Als complete autoleek zit ik met een groot dilemma over mijn C3. Hij heeft 130.000 kilometer op de teller en dateert uit 2003. Twee jaar geleden tweedehands gekocht en altijd probleemloos mee gereden, tot begin dit jaar. Toen is de distributieriem geknapt (te laat vervangen omdat ik dat niet wist…) en is de motor beschadigd geweest. Enkele kleppen werden vervangen en voor 850 euro reed ie weer als nieuw. Na enkele maanden begonnen echter de problemen: elke keer als ik in de file stond, begon lampje motorstoring te branden en begon hij te sputteren tot hij zelfs nog amper gas gaf. Paar keer gesleept naar garage, maar als ie daar aankwam was hij telkens afgekoeld en reed hij weer als voorheen. Garagist vond niet meteen probleem. Na 2 (!!) maanden in de garage en allerlei tests, heeft hij nu gevonden wat er scheelt: de culasse (koppakking?) zou beschadigd zijn geweest bij het knappen van de distributieriem en die zou nu nog moeten vervangen worden. Garagist raamt de kosten op 1000 euro. Hij heeft al aangegeven dat hij twijfelt of het nog de moeite is…
Probleem is dat ik wel geld heb voor de herstelling, maar niet zoveel om een nieuwe/tweedehandse te kopen. Ik rij zo’n 500 km per week en heb mijn auto echt nodig. Vraag is dus of het verstandig is om deze herstelling nog te betalen? Is het de investering waard? De kleppen zijn al vervangen, er steekt gloednieuwe uitlaat in en vorig jaar werd batterij nog vervangen: de auto bevat dus wel wat nieuwe stukken. Als ik hem zou verkopen krijg ik er wss maar max 750 euro voor, denkt garagist. Wie heeft raad?
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Voordeel is natuurlijk dat je bij deze ‘gebruikte’ auto weet wat er aan gedaan is. Dat is bij een tweedehands natuurlijk maar afwachten. Nadeel, uiteraard, is dat je bakken met geld kwijt bent, en het is de vraag of een c3 dat waard is. Die keuze moet je zelf maken, ben ik bang.
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo lisa88
is er niet iets met de garage te regelen.
volgens mij hebben ze destijds bij de reparatie van de gebroken riem een foutje gemaakt.
je meld dat er toen een paar kleppen zijn vervangen dan moet de cilinderkop eraf en dan komt de koppakking vrij.
deze moet dan altijd vervangen worden, doe je dat niet dan komen er geheid problemen.
Ook als de cilinderkop eraf is moet deze gecontroleerd worden of deze vlak is, is hij niet vlak dan moet hij gevlakt worden en met een nieuwe pakking gemonteerd worden.
Vorig jaar heb ik bij de Lupo van mijn schoondochter alleen de koppakking vervangen (deze was lek)
De koppakking, het vlakken van de cilinderkop en de nieuwe cilinderkopbouten kosten toen 168 euro incl.btw de auto rijdt nog steeds goed.
Dus als de reparatie goed uitgevoerd wordt is het nog best de moeite waard, mogelijk dat de garage wat van de prijs afdoet omdat ik vind dat ze bij de eerste keer eigenlijk de koppakking meteen hadden moeten vervangen
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vermoedelijk bedoelt ze de kop (culasse) en niet de koppakking (joint de culasse).
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Op zich een zeer lastige beslissing. Maar als ik het zo lees dan ik toch gaan voor vervanging. Als je voor het bedrag wat je beschikbaar hebt een gebruikt exemplaar koopt dan begin je waarschijnlijk van voren af aan met het vervangen van elementaire zaken.
Nu weet je wat je hebt en wat er nog mis kan gaan.
Succes met de beslissing
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ook niet onbelangrijk: reparatie niet uitvoeren reduceert waarde van de auto direct tot het niveau van een paar honderd euro. Enkel reparatie en vervolgens direct inruilen is financieel al verstandiger.
Dus of je doorrijdt of een andere auto koopt: financieel ben je altijd beter uit als je de reparatie uit laat voeren. Een C3 uit 2003 is weliswaar niet veel waard, maar 1.000 euro vang je er altijd wel voor.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.