BX TRD uit Spanje
arend57
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 31-08-2013

Gepost: 01 september 2013 04:13 PM

Hoi ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben opzoek naar een mooie (dus geen duitse) oldtimer diesel. Mij lijkt een BX turbodiesel de beste optie.  Mooi, zuinig, snel en ook nog best betrouwbaar toch?

In Spanje waar ik vaak kom zijn ze nog wel te krijgen met weinig kms. Maar mijn vraag is waar moet ik op letten? Distributiesnaar natuurlijk en o
lie lekkages. Zijn er nog meer dingen? Is het handig om een compressiemeter mee te nemen? Ik heb er een maar nooit gebruikt…

Alvast dank voor de tips.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 01 september 2013 05:15 PM
  [ # 1 ]

Hoi allereerst welkom hier!

Altijd leuk natuurlijk een BX, maar een echte oldtimer is het natuurlijk niet. In die zin dat met de huidige plannen je gewoon belasting voor het apparaat zult moeten blijven betalen.
Nietttemin is een BX licht, redelijk zuining (Turbo Diesel wel iets minder in de praktijk) en met het juiste onderhoud ook nog best betrouwbaar.

Waar je op moet letten daar vind je hier genoeg draadjes over. Bekende Euvels zijn Achterdraagarmlagers, versleten bollen, veerpootretourleidingen, retourleidingen in het algemeen. Roest zal een minder groot issue zijn bij een spaans exemplaar. Ik zou eerder bang zijn voor uitgedroogd rubber….

Motorisch is er meestal niet veel aan de hand en zeker bij een diesel zou ik de compressiemeten gewoon lekker in het doosje laten zitten. Check vooral de leeftijd/kilometers van de distributieriem. Als die breekt ligt je nokkenas in minimaal 3 stukken.

Daarbij wil ik je specifiek wel waarschuwen voor een paar onhebbelijkheden van de turbo uitvoering. Allereerst vind ik het oppakken van 1769CC de motor in de lage toeren slechter dan bij een ongeblazen 1905CC en ik heb zelf een hoop gedoe gehad met een gescheurde cilinderkop. Ook dit komt bij een gewone diesel veel minder vaak voor. Eenmaal op toeren gaan ze wel erg lekker die turbo’s maar verwacht geen wonderen. Ook de wegligging van een BX is niet zodanig dat je heel veel gekke dingen moet doen.
Gewoon relaxed toeren, dat gaat uitstekend.
Oja en kies er bij voorkeur een met een Bosch Dieselpomp in plaats van een Lucas, want die Lucassen gaan gewoon stuk en de motor kan er van op hol slaan. Ik had er dus een met een Lucas pomp….
Met een Bosch liep ie stukken beter.

Versnellingsbakken zijn ook degelijk, heel af en toe loopt er eens een 5e versnelling uit, maar zelfs dat is wel op te lossen zonder dat de bak eruit hoeft.

Veel plezier met de zoektocht!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 september 2013 09:44 PM
  [ # 2 ]

Heb heel veel gereden met een TZD en met een TZD turbo.
De laatste is echt super auto!
Maar inderdaad gebruikt iets meer als de TZD.
Maar TZD vond k wel wat traag, maar te doen.

Let op de BX kwaaltjes! Zoals rotte scharnieren etc.
Verder op draagarmlagers roest algemeen, veert die soepel?

Ik zie in spanje niet zoveel BX tekoop staan?
Hoewel ze er wel verkocht zijn.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 september 2013 09:48 PM
  [ # 3 ]
arend57 schreef:

Hoi ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben opzoek naar een mooie (dus geen duitse) oldtimer diesel. Mij lijkt een BX turbodiesel de beste optie..

Zo’n turbodiesel is er trouwens pas vanaf 88, dus mocht je die in NL willen gaan rijden dan ga je er de volle mep wegenbelasting voor betalen. Geen “oldtimer” vrijstelling of kortingstarief dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 september 2013 09:58 PM
  [ # 4 ]

tzd turbo is 1000kg! wb wel te doen. En dan 90pk. nog steeds niet slecht!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook