Olieverbruik C4GP
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 06 september 2013 06:49 PM

Sinds april zijn wij trotse eigenaar van een C4GP uit 2009. Hiervoor reden we een Xara Picasso.

We zijn met deze auto op vakantie geweest en hebben voordat we vertrokken netjes alles gecontroleerd. Olie bijgevuld, etc. Tegen het eind van onze vakantie gaf de auto aan dat het olieniveau laag was en dat dit moest worden bijgevuld. Gepeild en het bleek inderdaad nodig. Litertje olie erin en alles was weer oke. Terugreis ging zonder problemen, maar toen we ongeveer een week terug in Nederland waren, wederom de melding over het lage olieniveau. Weer gepeild en inderdaad laag.

Met onze Xara hadden we nooit problemen met het olieverbruik. Hij gaf het dan wel niet aan als het niveau te laag werd, maar altijd als we peilde was het in orde. Is het normaal dat een C4GP meer olie verbruikt dan een Xara? Het verbruik komt neer op ongeveer 1 liter op 3.500km. Of is dit probleem misschien te wijden aan de hogere temperatuur?

Profiel  
 
rosingkamp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-05-2013

- C4 (2004-heden) C4 Grand Picasso
- 2CV 2
Gepost: 06 september 2013 09:33 PM
  [ # 1 ]

Tja, of een C4GP meer gebruikt dan een Xara weet ik niet, maar mijnC4GP heeft sinds de laatste beurt (meer dan 10.000 km geleden) nauwelijks olie gebruikt. Daarmee bedoel ik dat de stand op de peilstok niet zichtbaar gedaald is. Nou zijn we nier ver op vakantie geweest maar de temperaturen lagen in deze omgeving niet echt laag. Ik denk niet dat het iets met de temperatuur te maken zal hebben.

Henk

2cv2, Traction Avant 15 six, DS, BX, XM, 15 jaar Peugeot Citroen(406 en 407SW) C4 GP 2010 en nu Citroen C4 Grand Picasso bluehdi 150 2014 volautomaat

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 06 september 2013 10:00 PM
  [ # 2 ]

Oke, dan gaan we het even goed in de gaten houden!

Vermoeden bestaat dat het verkopende autobedrijf er 5W40 in heeft gegooid in plaats van 5W30, maar dat is natuurlijk lastig controleren…

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 06 september 2013 10:01 PM
  [ # 3 ]

volgens mijn citroen dealer mag mijn C4GP 2.0 benzine tot maximaal een halve liter per 1000 km verbruiken. Daar zit je dus nog onder. Welk factoren mee spelen voor het verbruik zijn mij niet bekend..

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
rosingkamp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-05-2013

- C4 (2004-heden) C4 Grand Picasso
- 2CV 2
Gepost: 07 september 2013 10:52 AM
  [ # 4 ]
alwins schreef:

volgens mijn citroen dealer mag mijn C4GP 2.0 benzine tot maximaal een halve liter per 1000 km verbruiken. Daar zit je dus nog onder. Welk factoren mee spelen voor het verbruik zijn mij niet bekend..

Ik vind het eigenlijk wel erg veel. Zou er zo’n verschil zijn tussen een 2 liter diesel en een benzine uitvoering? Ik heb nog niet zo lang de C4GP (april), maar ik had in mijn Peugeot 407SW dezelfde motor en heb met die ruim 240.000 km gereden en nooit tussen de beurten olie hoeven toevoegen.

Henk

2cv2, Traction Avant 15 six, DS, BX, XM, 15 jaar Peugeot Citroen(406 en 407SW) C4 GP 2010 en nu Citroen C4 Grand Picasso bluehdi 150 2014 volautomaat

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 september 2013 01:33 PM
  [ # 5 ]

in prenciepe gebruikt iedere moter een beetje olie, anders zouden somige moterdelen die in de kop zitten vastlopen. en ook de zuigers zijn niet 100% dicht. maar door dat we niet te grote afstanden afleggen met onze auto, wordt de condensatie,(vocht) die onstaat als je de moter koud start, niet geheel verbrand, en compeseerd zo het olie niveau, waneer je nu in eens een hele lange rit maakt richting buitenland, en de moter uren op temperatuur wordt gehouden zal al het vocht in de olie verdampen, en dan staat ineens het oliepijl laag. ook goedkope olie hebben vaak een hoog vochtgehalte, waar door ze de indruk geven van een verbruik. en natuurlijk door de extra hitte verbrand de olie, dus het is altijd zaak,dat je de moter niet teveel belast, heleboel mensen, laten hun auto in zijn 4 de berg op sleuren, tot dat ie echt niet meer kan en schakelen dan pas terug, en dat is erg fout, het wil niet zeggen dat jullie zo rijden, maar er zijn meer mensen die deze berichten lezen, en er zo achterkomen wat ze fout doen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook