C3 pluriel: lekkage aircosysteem
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2013 11:08 PM

Nadat op de voorjaarsmeeting van 2012 het aircosysteem was bijgevuld, heeft het ruim een jaar goed gefunctioneerd.
Maar in de loop van dit voorjaar geconstateerd dat dat niet meer het geval was, de compressor werd niet meer ingeschakeld.
Afgelopen zaterdagochtend maar eens de moeite genomen te laten kijken wat daar de oorzaak van was.
Opnieuw laten vullen, ging zonder problemen, ook het vacumeren, en daarna weer een werkend systeem.
Maar zaterdagmiddag al gezien dat er sprake is van lekkage bij de onderste aansluiting op de condensor.

Even gekeken op service.citroen.com, de betreffende leiding is niet los te koop, maar alleen als set, onderdeelnr. 647794, en kost € 137,50 bij de dealer.
Is overigens dezelfde leiding als gemonteerd op de C2 en generatie 1 en 2 van de normale C3.
Wat mij niet duidelijk is of het stalen flensje vast zit aan de leiding of los.
In het laatste geval zou het ook nog alleen het afdichtingsrubber 6460AY à € 8,40 kunnen zijn.
Wie is er bekend met deze materie?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 28 augustus 2013 11:42 PM
  [ # 1 ]

Vorig jaar heb ik de condensor van een xsara vervangen en daar zat de aansluiting op dezelfde wijze, het flensje zit vast en het alu pijpje steekt iets in de condensor. Bij de nieuwe condensor zat ook een nieuwe o-ring voor de afdichting, volgens mij zou je lekkage tussen het flensje en de condensor hebben als de o-ring lekt op de foto lijkt het of het alu buisje net boven het flensje lek is. Kwam dit op ebay tegen maar weet niet of het in je C3 past:
http://www.ebay.de/itm/Citroen-C3-05-09-Facelift-Klimaleitung-05081153-/380458303181?pt=DE_Autoteile&hash=item589514fecd

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 augustus 2013 11:54 PM
  [ # 2 ]

Dat is volgens mij de andere leiding.

Ik heb de betreffende leiding ondertussen wel op MP gevonden, zie http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/citroen-onderdelen/m710280804-airco-leiding-dun-citroen-c2-1-4-2005.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Daar lijkt ook het flensje vast aan de leiding te zitten.
Waarschijnlijk dus lekkage op de las van het stalen flensje aan de aluminium leiding.
Zou dat nog reparabel zijn door de lokale smid?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 29 augustus 2013 12:17 AM
  [ # 3 ]

Denk dat het niet de moeite waard is, materiaal moet goed schoon zijn binnen en buiten en dan met Tig gelast worden vanwege de geringe wanddikte kans dat de las naar binnen komt en de doorlaat verkleint wordt. Zie op het forum dat het een probleem is wat meer voorkomt:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199582/
Dus bij gebruikt goed kijken of er al corrosie te zien is, als het al te repareren is zal dit ook wat kosten en je systeem moet weer afgevuld worden pas dan merk je of de reparatie goed afdicht. Zou zelf toch voor een nieuwe leiding gaan dan weet je zeker dat je weer een aantal jaren vooruit kan.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 september 2013 09:48 PM
  [ # 4 ]

Bij mij is de leiding lek op de verbinding met het flensje.
Vervanging heb ik uitgesteld tot volgend voorjaar.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook