V6 12V start soms niet of moeizaam en slaat regelmatig af bij gas loslaten
ceesa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013

- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Gepost: 03 september 2013 01:13 PM

Het betreft mijn bejaarde dame (1996) V6 12V Break met stick shift (geen LPG) KM-stand slechts 170.000.
Ze is al sinds 1998 in mijn bezit en altijd perfect onderhouden door de lokale Citroën garagist.
Sinds geruime tijd start ze soms niet, of zeer moeizaam.
Ook gebeurt het regelmatig dat ze onderweg, bij gas loslaten afslaat en dan weer of niet, of uiterst moeizaam aan de praat is te krijgen (erg lastig in het verkeer..)
De accu is van recente datum, de startmotor is vervangen, alternator gereviseerd, batterijklem & kabel vervangen en uiteraard is ze met Lexia gediagnostiseerd.
Mijn garagist komt er niet meer uit en heeft haar teneinde raad naar een collega Citroën garagist gereden.
Deze “reis” van ca. 60 km verliep ook weer niet soepel: 4 of 5 keer afgeslagen bij gas loslaten..
Sindsdien (ca. 2 weken) heb ik nog niets positiefs vernomen, m.a.w. ik heb enige twijfels omtrent een oplossing.
Heeft iemand wellicht een brain wave omtrent dit verschijnsel?
NB: Dit was oorspronkelijk een company car van Citroën Brussel (de invoerder) en had toen ik haar begin 1998 kocht minder dan 3000 KM op de klok, men kon haar kennelijk aan de straatstenen niet kwijt, tja, een 3 liter benzineslokker (en dan nog een Break) is in België niet bepaald populair, ik kocht haar dan ook voor een interessante prijs.
Cees Attema, Tessenderlo, België

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 03 september 2013 07:31 PM
  [ # 1 ]

Draait de startmotor vlot rond als de motor niet of moeizaam aan de praat te krijgen is?
Gebeurt het zowel bij koude als warme motor?
Loopt de motor (soms) onregelmatig of houdt hij in tijdens het rijden of optrekken?

De ontsteking (o.a. verdelerkap) van de V6 12v wil wel eens problemen geven.

Profiel  
 
ceesa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013

- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Gepost: 03 september 2013 09:43 PM
  [ # 2 ]

Hallo Bart, dank voor je giga-snelle reactie!
1) Nee, de startmotor draait niet echt vlot rond in zo’n geval, hangt er als het ware tegenaan en als het mee zit, pakt ie het op en start dan.
2)Ja, doet zich voor bij koude zowel als warme motor.
3) Ja, wil wel es ietwat onregelmatig lopen en heeft ook soms de neiging in te houden, dit met name tijdens het rijden.
Indien je vermoeden juist is, dan kan ik mij niet goed voorstellen dat een serieuze Citroën garagist dit ook niet heeft ge-checked? of zie ik dit verkeerd?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7314
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 september 2013 10:47 PM
  [ # 3 ]

Mmm, zo’n startmotor hoort altijd vlot rond te draaien. kabels zijn vervangen las ik dus ook de massa kabel ?? leg eens een extra massa kabel naar het blok. Indien de massa wegvalt/slecht is zal de vonk(en) van de bougiekabels ook niet naar het blok overspringen en de startmotor moeilijk/niet ronddraaien

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 03 september 2013 11:42 PM
  [ # 4 ]

Als de startmotor niet of slecht rondgaat, ook na vervanging en met goede accu, dan lijkt het inderdaad op een slecht contact: kabelbreuk, slechte kabelaansluiting, haperend contactslot.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 september 2013 12:12 AM
  [ # 5 ]

Geen haoerend contactslot denk ik. Zodra de startmotor ronddraait, ook al gaat dat moeizaam, heeft de solenoide zijn werk gedaan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 september 2013 10:24 AM
  [ # 6 ]

De officiële Citroenagent heeft steeds minder verstand van XM’s is mijn ervaring.
Daarom kan je voor dit soort lastige storingen beter terecht bij een Citroen specialist, in NL zijn er aardig wat, zie dit Forum. Bovendien zijn hun tarieven doorgaans een stuk vriendelijker.
Er zijn er ook in Zuid NL, maar ik heb te weinig kennis van dat gebied.
Voor een V6 is er in België waarschijnlijk wat minder ervaring, vanwege de hoge belasting op auto’s met grote cilinderinhoud. Hoewel hoog, wij betalen veel meer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ceesa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 02-09-2013

- XM BREAK 2.9 i V6 12v 1996
Gepost: 04 september 2013 11:50 AM
  [ # 7 ]

@Bart, Citroën23, Jantje & JanSr,

Dank voor de reacties tot nu toe!
Ik denk JanSr dat je inderdaad gelijk hebt wat betreft het gebrek aan XM-expertise bij de gemiddelde Citroën agent.
Mijn ervaring is dat diegenen die deze expertise wel hadden, nu veelal zijn gepensioneerd..
Ik vond op het forum Citroën Wijnhoven in Boxmeer als XM specialist, goed idee?
Maar ja, ik moet er nog wel zien te geraken met de oude dame.. ze staat nu nog in Brecht aan de E19.
Ook heb je gelijk wat betreft wat men in België “hoge wegentax” vindt voor een grote cilinderinhoud, stelt niets voor vergeleken met Nederland.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook