale stand aangeeft, zou ik het oliepeil eens met de peilstok controleren.
De communicatie met Mars gebeurt inderdaad vanaf het ontgrendelen van de portieren tot +/- 10 seconden na het sluiten ervan. Dit fenomeen is hier in diverse draadjes beschreven. Het betreft de aansturing van de hydractieve vering. Volkomen normaal. Wanneer je het contact inschakelt, zou linksboven in de tellerbak ook het lampje van de sportstand van de vering geel moeten oplichten.
Voor een boekje zou je tijdens openingsuren met Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep kunnen bellen. Ik heb bij hem eens een boekje gekocht en toen had hij een hele stapel, maar dat is inmiddels meerdere jaren geleden. Anders vind je ze wel op beurzen, zeker op CitroMobile.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Met vriendelijkr dank. Groeten citrofiel.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Hier alvast een digitale versie van het instructieboekje:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-UU4EQP4PBSAE.pdf
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Alles is zo te zien al duidelijk beantwoord, heb ik alleen nog een vraag. Ik lees over een 1800TDI en een 2.0 TI. Klinkt meer als een Alfa bij mij. Iemand uitleg?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Zit er wel een startcode bij?
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
boukewerff schreef:Alles is zo te zien al duidelijk beantwoord, heb ik alleen nog een vraag. Ik lees over een 1800TDI en een 2.0 TI. Klinkt meer als een Alfa bij mij. Iemand uitleg?
Uitleg? Ja hoor: beide uitvoeringen bestaan niet bij de xm, ook niet in het buitenland…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dus lezen we gewoon “de kleine turbodiesel” en “de 2-liter turbo”
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ohh, dan las ik het toch goed. Ik heb wel vaker last van spraakverwarring met onze zuiderburen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
He niekcx… psstt.. weet je wel hoe bedankt je bent?! ne dikke mercie voor heel die handleiding.
Echt goed. Machtig!
Ik heb wat ik moest hebben.
Ik ben blij met jullie antwoorden,heb veel bijgeleerd.
En die spiegel in achteruitversnelling heb ik geleerd hoe ik die kan naar mijn hand zetten.
Alsook de comunicatie met mars kan ik vertrouwen.
Het is een beest die dame !!! wild is ze !
En ja die foto op kapaza is deze dame.
870 euro heb ik betaald voor ze.En ze doe al wat ik vraag.En er mag vanalles in.
Ik belde naar de garage,de naam stond op de koffer van die citroen garage.
En inderdaad,dat tapijt is altijd onderhouden geweest,zelfs de distributieriem enzo…
De boordcomputer heeft een gemiddeld verbruik aan van 7.9L/100Km.
Zouden er 8 of 16 kleppen onder dat tapijt zitten tijdens het vliegen?
Ik heb 2.4 voor en 2.1 achter,op haar pantoffels gestoken.
Morgen mag ze in bad,en daarna een blauwe massage en dan zachtjes inmaseren.
Groeten en tot volgend bericht.
Nog een vraagje.
ik zie links in de koffer als je voor de neus staat,zit er een pomp boven de alternator.
Ik denk de hydroliek pomp?Achter het voorlicht.
De bovenste leiding zit erin met een dubbele moer.
Tussen die draad komt geelachtige olie uit,een drupeltje maar.
Ik trek die aan maar die is einde gespannen.
Mischien een dichting?
Mag ik die los doen om na te zien?
Dank u.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zou de aircopomp kunnen zijn. Dan in ieder geval niet losdraaien!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
870 Euro lijkt me geen geld voor die xm.
Een 2.0 exclusive is zoiezo vrij zeldzaam.
En op de fotos heel erg netjes!
Veel plezier ermee!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980