Een probleem en twee vragen over de Solex 32PBISA 12 carburateur voor de Visa 11RE
Mijn vorige 11RE reed 1:18 (1986-er) en mijn huidige (1985) 1:16.
Bovendien reed de 86-er beter en startte altijd op eerste aanslag.
Ik heb alles wat ik bedenken kan al gecontroleerd (verdeler, bougies, bougiekabels)
Plan: de carburateur van de 86-er overzetten op de huidige 85-er 11RE.
Probleem 1: op de 86-er zat een systeem met allerlei slangetjes, o.a. naar de carburateur, had te maken met terugdringen van vervuiling. Had dit ook invloed op het lagere verbruik? Kan ik dat systeem (als ik er aan kan komen) ook op de 85-er plaatsen?
Probleem 2: ik maakte een slang los en daar kwam koelvloeistof uitgespoten. Nergens lees ik hier iets over. Gauw teruggezet natuurlijk. Wat nu? de twee koelslangen afklemmen en carburateur gewoon vervangen?
Merci vast!
Ton
Totaal aantal Berichten: 841
- Dyane 6 Commerciale
mbt. die koelvloeistof:
dat is de koeling van de carburateurvoet. Dat hangt samen met het egr-systeem dat dus de vervuiling terugbrengt.
Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De slangetjes en computertjes zou je natuurlijk over kunnen bouwen, al is het een hele bundel zooi die je in feite niet nodig hebt…
Het setje is overigens de codering S6 waard, beperkt schoon, naar de norm van 1986.
Voor het verbruik haalt net niets uit, het vermindert alleen de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen.
Wat het precies allemaal doet is mij nooit duidelijk geworden, maar het is een zeer geraffineerd systeempje.
De manier waarop een auto start-rijdt-optrekt en hoe zuinig ie is valt niet altijd toe te schrijven aan een carburateur, het hangt er van af hoe er altijd mee gereden is, hoe het onderhoud geweest is en ook belangrijk; hoe ie is ingereden ooit.
De verwarmde carburateurvoet hebben alle viercylinders.
Het beste is het hele S6 systeem van de donorcarburateur af halen, en eventueel afwijkende stangetjes van de 1985 op de 1986 overzetten.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist