Ik heb een Xsara Break 1.6i met ABS van 2000 op lpg, met 345.000 km, de auto is perfect in orde maar de achteras is wat doorgezakt en hobbelt een beetje achter. In de winter hoorde je ‘m ook een beetje kraken af en toe. Ik had er in de wintermaanden 15” stalen velgen onder met winterbanden maar die raakten het binnenscherm. Heb nu de originele 14” wielen onder en geen probleem. Kan ik het doorzakken verhelpen met plaatsen van hulpveren? Het is een beetje een dure ingreep om de achteras te reviseren, dan kan ik beter een jongere Xsara kopen. De Xsara is echt ons werkpaardje en wordt voor van alles en nog wat gebruikt, in ieder geval niet om te poetsen. Iemand ervaring met een slap Xsarakontje en hulpveren??
Groetjes, Bart
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De revisie van een achteras kost ca 600 euro. Daar heb je toch geen andere, goede, auto voor? Hulpveren zullen wel iets helpen, maar zijn geen remedie tegen het gaan scheefstaan van de achterwielen, iets wat volgt op doorzakken en kraken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor € 600,- koop je echt een prima andere Xsara Break, ik kan je wel wat linkjes geven via M.P. De onze heb ik een jaar geleden gekocht voor € 250,- , hij stond toen ook hier op het forum te koop, enige probleem is de vering achter. Ik denk dat ik het ga proberen met hulpveren, dan zie ik wel hoelang hij het volhoudt, de veren kan ik evt. dan weer op een andere Xs Break overzetten. Ik wil een keer een fase II kopen, 5 drs. of break, G3 of HDi.
Gr, Bart
Met hulpveren kun je de kont misschien een paar cm opkrikken maar je wiel loopt dan nog te dicht in de wielkast. Om dat probleem op te lossen zou je ook spacers kunnen gebruiken zodat het wiel iets verder naar buiten komt.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Met spacers wordt het moment nog groter en dus de kracht op de uitgelopen lagers groter. Het advies om een versleten achteras simpelweg meer ruimte te geven zodat hij nog verder kan slijten vind ik niet tof en veilig. Vervangen is het enige juiste advies.
Ja dat ben ik met je eens maar de TS heeft al aangegeven dat hij geen 600 euro voor een ander as over heeft. Als hij hulpveren koopt dan mag hij blij zijn als de wagen achter 2 a 3cm hoger komt maar het wiel staat nog net zo scheef, en aanlopen in de wielkast lijkt me ook niet safe vandaar zou ik liever een spacer plaatsen als tijdelijke oplossing.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019