Hallo mensen!
Ik hoop dat jullie allen genieten van de laatste restjes zomer van dit jaar, net als ik… Maar gisteren wat minder..! Mijn 80-er Diesel had een euvel wat ik nog niet eerder met haar heb gehad, nl. kokende motor. Welliswaar in de hardnekkige file bij 28 graden, dat zijn natuurlijk al mindere omstandigheden. Bovendien zat mijn dochtertje achterin te smoren van de hitte en dus te huilen…Een moment om het hoofd koel te houden , kan ik jullie melden! Normale procedure gevolgd, rustig naar de kant , motor af, afkoelen,expansievat dop er af, ontluchtingsnippel open en vullen maar( met slootwater helaas, kan ik alles weer verversen. Nood breekt wet) 5 km verder zelfde euvel. Vandaag thermostaat als eerste gedemonteerd, in een pannetje gegooid, gekookt en ok bevonden. Ik had gehoopt dat hij t was, is immers het simpelst en goedkoopst op te lossen. Nu verdenk ik de waterpomp, hij gilde al een beetje de laatste tijd, de snaar dan. Mijn vraag hier is ; Kan een waterpomp kapot, zo ja hoe dan en hoe herken ik dat? Moet ik dan demonteren?
Nu schiet me te binnen dat ik de 2e trap van de ventilator niet heb gecontroleerd, dat kan het ook nog zijn toch? Zit daar niet zo een sensor achtig ding achter de radiator? Is er een trucje om die te controleren? Ik hoor graag van jullie Vr Gr Robert, Delft






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk inderdaad zoals je zelf aangeeft maar eerst of je BEIDE ventilators het nog doen !!
In het twee snelhedenverhaal zijn twee mogelijkheden ,
ofwel een luchtvoeler in een beugeltje voor de eerste snelheid
en een enkel contact opzij in de radiator in het water .
Of een contact met drie aansluitingen in het water .
En natuurlijk de bijkomende drie relais ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Als de snaar slipte zou ik dat eerst in orde maken.
Waterpompen gaan meestal stuk op de keerring, of ze rotten door in het huis, of het lager gaat stuk.
Dat de waaier stuk is heb ik nog nooit meegemaakt bij een cx.
Die voeler voor de radiator (als je die hebt ) kun je makkelijk met een fohn controleren(wel uitkijken dat je de draden niet smelt)
Een andere optie is nog dat het koelsysteem inwendig vervuild is.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik heb de thermostaat terug geplaatsts en systeem opnieuw afgevuld. Inwendige vervuiling is nagenoeg uitgesloten, ik had vorige winter meermalen ontkalkt, gespoeld en uiteindelijk afgevuld met schone koelvloeistof, niet eens aangelengde antivries dus. (Die ben ik dus nu wel kwijt..) Vanavond de waterpomp eens goed geobserveerd, eigenlijk draait ie prima. MAAR….Ik heb de beide draden van de sensoren kortgesloten bij draaiende motor en de Fans komen geen van beide in!! Met de sensoren bedoel ik de “luchtweger” in het beugeltje en het thermocontact in het radiatorblok. WEL hoor ik bij beiden de relais duidelijk klikken! Geen loshangende draden gezien…. Suggesties? Bij kortsluiten zouden de fans toch moeten inslaan??






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De schoep die inwendig los komt van de as heb ik in heel mijn carriere één keer meegemaakt ,
met een CX die in de winter zonder antivries had gereden ;
Dus schoep vastgevroren , auto starten en wegrijden ......
en dat heeft ons wel wat moeite gekost om dat te vinden :
was natuurlijk het eerste beste servicestation binnen gereden om antivries er op te doen .
( Wat ons natuurlijk niet verteld werd )
en weken later kwam deze auto pas binnen met temperatuurproblemen
En die auto liep enkel warm na tien minuten in de file
Walter
Meten is weten , gissen is missen






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
flapster schreef:Ik heb de thermostaat terug geplaatsts en systeem opnieuw afgevuld. Inwendige vervuiling is nagenoeg uitgesloten, ik had vorige winter meermalen ontkalkt, gespoeld en uiteindelijk afgevuld met schone koelvloeistof, niet eens aangelengde antivries dus. (Die ben ik dus nu wel kwijt..) Vanavond de waterpomp eens goed geobserveerd, eigenlijk draait ie prima. MAAR….Ik heb de beide draden van de sensoren kortgesloten bij draaiende motor en de Fans komen geen van beide in!! Met de sensoren bedoel ik de “luchtweger” in het beugeltje en het thermocontact in het radiatorblok. WEL hoor ik bij beiden de relais duidelijk klikken! Geen loshangende draden gezien…. Suggesties? Bij kortsluiten zouden de fans toch moeten inslaan??
Alle “normale ” electrische problemen zal je moeten aflopen :
staat er ergens een zekering voor de ventilatoren ?
Verrotte voedingsdraden ?
Slechte kontakten in de relaisvoeten ?
defect relais , slechte verbindingen aan de stekkers van de motoren ?
als je luchtvoeler doorverbind , kom je in het eerste snelheidssysteem , duis twee motoren achter elkaar op de 12 volt , dus één onderbreking en er gebeurt NIKS ;
Probeer de draden van de sensor IN de radiateur ook eens door te verbinden .
succes met je speurwerk !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Gevonden! Bij nadere inspectie van relais en bedrading vond ik plots 2 afgebroken kabels bij een3-poligestekker. Een beetje knutselen met een kroonsteentje (stekker verrot), een paar testjes en hup, beide fans draaien weer als een vliegtuigmotor. Nog gecontroleerd op juiste draairichting, want als je de kabels verkeerd omzet draait de fan naar voren i.p.v.achteren! (Zo ondervond een maatje van me ooit na dagen speuren) Dit voorval heeft me wel aan het denken gezet, Ik was nogal een voorstander van het reinigen van het motorcompartiment met hogedruk, om een mooi schoon motorblok te hebben, je ziet dan direct evt. lekkage en zweten van olie, en het is ook fijn werken. Werkt op zich prima, maar dit is wsch. wel de oorzaak van dit probleem geweest. Onder het plastic kapje waar zich mijn relaisen bevinden was het nogal groen uitgeslagen van de corossie, incl de pooltjes en stekkertjes op de relaisen zelf. Ik in de weer met Dremeltje met staalborstelkopje om alle lipjes en pooltjes van aanslag te ontdoen. (voelde me een soort mondhygieniste). De kabeltjes waar ik over sprak waren beiden precies afgebroken op het punt van aansluiting met de kabelschoen, en duidelijk door corrossie groen uitgeslagen. Er moet hier ook sprake zijn geweest van trekkende en/of schurende krachten.Laat dit verhaal een inspiratie zijn voor anderen die wel eens aan motor reiniging doen.
Nog een dingetje over waterpompen. Ik heb ook ooit iemand gekend die lekker op kraanwater doorreed tot de winter . Last minute moest er dan weer wat antivries bij om de winter door te komen. Tot ie een keer te laat was en het onverwacht stevig vroor snachts. Maandag morgen 6 uur. Haast. Slaapdronken. Enkele km’s verder was t te laat. Blok ijs in de radiator. Motor en wsch. ook waterpomp definitief naar God. Het ging hier overigens om een oude Renault 5 waar hij niet verliefd op was, maar toch…
Waterpompen gaan in mijn beleving alleen kapot door dit soort geintjes of door verkeerde snaarafstelling, waar Erik over schreef [(Lager) en gebruik van kraanwater dus( M.I Zeer verkeerde zuinigheid) De meeste oldtimers die ik ken rijden al hun hele leven op de zelfde waterpomp….Volgens mij mijn 80-er Diesel dus ook. Bedankt Erik en Walter voor jullie suggesties , zeer gewaardeerd!
groet Robert, Delft
Overigens kun je da fans prima testen dus door kortsluiting te maken met het contact aan . Zowel de eerste als de 2e trap kun je onafhankelijk van mekaar testen, doen het beiden. Kost bijna geen moeite, en is goed voor de gemoedsrust,haha
Mooi dat het gelukt is!
Verder ben ik het met je eens dat kortsluiten een hele simpele test is, maar je test dan natuurlijk het termocontact zelf niet.
En nog eenser ben ik het dat kraanwater vergif is voor automotoren.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v