Dank je wel voor je reactie. Het rare is dat er geen mayonaise onder de olievuldop zit en ook in de slangen kom ik daarvan niets tegen. Als ik de radiator dop van het expansievat draai is daar wel een flinke druk opgebouwd, maar niet zoveel dat de dop openend. Dus dat lijkt mij ook nog normaal. Koud is de stand in het expansievat 2 cm vanaf de bodum. Geen vocht aan de oliepijlstok. In de afgelopen 1000km is er een liter kvs ingegaan. En op de 5000km een liter olie.
Ik heb nu de 280mbar radiator dop er weer opgezet. Kijken wat dat doet. Het rare vind ik dat ik 4000km door Frankrijk ben gecrossd en geen rookwolken heb gehad.
Goed, de 25ste ben ik er bij dan kunnen mensen het live zien.
Grt Peter
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vind 1 liter kvs op 1000 km wel veel bij dit gesloten systeem. Bij mijn 21 ie was het verbruik veel minder. De 280 mbar dop is volgens mij te licht. Zijn de ontluchtinsslangetjes niet verstopt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het probleem is begonnen nadat de 500 mBar dop is geplaatst. Kan het niet zijn dat de druk in het systeem zich een weg heeft gezocht langs een zwakke plek (koppakking?)?
Houdt je koelsysteem ook druk als de motor is afgekoeld? Zo ja, dan wijst dat op koppakking. De druk die het systeem opbouwt tgv de uitzetting door verhitting moet nl weer verdwijnen na afkoelen. Als er extra druk in komt vanuit de cylinders via de koppakking, dan heb je rest druk na afkoelen.
Ik blijf voor je duimen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meestal heb je na afkoelen zelfs wat onderdruk
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit laatste heb ik nog niet als zodanig gemerkt. Ik ga er de volgende keer op letten.
Gisteren had ik direct na het rijden gecontroleerd en toen was er druk in het koelsysteem, maar dat lijkt me logisch. Overigens liep er toen niets uit, wat ik wel eens heb zien gebeuren bij een moderne auto waar de koeldop van het expansievat werd gedraaid.
De volgende keer laat wel even op zich wachten…
graddus schreef:Het probleem is begonnen nadat de 500 mBar dop is geplaatst. Kan het niet zijn dat de druk in het systeem zich een weg heeft gezocht langs een zwakke plek (koppakking?)?
Heb nu de 280mbar dop erop en vanochtend startte de dame normaal.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jij hebt toch een expansietankje boven de waterpomp? Daar hoort een 500 mBar op. Als het dan fout gaat moet het ergens anders aan liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja, zit er boven op! Wat zou het dan zijn?
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vervuilde radiateur, koppakking. De omstandigheden heuvelop met een vouwwagen zijn natuurlijk heel anders als dagelijks in ons platte landje. Maar het hoort niet zo. Met mijn 21ie met vouwwagen er achter is zelfs bij een buitentemperatuur van 42C (2003) de elektrische fan maar een keer aangeslagen. Dit kon ik controleren omdat ik hier het remblokslijtagelampje als verklikker gebruikte. Ik zou eens laten testen of er geen CO/CO2 in de kvs komt. Zo gepiept. En anders? Breng de radiateur eens naar een radiateurenbedrijf. Die kunnen de zaak weer heel goed schoonmaken of zetten er een nieuw blok in voor een beduidend lagere prijs dan je betaalt voor een revisie exemplaar. Oranjeboom in Breda bijvoorbeeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb ondertussen aardig wat ervaring met bepakt rijden in warm weer. Naast buitentemperatuur en hellingspercentage is ook juiste versnelling kiezen belangrijk en in Frankrijk is bv ook peage versus Route National van belang.
Bergop, 3de/4de en 4de/5de versnelling. Ook al kan de motor het aan in een hogere versnelling, ik schakel tegenwoordig sneller terug en hou de motor op veel meer toeren dan gebruikelijk. Door hoger toerental zit de motor in een beter koppelgebied en de waterpomp draait sneller.
Peage versus RN. Bij zelfde buitentemperatuur en snelheid merk ik dat de RN toch voor een lagere motortemperatuur zorgt. Ik vermoed dat het o.a. komt doordat er naast een RN vaak nog bomen staan, daardoor is de temperatuur vlak boven asfalt lager. Ook zijn de hellingen op een RN vaak korter en wordt er vaker afgewisseld met afdalingen, rotondes en dorpjes. Mijn ervaring is dat ik op een warme zomerdag net zo snel over RN rij als over Peage.
LPG versus Benzine. Is bekend denk ik bij iedereen.
Snelheid. Hoe warmer, hoe minder hard je kunt rijden bij eenzelfde motortemperatuur.
Met deze variabelen kan ik ondertussen goed uit de voeten. Warm weer betekent bij ons gewoon wat langzamer rijden over Route Nationale. Deze zomer heb ik op de heenweg bij 35 graden vooral over RN gereden, kruissnelheid over RN zo’n 90 km/u (harder mag ook niet), terug bij licht bewolkt weer en 25 graden over de Peage met kruissnelheid 110 km/u. In beide gevallen had ik de temperatuurmeter ruim in het wit, waarbij de temperatuurmeter op de terugweg lager stond dan op de heenweg.
Dus heb ik een krakkemikkig koelsysteem? Ja als je gewoon door dendert bij elke omstandigheid, maar nee als je je een beetje aanpast denk ik dan maar.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Mijn topic over een lambda gestuurde LPG regeling begint zo wel erg te vervuilen ( ja en ik realiseer mij dat ik daar ook aan mee gedaan heb). Misschien een apart topic aanmaken over koelproblemen?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
En nu dan weer terug on-topic van de Emmegas DEG-103 set.
Eerst een andere vlampijp gezocht. Ik vond een bijna nieuwe originele, met de verf er nog gedeeltelijk op. Als je die naast een (Walker? Bosal?) pijp legt zoals die nu meestal nieuw gemonteerd worden valt wel op dat de originele pijp heel wat mooier gebogen en afgewerkt is dan de imitatie. Namaak heeft slordig laswerk, doorsteek bij de flens niet afgelast, pijp-einden scheef en vol bramen, binnenbochten duidelijk ingesnoerd en diepe krassen door de klemmen van de buigmachine. Daarnaast is de originele pijp een stuk zwaarder, dus dikker materiaal.
In de vlampijp heb ik inmiddels de moer gelast (iets schuin naar beneden, zodat condens niet in de draad blijft staan, en omdat water volgens verhalen niet goed is voor de sensor (Egbert?).
Pijp gezandstraald en behandeld met VHT Flame Proof (tot 1093 graden zeggen ze) en driemaal in de oven gebakken. Vandaag of morgen vast de bedrading voorbereiden, volgende week vrijdag pijp wisselen.
M.b.t. verwisselen van de vlampijp: Peter en Egbert hebben er vier uur over gedaan, dus dat is echt wel een ‘dingetje’. Mijn DS is een 21 injectie BVH, met de kleine Valeo startmotor. Wat moet er allemaal minstens los om die vlampijp er tussenuit te kunnen krijgen?
Tips en trucs welkom.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
We hebben uiteindelijk de motorsteunen los gedraaid en daardoor konde we net iets meer ruimte maken om de vlampijp er doorheen te murmelen.
Dus motorsteunen los. Motor gesteund. De brug een beejte laten zakken en dan zoeken naar de juiste hoek.
Voor de zekerheid had ik wel alle pakkingen, draadeinden en boutjes meegenomen, voor als….