Xsara Picasso 2001 airco/contactslot probleem
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 29 juli 2013 11:01 AM

Bij aankomst op onze vakantiebestemming in Frankrijk (900km) kon ik de auto niet meer uitzetten.
ANWB gebeld en auto is weggesleept naar een garage. 4 dagen later het verlossende woord: 400 eurie en je kan weer starten…rondom nieuwe cilinders.

Na het ophalen van de auto wilde ik de airco aanzetten echter die werkte niet meer. Eerste wat ik dacht was een kapotte zekering. even gekeken in het boekje: 1 van 15A en 1 van 40a waren voor de airco. de 15A was in orde, de 40A was….er niet!

Om te kijken of die er wel in hoorde even google gebruikt om hier achter te komen en wat schetst mijn verbazing: allemaal hit met dit sleutelprobleem.

Door overbelasting van het elektronische gedeelte van het contactslot kan deze vast komen te zitten. Hier heeft Citroen een modificatie voor uitgebracht, deze is ook (volgens de bon) nu op mijn auto aangebracht, echter de airco werkt niet meer.

Hij was nog steenkoud toen we arriveerde, dat verklaard ook de overbelasting waardoor de sleutel vast ging zitten…....weggesleept en 4 dagen later als ik hem ophaal doet hij het niet meer….nog nooit problemen mee gehad.

Garage gaf niet thuis….probleem was opgelost…sleutel werkte weer….moest maar een nieuwe melding bij de ANWB maken. Nou….had zoiets van ik kijk in NL wel want anders ben ik dadelijk dus heel de vakantie mijn auto kwijt.

Ook heeft de accu gedurende 4 dagen los gelegen, zou het hier mee te maken kunnen hebben?

Heeft iemand suggesties wat ik zou kunnen proberen om te zien wat er aan de hand is en heeft iemand een gedetailleerde omschrijving van de modificatie aangaande dit probleem?

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 03 augustus 2013 10:26 AM
  [ # 1 ]

Voor de lezers met interesse in het probleem:

Zoals ik al vermoedde het de garage een steekje laten vallen met de modificatie. Als ik rechtstreeks 12V op de pomp zet dan wordt hij meteen ijskoud. Druk en vulling is ook in orde, moet dus haast wel met de relay-modificatie te maken hebben.
In het gekste geval is het de sensor die defect is maar die test ik later in de week wel.

Goeie nieuws dus dat het systeem nog in orde is gelukkig….scheelt aardig wat geld pfff…

Profiel  
 
McMorpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 14-05-2013

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 05 augustus 2013 09:58 PM
  [ # 2 ]

Ik heb van de week hetzelfde probleem gehad: contactslot vast.

Ik heb recent een cruisecontrol geplaatst én de ventilatormotor vervangen dus ik wist hoe het in elkaar stak.
Ik heb de kabel van het contactslot afgehaald en dat plastic ding uit elkaar gehaald. Daar bleek de boel niet zo heel erg gesmolten en ik heb alle, naar mijn inziens, vervormde delen weggeslepen en de boel weer werkend gekregen. Echter deed na een dag mijn ventilator het niet!

Omdat het contactslot het enige was dat ik los heb gehaald moest het daar wel aan liggen; de fan zelf was net vervangen dus dat kon het bijna niet zijn. Contactslot dus maar weer uit elkaar. Nu blijkt dat de gele en de rode draden aan elkaar verbonden worden ná het op contact zetten door een soort halve maan met daarachter een veertje. Deze halve maan ging door een over het hoofd gezien braampje scheef en beide draden maakten geen contact meer… en dat is dus de stroomvoorziening voor de fan.

Kabel met stekker kost 89 euro, maar ik kon em gelukkig nog zelf repareren…

Afbeelding Bijlagen
IMG_1394.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën is verkocht, ik rijd nu, erg tevreden, een Ford Mondeo Wagon van december 2006.

Profiel  
 
henzel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 09 augustus 2013 10:29 PM
  [ # 3 ]

Is bekend vanaf welk jaar citroen de modificatie is gaan uitvoeren.
Dan weet ik namelijk of mijn auto bij de dealer deze heeft ondergaan.

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 12 augustus 2013 06:28 PM
  [ # 4 ]

Kleine update: airco doet het nog steeds niet. wel een bijkomend probleem: auto houd in.

Als hij een tijdje staat (koud) en je rijd weg dan start hij prima, eerste paar honderd meter rijd hij goed maar daarna smoort hij, maakt niet uit hoe ver je het gaspedaal intrapt. Hij houd dan in tijdens optrekken, trap ik de koppeling in dan komt hij wel goed op toeren. Na een kleine 2 kilometer is het net zo snel weer weg als dt het gekomen is.

Ik had dit al in Frankrijk toen ik de auto bij de garage ophaalde maar werd afgedaan met ECU moet opnieuw zichzelf inleren. Maar nu na 4 weken zou het dan toch eindelijk wel eens over moeten zijn.

Nu zie ik op andere fora bij diverse merken dat na een tijd spanningsloos staan de ECU opnieuw moet worden ingeleerd, gasklep maar soms ook airco! Het systeem moet dan in de software verteld worden dat er een airco in zit.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Bedankt alvast!

Profiel  
 
McMorpy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 14-05-2013

- Xsara Picasso 1.8 16v
Gepost: 26 augustus 2013 12:53 PM
  [ # 5 ]

Ik kan je er niets meer over vertellen maar wel dat ik precies hetzelfde heb.. na een paar honderd meter ‘stottert’ de auto ofwel inhouden.. als ik geen gas bijgeef dan is het ook zo weer weg. Ik zou ook graag meer info willen hierover. Iemand?

Citroën is verkocht, ik rijd nu, erg tevreden, een Ford Mondeo Wagon van december 2006.

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 26 augustus 2013 11:28 PM
  [ # 6 ]

De gasklep kan via de Lexia ingeleerd worden ik weet de volgorde niet precies meer maar de procedure wordt door Lexia op het scherm beschreven. Het is iets met een aantal seconden het gaspedaal maximaal intrapen met contact aan dan van contact af en een aantal seconden wachten alvorens weer het contact aan te zetten. Wellicht is een ritje naar de dealer zinvol en even vragen of ze de gasklep opnieuw willen inleren met de Lexia? ik weet niet of het je stotter\ inhouden probleem oplost maar het is een klein klusje dus het proberen waard denk ik.
@snoekel99
het lijkt me sterk dat de airco niet meer aangemeldt is in de ECU doordat hij stroomloos geweest is, maar ook dit kan met de Lexia software gecontroleerd worden. Ik heb me een paar jaar geleden zelf een lexia set gekocht en de software op een oude laptop gezet, heb bij mijn xsara wel gezien dat de airco aangemeldt is als een automatische airco Als ik een globale test uitvoer wordt de airco ook daarin meegenomen. Als je zeker wilt weten of je airco nog aangemeldt is in de ECU moet je de auto bij de dealer laten uitlezen.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 27 augustus 2013 09:51 AM
  [ # 7 ]

Ik zou eerst eens beginnen met een nw contact slot, omdat daar het gedonder mee begonnen is dan pas verder gaan zoeken.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Snoekel99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-01-2012

Gepost: 11 september 2013 06:52 AM
  [ # 8 ]

Zoals je kan zien Stan in de openingstopic is dit in Frankrijk gedaan waarna het euvel zich pas voor deed…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook