Geachte leden,
Ik ben sinds eind vorig jaar in bezit van een Citroen Saxo 1.4 VTS, bj 2001. Ik ben tot nu toe erg tevreden geweest met de auto, alleen heb ik er wat problemen mee. Ik heb de volgende problemen:
- Als ik de snelweg op ga en ik moet flink gas geven sputtert het voertuig. Ik kan dan even geen gas meer geven of ik ga schokkend verder. Dit duurt een seconde of 2-3 en dan is alles weer normaal.
- Mijn radio valt uit op het moment dat ik ook maar een gering hobbeltje pak. Ik heb de bekabeling al gecontroleerd, hier ligt het niet aan.
- Mijn centrale deurvergrendeling werkt niet altijd, de ene keer wel. De andere keer niet.
- Mijn blower blijft hangen op stand ‘3’. Ik kan aan de knop draaien wat ik wil, maar het veranderd niets.
- Mijn auto start niet in een keer, ik moet meestal drie keer starten wilt de auto pas gaan lopen. De eerste twee keer blijft hij hangen op de start motor.
Ik heb begrepen van een automonteur dat deze problemen mogelijk te wijten zijn aan een defecte stappenmotor. Kan dit kloppen?
Ik heb echt het verstand van een paasei wat betreft auto’s en motorische problemen… dus vandaar dat ik het jullie hier eens vraag .
Ik heb geen last van een abnormaal toerental o.i.d. en merk tijdens het rijden behalve probleem 1 niets raars.
Er is recentelijk vervanging geweest van mijn dynamo (probleem 1 is daarna minder geworden, maar speelt af en toe nog) en mijn v-snaar die het nodig vond om midden op de snelweg te knappen. Oorzaak was mogelijk slijtage.
De dynamo was vervangen omdat een of andere grapjas het grappig vond om twee grote emmers water over mijn auto te gooien. Dit zijn geen kleine emmers, maar van die emmers die bij het tankstation staan met daarin een zeem voor je ramen. Er is dus in een paar seconden tijd een hoop water over de motorkap gekomen, volgens de monteur was de dynamo daardoor toen defect gegaan.
Kunnen jullie mij helpen en/of suggesties geven?
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 70
- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Dat stotteren klinkt als een defecte bobine. Vooral doordat het tijdens het optrekken/gasgeven is. Kijk eens of je een bobine kan lenen om te testen.
Wanneer het de stappenmotor zou zijn, dan heb je vooral stotteren tijdens stationair draaien van de motor. Bijvoorbeeld wanneer je voor een stoplicht stopt en je koppeling intrapt.
De stappenmotor is wel een bekend probleem bij de Saxo.
Succes.
Betreft de radio;
Het klinkt toch als een kabelbreuk en/of dat een stekker beschadigd is. Controleer vooral de continu kabel.
Hoe is het verder met de radio zelf gesteld? Misschien dat hier het probleem zit? Bijvoorbeeld beschadigde metalenpennen aan de achterkant waar de stekker in gaat? In het ergste geval kan er een barst in de printplaat zitten.
Succes.
als ik zo lees zou ik denken aan een aarde probleem
bij onze saxo 1.4 1998 deed de start motor ook maar af en toe deze hebben we er onder vandaan gehaald en ingespoten en de aarde draden bleken geoxideerd te zijn daarna geen problemen meer gehad
als ik jou was zou ik de aarde aansluiting van de accu op het chassis en van het motorblok controleren