Citroën meldt een “conceptcar” Cactus Airbump voor Frankfurt dit jaar. De hybride met hydropneumatische aandrijving waarover we eerder lazen in de Franse pers?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Doen we meteen de AW foto’s erbij:
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Citroën heeft beloofd om op 5 september met een uitgebreider persbericht te komen, dus de redactie van Citroën-Forum.nl belooft… niets
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Citroën op de IAA in Frankfurt
Op donderdag 12 september opent de Salon van Frankfurt haar deuren. Net als veel andere automerken heeft ook ons geliefde Citroën tal van nieuwtjes en echte primeurs. De Grand C4 Picasso wordt voorgesteld, de DS Wild Rubis is voor het eerst in Europa te zien en Citroën toont haar toekomstvisie voor de ‘C-lijn’.
Citroën heeft in een persbericht bekend gemaakt wat het publiek kan verwachten van de Double Chevron. Uiteraard staat de C4 Picasso in het middelpunt van de belangstelling. De pers en Citroën-forum heeft al kennis gemaakt met de ‘kleine’ Picasso. Deze staat inmiddels bij de dealers. Inmiddels zijn in Europa 16.000 exemplaren van de C4 Picasso verkocht. Nu volgt de Grand C4 Picasso. Er is meer nieuws over de zogenaamde C-lijn van Citroën. In Frankfurt staat een concept met de naam Citroën Cactus. Deze laat zien waar Citroën naar toe wil met de C-lijn. Inmiddels ‘teast’ men met een filmpje op Youtube.
De DS-reeks is ook goed vertegenwoordigd. Naast de DS3, DS3 Cabrio, DS4 en DS5 staat de DS Wild Rubis in de belangstelling. Dit studiemodel werd eerder al in China getoond en is de voorbode van een ‘crossover’. En er komt een ‘Racing’ versie van de DS3 Cabrio.
Citroën toont er ook de laatste technologische ontwikkelingen van het merk. Uiteraard is er veel te vertellen over het nieuwe EMP2 platform, waarop de C4 Picasso staat. Dit platform wordt straks voor tal van modellen van PSA gebruikt. Het is flexibel, licht en draagt bij aan een verlaging van de CO2-uitstoot. Ook op het vlak van motoren is er nieuws. De driecilinder ‘Puretech’ wordt uitgerust met een turbo en debuteert in de C4. Voor de nieuwe Picasso’s en de DS5 komt een schone, sterke dieselmotor van 180 pk beschikbaar. En besteedt men ook aandacht aan de HybridAir-technologie.
Zoals bekend, gaat Citroën deelnemen aan het WTCC-klassement. Hiervoor wordt een C-Elysée ingezet met onder meer Sébastien Loeb aan het stuur. Dit nieuwe racemonster is nu ook voor het publiek te zien.
Kortom, voldoende redenen om af te reizen naar de oosterburen en om mee te praten.
tekst: XMTurboCT op basis van persbericht Citroën
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Weer een beetje nieuws:
http://blogautomobile.fr/citroan-cactus-on-tease-nos-amis-de-citroan-201942#axzz2doJAC8mb
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Erg leuk ding en ik zou het geweldig vinden wanneer Citroën zich (weer) met dit soort eigenwijze karretjes in het C-segment durft te positioneren.
En zo’n voorbank vind ik haast een vanzelfsprekende keuze als je toch geen middenconsole nodig hebt.
Leuk, leuk…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Maar toch, hoe passen die 3D achterlichten nu in de visie van een groter onderscheid tussen de C- en de DS-lijn?
Geen idee, maar die c-stijl (of eigenlijk b-stijl) vind ik geniaal!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Ja, ik probeer al de hele tijd uit te vogelen waar nu precies de achterruit zit. Ik zie ‘m niet..
Edit: gevonden!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuke stijlelementen!
Vooral die C stijl en het ‘zwevende’ dak, top!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
Prikkelend: Citroën Cactus!
De eerste teasers voor dit nieuwe studiemodel kwamen op 27 augustus binnen op de burelen van de redactie. De volgende dag had deze concept een eigen draadje op het forum: een teken dat de nieuwe concept car van Citroën de liefhebbers danig bezig houdt. Citroën stuurde ons steeds kleine, maar stimulerende prikkels. Vandaag is er in al zijn glorie de Citroën Cactus Airbump.
Op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt, van 12 tot en met 22 september, beleeft de Cactus Airbump zijn wereldpremière. Op 5 september zou Citroën met het officiële persbericht komen. Maar de internationale autopers had de Citroën Cactus Airbump al op de vierde in woord en beeld aan de wereld getoond; er waren foto’s en technische details van de Cactus uitgelekt. Voor Citroën een netelige situatie, voor de liefhebbers een gevalletje likkebaarden.
Citroën flikt het namelijk weer: een aansprekende concept. Toch wel minder radicaal dan de C-Cactus die in 2007 zijn opwachting maakte, staat er een aantrekkelijk crossover-model dat aangeeft wat we vanaf 2014 van Citroëns nieuwe C-lijn mogen verwachten. Dat lijkt veelbelovend. De Cactus Airbump moet volgens de berichten de voorloper van een komende kleine crossover zijn.
AutoWeek meldt dat de auto een lengte van 4,21 meter zal hebben en een voorloper van de komende C4 Cactus zal zijn. Die auto moet volgens de berichtgeving een back-to-basics uitstraling krijgen zonder een budgetmodel te worden. Als die gegevens kloppen, zouden de Cactus en de C4 Cactus in de klasse van de Mini Countryman komen te opereren: iets meer dan vier meter lange mini-SUV’s met een duidelijke design-inslag. Wat dat betreft zal er het één en ander afhangen van hoe Citroën het back-to-basics thema precies uitwerkt. In ieder geval zal de definitieve C4 Cactus in hetzelfde segment gaan meedraaien als de Peugeot 2008. Met het oog op de richting waarin PSA Citroën stuurt, zou die design-inslag weleens hét grote verkoopargument achter de C4 Cactus kunnen gaan worden. Kijken we naar de spionagefoto’s van de C4 Cactus die vandaag op internet opdoken, dan zien we dat de Cactus Airbump al veel verraadt van die nieuwe crossover. Ondanks de zware camouflage is de grondvorm met de Cactus Airbump duidelijk al vastgesteld, en naar de foto’s te oordelen gaan we ook verschillende details van het ontwerp op de C4 Cactus terug zien.
Maar laten we nog niet te ver vooruit lopen. Eerst maar eens naar de Cactus Airbump kijken. De foto’s die nu circuleren laten een auto zien die binnen de huidige ontwerpserie van Citroën zijn plek wel kan vinden. Opvallende details zijn er genoeg, zoals de zacht afgewerkte flanken en bumpers en de doorlopende voorbank. Ook de manier waarop de auto zijn vital statistics toont valt op; er wordt gebruik gemaakt van gladde, schijnbaar los gemonteerde computerschermen. Ondergetekende noteert een knipoog naar de Citroën GSA, zo met de grafische voorstelling van de auto en de daaromheen gepresenteerde data op het dashboard.
In ieder geval laat zeker het interieur zien wat Citroën bedoelt met ‘back-to-basics’ zonder ‘budget’ te willen uitstralen. De inrichting is fraai te noemen, maar een nadere blik laat het ontbreken van een met knopjes afgeladen middenconsole zien, strokend met de doorlopende voorbank en herkenbaar van ontwerpen die op pure functie waren gericht, zoals de 2CV. Wat een touchscreen al niet vermag voor de inrichting van een auto: alle functies kunnen in een centraal paneel worden ondergebracht. De liefhebber van eindeloze hoeveelheden knopjes zal moeten omzien naar ander, ‘ouderwetser’ vervoer. De liefhebber van een opgeruimd interieur met veel benutbare ruimte komt volledig aan zijn (m/v) trekken.
Aan de buitenkant valt de ‘zwevende’ daklijn ter hoogte van de C-stijlen op. Het dak dat daarop rust, is een panoramadak van warmte- en UV-werend glas: optimale ruimtebeleving zonder het gevoel te krijgen in een broeikas te rijden. De buitenkant is verder voorzien van eenvoudig vervangbare panelen met zogenaamde Airbumps: de panelen zijn krasvast en ter bescherming van de koets voorzien van luchtkussens. De panelen kunnen in diverse patronen worden uitgevoerd.
De aandrijflijn is gebaseerd op Citroëns nieuwe Hybrid Air technologie. Hierbij wordt de benzinemotor ondersteund door een persluchtmotor. Er kan in drie variaties mee gereden worden: alleen op perslucht, alleen met de PureTech verbrandingsmotor en met een combinatie van beide. De drie modi worden door een intelligent motormanagementsysteem gestuurd. Met deze aandrijftechniek moet de Cactus Airbump een verbruik van 3L/100km kunnen realiseren.
Al met al lijkt de Cactus Airbump een geslaagde concept met ideeën die niet zomaar naar de toekomst verwijzen, maar die ook zeer uitvoerbaar zijn. Back-to-basics zonder budget-uitstraling? Als de C4 Cactus dat straks net zo goed neerzet als de Cactus Airbump, heeft Citroën volgend jaar weer een geslaagd model in handen!
Tekst: Penny Lane, foto: citroën.com
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi gesproken, Derk!
Ik merk toch wel dat ik behoorlijk enthousiast begin te worden over de toekomstige plannen met de C-lijn.