Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zojuist is hier het eerste berichtje over Le Citron Pressé 2014 verschenen:
We zijn weer bezig om het spel op de wagen te zetten. Start- en finishlocatie Rijckholt is weer vastgelegd. In 2014 bezoeken we de regio Champagne-Ardennes, en in Tinqueux hebben we een hotel gevonden als centrale uitvalsbasis. Houd onze website in de gaten, want op 1 september 2013 beginnen we met het noteren van deelnemers…
... en dat doen we dus!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hallo , ik kan me zo indenken dat er hier nogal wat mensen rondhangen die een heel leuke ervaring kunnen opdoen met Le Citron Presse.
1 september kan je weer inschrijven.
Fantastisch evenment,
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De uitvalsbasis voor de dagelijkse lussen is in een voorstad van Reims, dus we gaan vast mooie routes rijden!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
It giet oan!
Wanneer de voorzitter van de Vereniging de Friesche Elf Steden “It giet oan!” zegt, raakt heel Nederland in opwinding. De Stichting Pressé is de hoedster van een evenement van dezelfde mythische grootte in de Citroën-rallysport. De voorzitter roept: “Pressé!” en heel de Nederlandstalige Citroën-gemeenschap wordt euforisch. Vanaf 1 september kun je inschrijven voor de 11e editie.
“It giet oan!” zijn de woorden waarmee aangekondigd wordt dat de Elfstedentocht verreden zal worden. Dankzij televisie is dit Friese zinnetje bekend geworden in heel Nederland en dankzij internet in heel de wereld, in heel de schaatswereld tenminste. Zoals de Elfstedentocht een weergaloos monument in de schaatssport is, is Le Citron Pressé in zijn afgelopen tien edities tot een weergaloos monument in de Citroën-rallysport geworden. Het beste nieuws: “It giet oan!” oftewel: “Pressé!” Vanaf 1 september 2013 kunnen de equipes zich inschrijven voor de elfde Le Citron Pressé die van 28 tot en met 31 mei 2014 verreden zal worden.
Aan een gelukkige deelnemer van de Elfstedentocht vraag je niet wat dat nou gekost heeft, want het is duidelijk dat hij iets bijzonder waardevols beleefd heeft. De prestatie van de winnaar is in aller monden. Bij Le Citron Pressé is het niet anders. De winnaars worden bij het afsluitende diner uitgebreid geëerd en alle deelnemers nemen afscheid van elkaar met het gevoel iets waardevols beleefd te hebben. Zij weten niet alleen hoe lastig het is om goed rally te rijden, zij weten ook dat de hotels, de lunches en de diners goed waren. Hen is duidelijk hoe ontzettend veel tijd er nodig is om een meerdaagse rallyroute uit te zetten en daarbij diverse kaartleestechnieken uit te werken. Zij hebben gezien hoe groot en hoe energiek het ondersteunende team is om alle controleposten te bemannen, de uitslagen te berekenen en te reageren op onvoorziene omstandigheden.
De Elfstedentocht kan alleen in Friesland verreden worden. Op de Weissensee kun je ook hardrijden op de schaats, maar dat is niet hetzelfde. Le Citron Pressé kan alleen met Citroëns en met Citroën-liefhebbers verreden worden. Er zijn merkonafhankelijke historische rally’s die op sportief en financieel vlak nog uitdagender zijn, maar ze zijn zeker niet gezelliger. Er zijn automerken, ook Franse automerken, waarbij de eigenaars van verschillende modellen elkaar niets te melden hebben. Alleen onder Citroën-rijders vind je het “Citroën-gevoel”. De C6 uit 2005-2012 krijgt evenveel aandacht als de C6 uit 1928-1934. De Pressé-deelnemers reageren even enthousiast op een hydractief geveerde XM die waterpas door de bocht schuift als op een 2CV die onvoorstelbaar ver overhelt.
Over de 2CV gesproken: daarmee kun je Le Citron Pressé winnen. Je kunt zelfs winnen met een vroege 12pk-uitvoering. Dat hebben de meervoudige winnaars Horace en Casper Duba overtuigend bewezen. Het gaat niet om snelheid, het gaat niet om motorvermogen, het gaat om nauwkeurigheid en om teamwork. Hoe sneller je rijdt, hoe groter de kans dat je een controlebordje of een afslag mist. De navigator en de bestuurder moeten voortdurend met elkaar communiceren over wat de een op de kaart en de ander in het landschap ziet. De foto toont dat het met de communicatie bij Maarten Hoefnagels en Ingrid Strijbosch wel goed zit. Het derde teamlid, de Citroën van een model dat niet meer in productie is, moet technisch helemaal in orde zijn. Hoewel je hem niet hoeft af te raggen, moet je er wel vier dagen mee draaien en keren, bergop en bergaf over goede en over minder goede wegen. Hoewel je geen jumps gaat maken zoals in de WRC-rally van Finland, moet je wel flink met je Citroën durven rijden.
Veel van Le Citron Pressé 2014 ligt al vast. De start van de proloog en de finish zijn in het door eerdere deelnemers gewaardeerde Rijckholt. De uitvalsbasis voor de lussen is in Tinqueux, bij Reims. De westelijke lus voert ons naar de lunchlocatie waar in 2012 de burgemeester de rallyrijders zo enthousiast ontving. De oostelijke lus voert ons naar de Argonne, waar we in 2013 in het bos ook zo’n fijne lunchlocatie troffen. Ook de soort wegen en het tijdschema liggen al vast. Die zijn zoals in 2013, door velen als de beste editie ooit ervaren. Als je rijdt, rijd je dus 100% geconcentreerd, maar als je pauze hebt, kun je ook op een ontspannen manier ervaringen met je mededeelnemers uitwisselen.
Veel van Le Citron Pressé 2014 is nog open. Als organisatoren Sees en Gies Aalberts één ding goed kunnen, dan is dat luisteren naar de deelnemers. Zo blijft Le Citron Pressé zich ontwikkelen, zo wordt het steeds beter. Vond je de nieuwe startprocedure van 2013 helemaal geweldig, of juist niet? Heb je andere verbetervoorstellen? Maak ze kenbaar! Dat kan zowel op lecitronpresse.nl als hier op citroen-forum.nl.
Vergeet vooral niet je agenda bij te werken:
- 1 september 2013: opening inschrijving
- 12 april 2014, Lienden: trainingsdag
- 10 mei 2014, Aalsmeer: technische keuring
- 28-31 mei 2014, Rijckholt-Tinqueux-Rijckholt: 11e Le Citron Pressé
tekst: RensKorevaar, foto: Tim Wagemaker
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ha ha even een kleine rectificatie:
De 18pk zijn wel heel optimistisch, als het er maar 12 zijn….
Wij zijn uiteraard weer van de partij. Auto nog even ongewis, maar misschien heeft hij maar 12 paardjes aan boord.
Genoeg ouwe meuk!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
“Wat is nou een afwijking van slechts 6pk?” zou je normaliter vragen, maar als die afwijking 50% is, dan verdient dat een correctie. Die correctie is uigevoerd. Het zou leuk zijn, Casper, als jullie met een 12pk Eend komen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb nog velgen met Michelin tractorbanden, kun je zo onder de GS schroeven
Hoef je niet meer uit te stappen want daar raak je echt niet mee vast ...
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wij staan ook weer op de lijst!
Hopelijk wordt het net zo leuk als dit jaar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Team Bosman/Korevaar/CX2500 heeft dit weekend alvast geoefend; we hebben alle listige afslagen gevonden .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Werkt het seinen met grootlicht bij de CX net zo goed als bij de XM?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Beter
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
RensKorevaar schreef:Team Bosman/Korevaar/CX2500 heeft dit weekend alvast geoefend; we hebben alle listige afslagen gevonden .
Verkennen van het parcours kan worden bestraft met uitsluiting, Rens, tenzij je het op een fiets doet.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het is ook veel leuker om een verrassingsparcours te rijden. We waren in het gebied Maastricht-Stavelot-Schengen-Houffalize onderweg, met de 15-jarige XM-club.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Formulier met de gegevens van onze fiets is ook zojuist verzonden.