Multiriem + spanrol mk1 1999
LaZeR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-2013

Gepost: 29 augustus 2013 03:38 PM

Hey,

Ben nieuw op het forum en hoop wat bij te leren zodat ik alles zelf kan doen Wink
Nu zit het zo, ik zit met een multiriem die draait op een kapotte (onderste) spanrol nu, waardoor mijn multiriem een groef heeft aan de buitenzijde en deze elk moment kan springen. En ik heb gehoord dat dit niet zo leuk is bij de 1.9d motor, die kan de distributieriem raken?

Dus ik heb alles vandaag bestelt, en ben van plan dit vandaag / morgen te monteren.. maar is er een handige how-to want er is niet veel plaats voor de riem erop te leggen.

Hoe zit het met opspannen van de riem? Gebeurt dit automatisch of..?

Alvast bedankt
Mvg,

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 augustus 2013 06:06 PM
  [ # 1 ]

Zal wel meevallen als die riem springt.
Heb het zelf voorgehad op een 99er 1.9d.
Probleem is dat je direct geen koeling meer hebt maar de D-riem raakt hij niet.
Hoe je die moet vervangen weet ik niet want dat was een bedrijfsvoertuig dus gewoon aan de garage afgeleverd en de volgende dag weer opgehaald.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 30 augustus 2013 11:20 AM
  [ # 2 ]

Is bij mij ook eens gebroken. Ook een 1.9D van 1999. Gebeurde in Frankrijk. De dinamo laadt dan niet meer bij en de stuurbekrachtiging viel uit. Maar de koeling bleef wel werken want ik ben er zeker nog zo’n 150 km mee doorgereden naar een Peugeot garage die de riem heeft vervangen zonder spanrollen oid. Alleen de riem kostte toen 11 euro maar er kwam nog 65 euro arbeidsloon bij.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 augustus 2013 04:15 PM
  [ # 3 ]

De pomp word door de D-riem aangedreven, de koeling komt dus niet in gevaar.

De D-riem kan achter de krukas-poellie komen en dan tussen de D-riem, tenminste als je pech heb.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 augustus 2013 07:30 PM
  [ # 4 ]

Weet zeker dat bij mij de koeling ook weg was en dat het een 1900 was…

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 30 augustus 2013 07:44 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het over de riem die , als je voor de auto staat, links van het blok ziet draaien. Dat is niet de distributieriem want die kan je niet zien. Ik heb met die 1.9D Berlingo gereden van Bayonne naar Angouleme. Waarschijnlijk veel meer dan 150 km. En zonder koeling was dat zeker niet gelukt. Eerst wilde ik er nog mee naar Nederland rijden omdat het mooi zonnig weer was en ik geen licht nodig had. De Citroen garage had geen tijd maar de Peugeot garage heeft het probleem verholpen. Ben me er niet zeker van of er ook een spanrol is vervangen, maar dacht van niet.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 augustus 2013 07:58 PM
  [ # 6 ]

Daar heb ik het inderdaad ook over.
Mijn riem sprong ter hoogte van Charleroi en in Nivelle had ik al een kokende motor.
Dat is een 20-30km.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 30 augustus 2013 10:45 PM
  [ # 7 ]

Dan heb ik waarschijnlijk 306 km gereden met alleen maar rijwindkoeling.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
Gepost: 30 augustus 2013 10:49 PM
  [ # 8 ]

De waterpomp wordt echt aangedreven door de Distributieriem en niet door de multiriem. Stuurbekrachtiging valt uit inderdaad en de dynamo laadt niet meer. Verder drijft deze riem niets aan (tenzij je airco hebt).

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 augustus 2013 05:06 PM
  [ # 9 ]

Zojuist de D-Riem van een Berlingo 1.9D vervangen en extra op gelet, de waterpomp word door de D-riem aangedreven.
Dan heb ik het de 999999x daarvoor ook goed gezien toen ik een 1.9D blok onder handen heb genomen;-)

Profiel  
 
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 31 augustus 2013 07:26 PM
  [ # 10 ]

Meestal wordt tegelijkertijd met het vervangen van de Distributieriem ook de waterpomp vervangen.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  
 
LaZeR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-2013

Gepost: 14 september 2013 08:19 PM
  [ # 11 ]

De riem is ondertussen vervangen, de spanner zou ook moeten vervangen worden want daar was bijna geen beweging in te krijgen..
Veel makkelijker als de motorsteun gelost wordt!
Maargoed hij steekt erop en kan weer ff voort Smile.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook