Ik zal eerst even uitleggen wat VETAG inhoudt.
Het staat voor VEhicle TAGging. Het wordt gebruikt in bussen van het openbaar vervoer, maar ook politie brandweer en ambulance.
In het wegdek rondom kruisingen met verkeerslichten, liggen zgn. detectie lussen. Die detecteren aan de hand van een electriesch magnetisch veld of er een metalen voorwerp, bijv. een fiets of auto of bus, overheen rijdt / op staat. Deze lussen zijn echter ook in staat om signalen op te vangen, die voorzien zijn van een bepaalde reeks code’s.
Onder bussen, en auto’s van de hulpdiensten zit een zogeheten transponder, een klein zendertje als het ware. Die zendt een signaaltje uit, waar informatie in zit over het voeruig. Bijv. Lijn 3. De computer weet dan dat het lijn 3 voor rechtsaf is, en zet dit stoplicht gelijk op groen. Of lijn 7 voor linksaf, dan krijgt deze het groene licht. Of een ambulance die met spoed naar het ziekenhuis moet.
Ook dynamisce paaltjes en bussluisen, slagbomen enz. worden bediend met dit systeem.
Nu wil het toeval dat ik buschauffeur ben, en electronica-hobbyist/zendamateur. Dus ik ben eens aan het graven gegaan, van hoe het systeem nou exact werkt, en met welke frequenties en code’s het precies werkt. Daar was ik nog niet zomaar achter, maar uiteindelijk is mij dat gelukt. Dan is het leuk als je zoiets in praktijk kan brengen, dus druk in de weer een schakeling ontwerpen. Liep ik tegen een paar ingewikkelde zaken aan, toch maar eens kijken of ik niet een orginele VETAG unit kon zien te krijgen.
Dus van de week even binnengelopen in de werkplaats, en gevraagd of ze niet nog en oude VETAG unit met transponder hadden liggen voor me. Ja dat kon wel, ik mocht het niet hebben, maar wel even lenen. Dus ben nu druk bezig het apparaat te kopieren, als het klaar is en werkt, bouw ik um in mijn BX.
Dit is de orginele Phillips VETAG unit:
Nog een keer:
Dit is de transponder die onder het voertuig hoort:
Test
werkt dat voor die kleine lampjes/verkeerslichten? of is dat een ander systeem?
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Werkt zeker ook voor automatische bussluizen? Ik ruik een mooie sluiproute
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het werkt sowieso op alle 9 ogen (die kleine verkeerslichtjes) Verder werkt het op die stoplichten waar geen busbaan / 9-oog zit, maar wel een buslijn langskomt. Dat is dus zo’n beetje op alle kruisingen in steden, en belangerije buitenwegen. Er rijden daar niet voor niets bussen, het is er dus druk, en dus is het verkeer langzaam. Ik kan dus wat meer opschieten straks. Het nadeel is dat ik geen gebruik kan maken van de busbanen, dit is strafbaar. Maar de gewone baan naast de busbaan heeft ook vetag-lussen.
Over een paar jaar schakeld alles over op KAR (korte afstands radio), en komt VETAG waarschijnlijk te vervallen. Tot die tijkd dus een hoop lol, en dan maar eens een keer aan de slag met een KAR-immitator
Test