Hmmm, balen. Eens zien wat een tweedehands pomp kost en of er uberhaubt een sloper is die een zelfde pomp heeft liggen. ZX’en met airco zijn er niet veel…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6130
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die pompen zitten op meerdere types, zoals ook de Xantia. Een vervanger op de sloop vinden zal niet zo moeilijk zijn, zeker weten of het ook een goede is, is een stuk lastiger. Een nieuwe is er ook, maar dan ga je gauw richting de 3 - 400 Euro.
Er schijnen ook bedrijven te zijn die de huidige pomp reviseren (nieuwe lagers, pakkingen, seals etc.).
Ik moet nog even bekijken wat ik ga doen, voorlopig rijd de auto er gewoon om, maar zal de airco nu wat minder gebruiken om de pomp te sparen.
Deze week eens in de buurt een airco-specialist op zoeken, zien wat die zegt. Dat de airco ook telkens in en uit schakeld uit zichzelf schijnt ook niet helemaal goed te zijn, dus eens zien wat ze er van zeggen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Gewoon even merk en type pomp afschrijven en beginnen zoeken, zo speciaal zijn die pompen niet.
Misschien past de pomp van mijn Alfa wel, die trek ik binnenkort uit elkaar, mag dan weg voor biertje (of twee )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Pomp is een (ben ik nu achter) SAN SD7H15 waar het nieuwere R134 koudemiddel in gaat. Ben al op de sloop in Borculo geweest, daar hadden ze er volgens de computer wel eentje, maar die lag niet op de plek waar deze hoort te liggen en ik ben vergeten te vragen naar een prijs….
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zo. Vorige week nog even anderhalf liter olie bijgevuld (note: na 8000km + de laatste tijd erg weinig gepeild, maar hij begon te piepen dat ie olie te kort kwam in scherpe bochten)
Vandaag van het uiterste oosten van Gelderland, vertrokken naar Vlissingen, op de koffie bij een leuk gezin dat we een paar jaar geleden in Egypte ontmoet hebben. Op de terugweg een kleine detour over de Deltawerken, en een 30km later gebeurde het volgende:
Binnenkort maar eens weer een afspraak maken voor een beurtje en om naar de airco te laten kijken. Zit nog even in dubio of ik dat bij de Citroën dealer in de buurt ga doen of dat ik ergens anders wat ga zoeken. De dealer vertikt het namelijk om er gewoon 10w40 in te gooien, omdat ze niks anders hebben dan 5w40 met het verhaal “alle auto’s waar 10w40 in kan, kan ook prima 5w40 in, dus waarom zouden we dan 10w40 moeten hebben”.
Prima hoor, maar bij een wat oudere motor als deze moet je toch geen 5w40 gebruiken, lagere oliedruk vanwege slijtage etc. + dat die motor van mij zo lek als een mandje is. Toen er vorig jaar nog 10w40 in zat heb ik geen druppel olie verloren, nu mag er iedere 5000km weer een liter in…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6130
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
5W40 is veel te dun voor een XU. 10W40 minimaal, bij zomer zelfs 15W40 kan prima! En 15W40 kan ook helpen bij oudere motoren om eventueel olieverbuik te verminderen.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooie kilometerstand, op naar de 3 ton?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Veel km’s moeten maken voor m’n werk de laatste tijd (storing op vestiging in Raamsdonksveer (heb nog ff zitten denken om bij Lá Leo te gaan buurten) en daar mocht ik 3x voor heen en weer + Lowlands, plus dagje Zeeland), ondertussen alweer bijna 282.000km. Op naar de 3 ton inderdaad Tjerk! Gezien de km’s die ik maak nu zal dat ergens volgend jaar april zijn schat ik zo
Afspraak gemaakt bij de Citroën dealer hier in de buurt voor een beurtje volgende week woensdag, met als enige voorwaarde dat ze nu maar zorgen dat er 10W40 in gaat. Er wordt gekeken wat de airco precies mankeert (wordt niet meer zo koud als dat ie deed toen ie net gevuld was afgelopen maart op de voorjaarsmeeting (lekkage ergens), hij schakelt iedere 30 a 40 seconden in/uit (magneetkoppeling?) en de pomp maakt kabaal (pomp kaduuk ?).
Oh en de afgelopen 1800km was zo’n 1200km snelweg, en rond de 125 á 130km/h vibreert de auto lichtjes (niet echt hard, maar wel duidelijk merkbaar) dus de uitlijning en de balancering van de wielen wordt gechecked
En dan moet ik mij weer een dagje voortbewegen in de Xsara Picasso van m’n ouders Lomp, traag kreng
EDIT:
Ik hou trouwens nog altijd regelmatig de koppakking ter hoogte van de 1e cilinder in de gaten, maar er komt geen nieuwe koelvloeistof meer uit lekken, het lijkt wel alsof ie zichzelf fixed. Zou het lek toch ergens anders vandaan komen? Een echt extreem verlies in koelvloeistof heb ik ook nog niet opgemerkt… Snappen jullie het nog?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Niet in de Xsara Picasso, maar in de VW Up! van m’n andere werk, m’n moeder moest met de viskom naar Nijmegen, waar mijn neefje van 7 al 2 weken ernstig ziek ligt (heeft al een jaartje leukemie, die is ondertussen weg, maar de chemo was een iets te zware slag voor de lever, dus…)
Net gebeld door de garage: barst in de voorruit (3e keer dat ze dat opmerken), de trilling op de snelweg was een van de voorwielen die uit balans was, doorgezakte lamellen in de condensor van de airco vermoedelijk lek maar ze gaan nog ff verder proberen, remblokken en schijven versleten (kunnen nog 3 a 4000km), ophangrubber uitlaat kapot.
Die laatste 2 vind ik erg vreemd, aangezien hij eind juni (~2000km geleden) APK keuring gehad heeft, bij de zelfde garage, zonder op of aanmerkingen door gekomen…. Right…
Uiteraard 10W40 erin nu, remschijven en blokken + ophangrubber van de uitlaat laten vervangen, met de airco gaan ze nog ff proberen iets te vinden, want ze konden niks anders vinden dan dat die lamellen doorgezakt waren.
Ik had de schijven en blokken misschien wel zelf kunnen doen, maar dat is al zo lang geleden dat ik dat op school gedaan heb + dat het er, mezelf kennende, toch niet van komt
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Goed bezig! En sterkte met je neefje.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Vanmiddag bericht gehad dat ik ‘m morgen pas op kan halen. De schijven en blokken konden niet meer op tijd geleverd worden. Dus moet me nog een dag in de VW Up! begeven, wat een traag hok is dat zeg. Als ik er voor m’n werk (bijbaantje in ‘t weekend) mee rij, is dat alleen binnen de kom dus nooit harder dan 50km/h, dat valt nog mee. Maar nu moet ik er mee naar m’n andere werk (fulltime baan) en mens wat duurt dat lang voor ie bij 80km/h is….
Anyway, er werd mij ook vermeld dat de uitlaat meer kabaal maakte dan de bedoeling was, men vroeg of ik al wist waar dat door kwam. Tuurlijk zeg ik, das de pakking van het uitlaatspruitstuk, dat is bekend. Klopt zegt die monteur, maar weet je ook dat die pakking er half tussen uit hangt momenteel. Nee dat wist ik nog niet, kan daar ook vrij lastig achter kijken, weinig ruimte daar enzo.
Dus dat moet binnenkort wel een keer aangepakt worden incl. koppakking en klepdekselpakking, maar die moeten er dan toch af…
For those interested:
Met mijn neefje gaat het ietsje beter, hij krijgt sinds dinsdag een medicijn dat uit Duitsland moest komen dat de lever weer op gang moet helpen, vandaag zag ie al wat minder geel (geel = teken dat lever niet/niet goed functioneerd) en de koorts is ondertussen van 40/41 (!) naar 38.5 gezakt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Waardeloos dat je je post na een tijdje niet meer kunt aanpassen…
Vanmiddag na m’n werk de auto opgehaald, factuurtje met wat er allemaal gebeurd is krijg ik nog (de vent die de facturen deed is met vakantie, dus….). In ieder geval nieuwe schijven en blokken, nieuw ophangrubber uitlaat, nieuwe olie (10W40 van Shell), nieuw oliefiltertje en wat ander klein spul. Volgens mij ook bougie’s, want hij reageert wat pittiger op het gas nu.
Het remmen was de eerste keer wat vreemd, ik weet dat nieuwe schijven en blokken even op elkaar in moeten werken, maar de remkracht was echt minimaal bij de eerste keer proberen. Ik rook na 2x achter elkaar flink remmen ook ineens een branderige lucht, wat dat nou was? Heb vanavond even een rondje gereden en even een paar keer de remmen uitgeprobeerd, werd na verloop van tijd wel beter. En het piepen van de remmen is nu ook eindelijk weg.
Zodra ik de factuur binnen heb, laat ik ff weten wat er precies allemaal vervangen is
Hmmm, volgens Google moet ik met nieuwe remmen niet al te hard remmen in het begin, ik dacht dat dat juist andersom was, niet meer doen dus
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nee de eerste 200km proberen rustig aan te doen, normaal hangen ze toch zo een rood kaartje aan je sleutels of aan de achteruitkijkspiegel waar dat op staat.
Vandaag zelf remblokken en schijven gedaan (C8) en het labeltje zat, zoals altijd, bij de nieuwe blokken.
Met die gescheurde pakking zou ik toch niet te lang wachten, straks is je uitlaatspruitstuk nog gescheurd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Moet wel zeggen dat ik verder wel tevreden ben, hij trekt een stuk beter, onder de 2000 toeren in de 2e versnelling trok ie altijd een beetje twijfelachtig. En ik ontdekte dat ze zelfs de vergrendeling van de motorkap, de sloten van de deuren en de scharnieren gesmeerd hebben.
Moet toch alleen een keer wat mensen bij elkaar hebben die me met de pakkingen issue kunnen helpen, o.a. koppakking, klepdekselpakking, uitlaatspruitstukpakking. Dat kan ik niet zelf, en om dat nu allemaal te laten doen bij een garage of beunhaas, garage zal erg duur worden i.v.m. werkuren, en om zoiets nu bij een beunhaas te doen, heb liever wel dat het goed gebeurd natuurlijk…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon