De lekkage van de tank is opgelost met de pakking van een DS, die is namelijk identiek en ik kon er makkelijker aankomen. Van mijn DS had ik nog 2 bitumenplaten over en die heb ik op de voetenbak gelijmd. Het scheelt weer iets maar het is vooral minder hinderlijk het geluid. Nu nog de motorkap. Verder ook een afbeelding van de 12V aansluiting erbij gedaan, valt niet erg uit de toon vind ik.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Kun je je zo nog voor de geest halen welke binnen en buitendiameter de vlotterpakking had?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ik heb net de oude opgemeten. Het is ongeveer 30 mm binnen en 52 mm buitenmaat. Het is overigens dezelfde als in een citroen DS.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Thanks!
Helaas te klein voor de visavlotter, maar het was het vragen waard
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
De laatste tijd redelijk wat km met de Ami gemaakt omdat we de wagen even als 2e wagen hebben gebruikt. Op één dag een rit van ca 350km. Het gaat wel maar het geluidsniveau is wel erg hoog. Het verbruik zakt langzaam naar 1 op 16 terwijl het olieverbruik gering is, minder dan 1 op 1500. De meeste olie verliest de wagen via lekkage. Het gegier van de versnellingsbak wordt nu wel erg storend. Gisteren merkte ik dat de binnenkant van de schijfrem vet was met voor het gevoel oud grijs vet. Waar zou dat vandaan kunnen komen? Ik denk dat de noodzaak om de bak te vervangen nu wel erg hoog wordt.
Differentieel as keerringen van de bak, die willen nog wel eens lekken.
Controleer daarom ook vlot je bakolie nivo, is misschien te laag en daarom de herrie.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
olie met remstof zal wel grijs vet maken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Ik heb zelf een grote rit gemaakt met de Ami naar Leusden.
Toen sloeg het warm geworden vet uit de rubberhoes tegen de versnellingsbak aan.
De klemring zat los, niet strak genoeg.
Kan een reden zijn.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
De stofhoes zit nog goed. Het vet zit echt aan de binnenkant van de schijf dus een keerring ligt meer voor de hand. Voorlopig einde bak. Vanavond even naar de visamotor gekeken die in de garage ligt te wachten. Ik moet een carburateur, dynamo, een ontsteking en een startmotor hebben. Ik heb begrepen dat je het vliegwiel met starterkrans van een eend kan overzetten, is dat erg ingewikkeld? Aan de andere kant vind ik een trekstarter wel erg leuk. Voor de ontsteking is misschien een 123 met adapter het handigst. En natuurlijk een nieuwe lange versnellingsbak. Maakt het nog uit welk type visa-carburateur je erop zet. Kijken hoe we dat weer gaan fiksen.
Ik heb vandaag de oude trommelbak van de Ami open gemaakt en het differentieel bekeken. Het ziet er op het oog goed uit. De overbrenging is 8 x 29. Daar was ik naar op zoek want ik wilde een lange bak voor bij het Visablok. Nu eens kijken of ik, met veel hulp, met de huidige eendbak die in de Ami zit een nieuwe bak kan maken.
Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de komende periode niet zoveel tijd heb en dat ik er misschien voor ga kiezen de bak door een Deskundige te laten reviseren. Hebben jullie een goed adres hiervoor? Ik kreeg nog het advies om alleen met SKF lagers te werken, is dat nodig en zijn alle lagers door SKF te leveren?
Er zijn goede lager merken genoeg, dat is geen probleem, echter zijn sommige lagers moeilijk te krijgen.
Voor de prise as lager voor kiezen wij origineel zolang die er nog zijn, die zijn 20% sterker dan de normale skf die je kunt kopen.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
het EI heeft indertijd alle baklagers in grote getale in voorraad genomen. ze reviseren daar regelmatig bakken in cursussen en houden zo de kennis daaromtrend in leven.
Weet niet of je lid bent maar je kunt het daar vragen.
SKF is een goed merk maar pas wel op dat je SKF Frankrijk of Spanje koopt en niet SKF uit bijv Polen, das bagger. SKF klaart het niet dezelfde kwaliteit in al haar fabrieken te produceren.
Ik heb veel mensen nieuwe wiellagers zien monteren die na 1 of 2 jaar weer vervangen konden worden. Dat was een serie uit Polen. Het staat gelukkig op de lagers zelf waar ze vandaan komen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik denk dat je het over wiellagers heb van IRB, dat was of misschien is nog steeds bagger.
De originele prise as lagers 95496767 zijn eenvoudig te herkennen, hebben 8 kogels, de goedkopere versies die verkocht worden als vervangen hebben 9 kogels.
De versie van de 8 kogels is sterker, dit vanwege de grotere kogels.
Bedankt voor de reacties, ik zal eens bij het eendeei kijken. Heeft iemand nog goede ervaring met adressen waar ik de bak kan laten reviseren?