Saxo 1.4 VTS 2000 loopt niet erg lekker…
peterluis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2013

Gepost: 26 augustus 2013 10:51 AM

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden en Saxo 1.4 VTS bi-tone gekocht. Het leek in eerste instantie een ZEER aantrekkelijke auto voor weinig geld. Hij had nog maar 119.000 gelopen en kostte slechts 900 euro. Normaal zou ik bij zo’n prijs wel mijn vraagtekens hebben, maar omdat deze man met veel passie over de Saxo vertelde en er ook nog eens 10 jaar in gestuurd had (waarvan de laatste 5 jaar maar 10.000 km) was het wel zeer aannemelijk dat hij echt wou dat deze auto goed terecht kwam.
Ik heb de auto die zelfde week nog naar een beunhaas gebracht die hem een beurtje heeft gegeven. Hij heeft olie + filter vervangen, remmen even nagekeken, uitlaat gelast en 2 bandjes vervangen.

MAAR, dat viel na een week behoorlijk tegen na dat ik mijn eerste lange rit (3 uur) heb gemaakt. De volgende punten zijn zeer opvallend:
- de motor wordt op de snelweg heel warm (thermometer loopt op tot bijna in het rood)
- kachel wordt niet meer warm
- bij het wegrijden wil hij nog wel eens stotteren en inhouden
- het gaspedaal gaat nogal zwaar (dit was al vanaf dat ik hem kocht)
- met koude motor kun je wel eens water horen klotsen bij het dashboardkastje (heb me laten vertellen dat dit voortekenen zijn van een beginnende lekkende koppakking)
- verder trek hij alle kanten op bij het optrekken (zal waarschijnlijk uitlijnen zijn)
- bij het remmen trekt hij ook, maar dit zou ook wel uitlijnen zijn?
- verder is er een stabilisatiestang die want geluidjes maakt dus die zou vervangen moeten worden denk ik

word goedkoop toch weer duurkoop Sad maar dit waren de puntjes wel denk ik. zou iemand mij kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn? ik heb werkelijk geen idee.

alvast bedankt

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 26 augustus 2013 11:48 AM
  [ # 1 ]

de motortemperatuur en je kachel die niet warm worden hangen samen, volgens mij (weet het niet 100% zeker) zit er dan lucht in je koelsysteem. Wordt ook de onderste slang naar je radiateur toe niet warm?

klotsende geluid tegen het dashboard kastje heb ik geen idee mee, maar lekke koppakking zie je eerder aan blauwe rook uit je uitlaat. En dan kan het zijn dat hij olie gaat lekken, koelvloeistof gaat lekken, of die twee door elkaar gaat lekken.

Als hij alle kanten op trekt bij het remmen dan pakt je ene rem misschien beter dan de andere, maar als die net nagekeken zijn weet ik het ook niet. Uitlijnen kan sowieso geen kwaad, gaat ie alleen maar lekkerder van rijden.
Als je koppakking niet vervangen hoeft te worden dan valt het allemaal wel mee qua kosten volgens mij, maar als het wel je koppakking is dan zit je wel tegen minstens je aanschafprijs te kijken geloof ik..
Succes in iedergeval!

doei

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 augustus 2013 11:52 AM
  [ # 2 ]

Klotsen is in de kachelradiateur. Koelsysteem goed ontluchten moet dit verhelpen evenals warmlopen en kachel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
peterluis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2013

Gepost: 26 augustus 2013 12:03 PM
  [ # 3 ]

Oke bedankt. dan ga ik dat deze week wel even nakijken. Ik ben trouwens nog een puntje vergeten. er is af en toe een verbrande lucht in de auto.

Profiel  
 
peterluis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2013

Gepost: 26 augustus 2013 12:04 PM
  [ # 4 ]

En hoe doe ik dat ontluchten trouwens?

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 26 augustus 2013 12:05 PM
  [ # 5 ]

te hard optrekken (hoge toeren) met koude motor?
of eccht iets van smeulend plastic/tapijt? want daar moet je voorzichtig mee zijn!

doei

Profiel  
 
peterluis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-08-2013

Gepost: 26 augustus 2013 12:09 PM
  [ # 6 ]

Eh nee, rijd nooit hoog in de toeren met koude motor. Wat het is weet ik niet. Ik weet wel dat het via de luchtroosters binnen komt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook