Sinds enige tijd schokt onze jumpy bij het vertrekken, het is juist alsof men voor de eerste keer in de auto zit.
Hoe kouder het buiten hoe erger het is, ik heb de motorsteunen nagekeken en de koppeling is ongeveer een half jaar terug vervangen.
Het betreft een jumpy 19D van 1998, iemand een gedacht wat hiervan de oorzaak kan zijn ?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dan zou je bijna gaan denken dat er bij de montage van die koppeling iets niet helemaal goed gegaan is…
olie op de koppeling?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Na vervanging van de koppeling waren er geen problemen alleen dat hij moeilijker liet schakelen, er is toen andere boiteolie ingedaan waarna dat probleem weg was.
Een tijd erna is dan dat schokken begonnen maar ik dacht dat het met de motorsteunen te maken kon hebben wat na controle niet het geval is.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
paso schreef:olie op de koppeling?
Of koelvloeistof.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En hoe geraakt zoiets erin ?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lekkage, bijvoorbeeld van de krukaskeerring.
Hoe is de boiteolie erin gegaan? Langs de ontluchting bovenop?
Toch niet gemorst?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dan is het toch raar dat hij het na vervanging niet dadelijk deed ? En is dit op te lossen zonder alles open te moeten maken ?
Inderdaad dan zou hij het redelijk snel moeten gedaan hebben.
Blijft er nog een lek over….
Wat kun je doen? Eigenlijk niets behalve de boel open te maken.
Ja je kunt er zo mee rijden, bij de Alfa dik 15000km ermee door gereden, nu schokt hij wel heel hard…
Het is natuurlijk allemaal “in de veronderstelling” maar de kans is wel 9/10.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Welke 1.9D heb je? de XUD9 (de oude) of de DW8 (de nieuwe), in 98/99 is men overgeschakeld van de XUD9 naar de DW8, in die tijd zijn beide motoren doorelkaar geleverd.
Als het een DW8 is, dan is de luchtmassa meter verdacht, zeker als het probleem opeens is ontstaan.
Een defecte LMM zal overigens geen brandend motormanagment lampje opleveren, uitlezen met een Lexia mogelijk wel.
Oh, ik weet dat die vraag me nog eens is hersteld en op basis van chassisnummer is dit geweten geweest, toen zeiden ze dat het betere motor was maar ik weet niet meer welk type.
Waar kan ik dat uit afleiden ?,hij is van 12/1998.
Het zijn beiden een “betere” motor, het is maar hoe je het bekijkt
Post anders eens een foto van de motor, dan kan er beoordeeld worden wat voor motor het is.
PS: Start en draait de motor wel goed stationair? of is het starten wat problematisch en loopt de motor eerst op 3,5 cylinder ?
De motor draait perfekt en dadelijk op alle vier de cilinders, het lijkt echt een mechanisch probleem. Het gestotter van het probleem komende van lmm of het gevoel hebben van haperende egr klep lijkt mij eerder niet aan de orde.
Waarom denk je dat de LMM of EGR het probleem niet kan zijn ?
Heb je dat al gecontroleerd en uitgesloten ?
ZX1.4i schreef:Waarom denk je dat de LMM of EGR het probleem niet kan zijn ?
Heb je dat al gecontroleerd en uitgesloten ?
Mijn ervaring met deze kwalen is dat het gestotter zich voordoet eenmaal al vertrokken al rijdend, dit in tegenstelling wat ik nu ervaar vanaf stilstand bij ontkoppelen juist of de motor geen vat krijgt op de aandrijving.