Bonkend geluid achterin
NeefSteef
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

- Xsara 1.8 16V Exclusive
Gepost: 22 augustus 2013 02:27 PM

Hallo allemaal,

Een vraagje:

Als ik rij hoor ik van achteruit een soort bonkend geluid, vooral als het om het eerste ritje van de dag gaat maar ook als de auto al wat warmer is. Ook mijn vrouw hoorde het en mijn dochter op de achterbank hoort het heel duidelijk. Waarschijnlijk is het iets met de as of de banden want als ik de koppeling intrap en geen gas geef is het er nog steeds en hoe harder ik rij hoe sneller het gebonk gaat. Achterbanden gecontroleerd op steentjes in het profiel maar niks gevonden. Als ik harder dan 80 rij is het weg (of gaat het te snel om nog te horen). Wat zou dit kunnen zijn??

Alvast bedankt,

Stephan.

Profiel  

rondje nederland
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31

Gepost: 22 augustus 2013 03:49 PM
  [ # 1 ]

ik had precies hetzelfde.
bleek dat de uitlaat beter vastgezet moest worden.
kijk eens naar de uitlaat…..

Profiel  

NeefSteef
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 augustus 2013 04:09 PM
  [ # 2 ]

Hmmm, ik dacht juist dat het de uitlaat niet was omdat de snelheid van het bonken meegaat met de snelheid van de auto, dus hoe harder ik rij hoe sneller het bonken klinkt. Daardoor dacht ik zelf dat het iets met as of wielen zou kunnen zijn. Maar de uitlaat is wel aan geknutseld voor aflevering dus wie weet. Zal er eens even onder kruipen om te zien wat ik kan zien tongue wink

Profiel  

H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72

- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Gepost: 22 augustus 2013 11:40 PM
  [ # 3 ]

hallo

mei 2012 had ik ook een bonkend geluid achter in de xsara.
eerst dacht ik dat het de schokbrekers waren, na vervanging was het geluid niet weg.
toen de achteras ophanging goed bekeken en losgenomen bleek dat een van de voorste ophang rubbers (sillentblock) verrot was.
de achteras heeft in totaal 4 sillentblocks waarmee hij aan de koets vast zit, alle 4 heb ik toen vervangen en het bonkende geluid was weg.
ik heb destijds de rubberblokken bij de Brezan gehaald totaal kosten rond de 130 euro.
ik had de mogelijkheid om de xsara met een takel aan de trekhaak op te takelen als de as los is blijft hij vanzelf staan en kun je de rubbers vervangen.
heb je geen takel voorziening dan denk ik dat je het met potkrikken moet doen, let dan goed op dat de auto hier niet vanaf kan vallen (veiligheid)
b.v. de vrijgekomen wielen onder de auto leggen valt hij toch dan vangen deze hem op.
Dus rubber blokken losdraaien en met potkrikken de koets tillen en goed kijken of de as blijft staan.
NIET AAN DE AUTO RUKKEN om de as te lossen anders valt hij zeker van de potkrikken.
denk aan je eigen veiligheid

Profiel  

NeefSteef
< 100 berichten
Rank

Gepost: 26 augustus 2013 05:00 PM
  [ # 4 ]

Het bonkend geluid achterin blijkt te komen door een niet geheel ronde achterband. De garage waar ik de auto kocht heeft hem rijklaar gemaakt en apk gekeurd voor aflevering en daarbij 4 gebruikte andere banden er op gezet. 1 ervan is dus niet helemaal rond maar volgens de Citoëndealer hier in Assen kon het op korte termijn niet heel veel kwaad. Kwalijker is dat de airco lekt….waarschijnlijk is de condenser(?) lek….kosten bij de Citroën 440 euro om te repareren. Dus de verkoper maar even gebeld, die had de airco immers weer werkend gemaakt voor aflevering. Ik kan langskomen voor reparatie maar het kost wel iets want toen ik de auto ophaalde was de airco echt niet lek. Omdat de condenser vlak achter de grille zit komen er nog wel eens steentjes tegenaan en kan zo’n ding lek gaan. Kosten….ongeveer 100 euro….en een ritje Assen-Lemmer v.v. (240km).

Profiel  

NeefSteef
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 september 2013 09:07 PM
  [ # 5 ]

Deze kan op slot…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook